Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
21.7°C26.3°C
2 BF 38%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
23 °C
20.6°C24.9°C
3 BF 38%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
19.4°C24.3°C
2 BF 55%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.4°C21.6°C
2 BF 64%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
21.9°C23.5°C
0 BF 37%
Της εβδομάδας / Μια «Λύκαινα» που κάνει τη διαφορά...
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Της εβδομάδας / Μια «Λύκαινα» που κάνει τη διαφορά...

Πρόκειται για το πρώτο συνεταιριστικό και συμμετοχικό σούπερ μάρκετ του Παρισιού, χωρίς κερδοσκοπικό σκοπό, που διοικείται από τα 8.000 μέλη του που ψωνίζουν καθημερινά, ενώ μετέχουν συστηματικά στη χρηματοδότηση και τη λειτουργία της επιχείρησης. Το εγχείρημα έχει τη στήριξη του Δήμου του Παρισιού. Λειτουργεί, μετά από δοκιμαστική λειτουργία ενός χρόνου, από τον Νοέμβριο του 2017 στην οδό Des Poissonniers 116. Είναι ανοιχτό από την Τρίτη έως και την Κυριακή, ενώ είναι κλειστό τη Δευτέρα. Το συνεργατικό σούπερ μάρκετ του Παρισιού ακολουθεί το παράδειγμα του νεοϋρκέζικου Park Slope Food Coop, που ιδρύθηκε το 1973 και βασίζεται σε 17.000 πελάτες - συνεταιριστές.

Το σχέδιο το ξεκίνησαν δύο Αμερικανοί, ο Τομ Μπουθ και ο Μπράιαν Χόριγκον, που συναντήθηκαν σε μια σχολή κινηματογράφου στο Ουϊσκόνσιν. Ζούσαν στο Παρίσι όταν ανακάλυψαν την ύπαρξη του Park Slope Food Coop στο Μπρούκλιν και άρχισαν να αναζητούν τρόπους να μεταφέρουν την εμπειρία αυτή στη γαλλική πρωτεύουσα. «Έγιναν δεκάδες απόπειρες μίμησής του ήδη από τη δεκαετία του 1970, αλλά απέτυχαν 100%. Αναλύσαμε τις αιτίες της επιτυχίας και εκείνες των αποτυχιών. Ένα πράγμα που καταλάβαμε ήταν ότι χρειάζεται μεγάλο χώρο. Αυτή ήταν η πρόκληση για το Παρίσι» εξηγούσαν οι δύο άνδρες στον ιστότοπο Reporterre φέτος τον Μάιο.

«Δεν ήμασταν ικανοποιημένοι από την προσφορά τροφής που μας προτεινόταν κι έτσι αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε το δικό μας σούπερ μάρκετ» εξηγούν οι δημιουργοί του στην ιστοσελίδα της «Λύκαινας». Και τονίζουν: «Όλοι μπορούν να κάνουν τα ψώνια τους, αρκεί να γίνουν συνεταιριστές και να μετέχουν στη λειτουργία του μαγαζιού». Τα κέρδη του επενδύονται ξανά στη λειτουργία του. Παράλληλα, κερδισμένοι είναι οι καταναλωτές λόγω των χαμηλών τιμών, που προκύπτουν από τα μικρά, σε σχέση με τα άλλα σούπερ μάρκετ, περιθώρια κέρδους.

Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τρόπος επιλογής των προϊόντων. Λαμβάνονται υπόψιν έξι κριτήρια, «μερικές φορές αντιφατικά», σύμφωνα με την ιστοσελίδα του συνεργατικού σούπερ μάρκετ: περιβαλλοντικός αντίκτυπος, εγγύτητα, τιμή, γεύση, αποτέλεσμα δίκαιου εμπορίου, ευθύνη ανταπόκρισης στις γαστρονομικές ανάγκες της περιοχής. Όπως τονίζεται, όλα τα κριτήρια έχουν την ίδια βαρύτητα...

Τα προϊόντα που προσφέρει το συνεργατικό σούπερ μάρκετ ανήκουν σε ένα μεγάλο φάσμα: βιολογικά (στη μισή τιμή από ό,τι τα κανονικά στα κλασικά σούπερ μάρκετ), μικρών, τοπικών παραγωγών, εξωτικά προϊόντα αλλά και τα κλασικά προϊόντα που συναντά κανείς στα κλασικά σούπερ μάρκετ. Ο κατάλογός τους εξελίσσεται διαρκώς. Κάθε μέλος του συνεταιρισμού μπορεί να προτείνει προϊόντα. Κάθε μέλος μπορεί να ενημερώνεται και να συζητά με τα άλλα μέλη για τα θέματα που θεωρούν σημαντικά, αλλά κανένα μέλος ή ομάδα μελών δεν μπορεί να απαγορεύσει την πώληση κάποιου προϊόντος. Ο καθοριστικός παράγοντας που παίζει ρόλο στην επιλογή των προϊόντων είναι το ποσοστό των πωλήσεων: «Το πιο δημοκρατικό εργαλείο που αντικατοπτρίζει πιστά τις πραγματικές συνήθειες του συνόλου των μελών».

Η δραστηριότητα του συνεταιρισμού δεν περιορίζεται όμως στο σούπερ μάρκετ. Προσφέρει, μέσω των «Φίλων της Λύκαινας», εκπαίδευση, ενημέρωση με τη διοργάνωση εκδηλώσεων, προβολών, συζητήσεων για θέματα όπως αυτό της στέγης στο Παρίσι κ.ά. Παράλληλα, συνεργάζεται με άλλες οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στο 18ο Διαμέρισμα, με συμμετοχές σε γιορτές, κονσέρτα, παιδικά παιχνίδια, με στόχο να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της τοπικής κοινωνίας.

Ένα εξαιρετικό, από όλες τις απόψεις, εγχείρημα, που δείχνει ότι υπάρχουν εναλλακτικοί δρόμοι κατανάλωσης, διατροφής και οργάνωσης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL