Ντεπαρντόν, Γκρίνφιλντ και Μιγιάν στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ντεπαρντόν, Γκρίνφιλντ και Μιγιάν στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Τρεις σπουδαίους σκηνοθέτες θα τιμήσει φέτος το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που διεξάγεται από τις 5 μέχρι και τις 15 Μαρτίου. Ο θρυλικός Γάλλος φωτογράφος του πρακτορείου Magnum Ρεϊμόν Ντεπαρντόν, η Λόρεν Γκρίνφιλντ και η σκωπτική ματιά της πάνω στον υπέρμετρο πλούτο στις ΗΠΑ και η avant-garde Γαλλοκολομβιανή Λάουρα Ουέρτας Μιγιάν θα είναι τα τιμώμενα πρόσωπα της φετινής διοργάνωσης.

Ο Γάλλος δημιουργός Ρεϊμόν Ντεπαρντόν ξεκίνησε στα 18 του ως φωτογράφος και γρήγορα συνδύασε τη στατική φωτογραφία με την κινηματογράφηση. Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, το "Reporters", παρουσιάζει την καθημερινή ρουτίνα ενός φωτορεπόρτερ, όπως είναι ο ίδιος.

Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης θα φιλοξενήσει τα τρία τελευταία ντοκιμαντέρ του, "Ημερολόγιο από τη Γαλλία" (2012), "Γαλλία" (2016),  "12 ημέρες" (2017). Ο Ντεπαρντόν υπήρξε, παράλληλα, πηγή έμπνευσης για πολλούς δημιουργούς απ' όλο τον κόσμο. Ανάμεσά τους και ο Μάρκο Γκαστίν, σκηνοθέτης και μέλος της κριτικής επιτροπής του Διαγωνιστικού Τμήματος Μεγάλου Μήκους Ντοκιμαντέρ του 22ου ΦΝΘ, ο οποίος αποφάσισε να ασχοληθεί με το ντοκιμαντέρ όταν είδε το "Faits divers" του Ντεπαρντόν.

Η φωτογράφος και σκηνοθέτις Λόρεν Γκρίνφιλντ καταγράφει στα ντοκιμαντέρ της τον ακραίο πλούτο, κυρίως στις ΗΠΑ. Η Γκρίνφιλντ ασχολείται τα τελευταία τριάντα χρόνια -από τότε που διάβασε το βιβλίο "Less Than Zero" του Μπρετ Ίστον Έλις- με την πλουτοκρατία και τους ανθρώπους που είναι ή θέλουν να ενταχθούν στις τάξεις της. Η υπερβολή της αφθονίας, η διασημότητα, η εξουσία, η εμπορευματοποίηση του σεξ και η εμμονή για το τέλειο σώμα είναι τα θέματα που απασχολούν την Γκρίνφιλντ.

Η Γαλλοκολομβιανή Λάουρα Ουέρτας Μιγιάν έχει δημιουργήσει μια συναρπαστική φιλμογραφία με ντοκιμαντέρ μικρού και μεσαίου μήκους που η ίδια έχει χαρακτηρίσει «εθνογραφική μυθοπλασία». Επιλέγοντας μια ανθρωπολογική προσέγγιση, η δημιουργός αλλάζει με τρόπο αναπάντεχο την παράδοση του εθνογραφικού ντοκιμαντέρ εξερευνώντας έννοιες όπως η ελευθερία και κινηματογραφώντας συχνά τη "συνάντηση" ανάμεσα στον ταξιδιώτη και τον αυτόχθονα.