Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Πειραιάς: Το πέπλο μυστηρίου για την παραχώρηση του Πύργου διάρκειας 99 ετών

Παραχωρείται ο Πύργος του Πειραιά για 99 χρόνια σε ιδιώτες - Διθυραμβικοί τόνοι από Άδωνι Γεωργιάδη και Τ. Θεοδωρικάκο για τη νέα επένδυση * Ν. Μπελαβίλας προς Γ. Μώραλη: Η αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας πρέπει να έχει οικονομικό όφελος για τον δήμο και τους πολίτες!

Πέπλο μυστηρίου τυλίγει τη σύμβαση παραχώρησης του Πύργου του Πειραιά για 99 χρόνια, παρά τις χθεσινές διθυραμβικές δηλώσεις των υπουργών Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη και Εσωτερικών Τάκη Θεοδωρικάκου για την επικείμενη ανάπτυξη της πόλης. Οι ίδιοι, μάλιστα, συνδέουν τη σύμβαση παραχώρησης του Πύργου του Πειραιά με την επένδυση στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, πράγμα που, κατ' αυτούς, «σηματοδοτεί πραγματικά την Ελλάδα τού αύριο». Το ζήτημα της ωφέλειας της σύμβασης παραχώρησης προς όφελος του Δήμου Πειραιά ανέδειξε η παράταξη «Πειραιάς για όλους», με επικεφαλής τον Νίκο Μπελαβίλα, θέτοντας σειρά ερωτημάτων προς τον δήμαρχο Γιάννη Μώραλη.

Η ανάπτυξη της... βιτρίνας

«Το όραμα να αξιοποιηθεί ο Πύργος του Πειραιώς είναι από μόνο του επαινετό» είπε ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος συνέδεσε τη σύμβαση παραχώρησης του Πύργου, που ανήκει στην ιδιοκτησία του Δήμου Πειραιά, στην κοινοπραξία Cante Holdings LTD (EBRD και Dimand) και Prodea Investments για 99 χρόνια με την επένδυση στο Ελληνικό, στην προσπάθεια να διαμορφώσει ένα νέο επικοινωνιακό σενάριο κυβερνητικής επιτυχίας.

Ο Άδ. Γεωργιάδης χαρακτήρισε την επένδυση στο Ελληνικό ως «ιδίας σημασίας σύμβολο» με τον Πύργο του Πειραιά, γιατί, όπως είπε, «είναι η βιτρίνα του Πειραιώς. Είναι αυτό που βλέπει κάποιος όταν έρχεται και αυτό που βλέπει κάποιος όταν φεύγει».

Εκθειάζοντας τους ιδιώτες...

Η συγκεκριμένη «επένδυση θα μετατρέψει -κατά κυριολεξία- την περιοχή αυτή, από τον Πειραιά μέχρι το Σούνιο, στο ωραιότερο τμήμα της Ευρώπης» είπε ο υπουργός Εσωτερικών Τ. Θεοδωρικάκος. Αφού χαρακτήρισε «καθοριστική» τη συμβολή του κοινοπρακτικού σχήματος και των τραπεζών, που θα χρηματοδοτήσουν την επένδυση, ο Τ. Θεοδωρικάκος έκανε λόγο για «καινοτόμο λογική», η οποία εδράζεται στη σύμπραξη του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Στο ίδιο πλαίσιο, ο Τ. Θεοδωρικάκος χαρακτήρισε τη σύμβαση παραχώρησης ως «ένα φωτεινό παράδειγμα» για το πώς «αυτές οι συμπράξεις ανάμεσα στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα μπορούν να δώσουν άλλη ισχύ στην Αυτοδιοίκηση και να κάνουν πράξη στόχους και οράματα δεκαετιών».

Οι γκρίζες ζώνες της σύμβασης

Όμως, πέρα από τα διθυραμβικά σχόλια των δύο υπουργών, που περισσότερο απευθύνονταν στο κοινοπρακτικό σχήμα και τους χρηματοδότες της επένδυσης παρά στον δήμαρχο Πειραιά Γιάννη Μώραλη, υπάρχουν γκρίζα σημεία, τα οποία ανέδειξε εκ νέου ο επικεφαλής της παράταξης «Πειραιάς για όλους» Νίκος Μπελαβίλας. Επισημαίνοντας ότι «η αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας συνιστά σημαντικό κεφάλαιο», ο Ν. Μπελαβίλας τονίζει ότι «αυτό απαιτεί, όμως, μια σύνθετη διαδικασία, καθώς πρέπει να λαμβάνεται υπόψη τόσο η ανάπτυξη της πόλης όσο και το οικονομικό όφελος που θα προκύψει από αυτήν για τον δήμο και τους πολίτες».

Με δεδομένο ότι η παραχώρηση του Εμποροναυτιλιακού Κέντρου Πειραιά (ΕΚΝ - Πύργος) είναι διάρκειας 99 ετών σε κοινοπρακτικό σχήμα, το οποίο έχει την υποχρέωση για την ανακατασκευή του κτηρίου και την καταβολή ενοικίου ύψους 1.010.000 ευρώ ετησίως στον Δήμο Πειραιά, ο Ν. Μπελαβίλας ζητεί από τον δήμαρχο Γ. Μώραλη αναλυτικά στοιχεία «για τα οικονομικά βάρη που θα προκύψουν και θα φορτωθεί ο Δήμος Πειραιά από την αξιοποίηση του μεγαλύτερου περιουσιακού του στοιχείου», «για να υπολογιστεί το πραγματικό ετήσιο όφελος προς τον δήμο».

Δώρον... άδωρο

Σύμφωνα με πληροφορίες, παρότι ετησίως ο δήμος θα εισπράττει 1.010.000 ευρώ, έχει υπολογιστεί πως ο δήμος πρέπει να αποδίδει ετησίως προς το Ελληνικό Δημόσιο το ποσό των 540.000 ευρώ για τον ΕΝΦΙΑ, 240.000 ευρώ για φόρο εισοδήματος από τα μισθώματα και 150.000 ευρώ για τον φόρο επένδυσης. Με βάση αυτούς τους υπολογισμούς, προκύπτει ότι ο Δήμος Πειραιά θα αποδίδει στο Ελληνικό Δημόσιο φόρους ύψους 930.000 ευρώ. Επίσης, σε αυτό το κόστος πρέπει να υπολογιστεί το κόστος της μετεγκατάστασης των υπηρεσιών του Δήμου Πειραιά, που στεγάζονταν στους δύο από τους εικοσιδύο ορόφους του Πύργου του Πειραιά. Με βάση, λοιπόν, αυτούς τους υπολογισμούς, δεν προκύπτει ότι υπάρχει όφελος για τον Δήμο Πειραιά από τη σύμβαση παραχώρησης για 99 χρόνια.

Η ιστορία του Πύργου του Πειραιά

Τα πρώτα χρόνια της Δικτατορίας του Γ. Παπαδόπουλου αποφασίστηκε για την πόλη του Πειραιά να κατεδαφιστεί μεγάλο μέρος της δημοτικής αγοράς, που περιελάμβανε νεοκλασικά κτήρια, και στη θέση τους να ανεγερθεί ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο νέου τύπου. Ο «Πύργος», όπως ονομάστηκε, επίσημα το «Εμπορικό Κέντρο Πειραιώς», υψώθηκε με 22 ορόφους, με ύψος 84 μέτρα και συνολική επιφάνεια 30.000 τ.μ.

Η κατασκευή του «Πύργου» ξεκίνησε τον Αύγουστο του 1972 και στα εγκαίνια παρέστη ο Στυλιανός Παττακός. Ο σκελετός του κτηρίου παραδόθηκε το 1974. Έκτοτε έμεινε ημιτελής. Ήταν ένα από τα τρία δημοτικά έργα τα οποία σταμάτησαν λόγω της κατάρρευσης των οικονομικών του Δήμου Πειραιά στο τέλος της δικτατορίας. Το 1983, η ημιτελής κατασκευή καλύφθηκε από γυάλινα και μεταλλικά πετάσματα, τα οποία επίσης καταστράφηκαν καθώς τα χρόνια περνούσαν και το κτήριο έμενε κενό. Στα δύο πρώτα επίπεδα στεγάστηκαν κατά καιρούς δημοτικές υπηρεσίες και τράπεζες.

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Χωρίς σχέδιο θα πνιγούμε όλοι

Τελικά τι είναι χειρότερο; Το γεγονός ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη κρύβεται πίσω από το... λεφτόδεντρο Πέτσα για να αποκρύψει οφθαλμοφανείς ευθύνες στη διαχείριση του κορωνοϊού, των πλημμυρών ή το γεγονός ότι η κυβέρνηση...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις