Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Αγγελική Παππά: "Η δυσλεξία δεν είναι διαταραχή"

ΑΓΝΩΣΤΗ

Τα τελευταία επτά χρόνια έχει εκπαιδεύσει χιλιάδες εκπαιδευτικούς και ειδικούς στην Ελλάδα εθελοντικά στον τομέα εξειδίκευσής της. Βρέθηκε στην κορυφή των καλύτερων δασκάλων σε όλο τον κόσμο για το έργο της στην εκμάθηση αγγλικών σε άτομα με δυσλεξία...

Συνέντευξη στη Μίνα Κωστοπούλου

 

Τα τελευταία επτά χρόνια έχει εκπαιδεύσει χιλιάδες εκπαιδευτικούς και ειδικούς στην Ελλάδα εθελοντικά στον τομέα εξειδίκευσής της. Βρέθηκε στην κορυφή των καλύτερων δασκάλων σε όλο τον κόσμο για το έργο της στην εκμάθηση αγγλικών σε άτομα με δυσλεξία. Η μεθοδολογία της στο ilovedyslexia είναι μοναδική. Ο λόγος για την Αγγελική Παππά, την Ελληνίδα εκπαιδευτικό που έφτασε στους 50 υποψήφιους για το Νόμπελ Διδασκαλίας του ιδρύματος Varkey, το βραβείο που απονεμήθηκε στην Παλαιστίνια Χανάν Αλ Χρουμπ την περασμένη Κυριακή.

 

* Ποια είναι η μέθοδος που σας ανέβασε στην κορυφή των δασκάλων παγκοσμίως και ποια τα καθήκοντα στο εξής;

Τέθηκα επικεφαλής στο literacy group για τη δημιουργία των καλύτερων εργαλείων εγγραμματισμού στον 21ο αιώνα σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο του Harvard και τον δρ. Fernando Reimers, School of Education. Έχω άμεση συνεργασία με την περσινή νικήτρια του Νόμπελ Διδασκαλίας Nancy Atwell. Όλη η τελική πενηντάδα των υποψηφίων, που είμαστε εφ' όρου ζωής πρεσβευτές του ιδρύματος Varkey, θα δουλέψουμε για την κατασκευή της εργαλειοθήκης αυτής, που εκτός του εγγραμματισμού έχει παραμέτρους για όλα τα γνωστικά αντικείμενα. Πρόκειται για μαγική τεχνογνωσία πρώτης κλάσης.

Η μεθοδολογία και τα εργαλεία μου είναι βασισμένα σε παγκόσμιες σταθερές της παιδαγωγικής και οι αξιολογήσεις που μου έχουν γίνει από το πανεπιστήμιο της Ουψάλας, σε συνδυασμό με την επίδοση των μαθητών μου στα πτυχία γλωσσομάθειας, αποδεικνύουν ότι η μέθοδος έχει 100% επιτυχία. 100% επιτυχία έχουμε και στην απόλαυση της μάθησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι έχουμε μαθητές ηλικίας έως και 70 ετών, καθηγητές πανεπιστημίων που λόγω δυσλεξίας δεν έμαθαν ποτέ αγγλικά.

Εδώ είμαστε μια μεγάλη οικογένεια της αγάπης, και με την αγάπη όλα μπορούν να γίνουν. Αξίζει να πούμε ότι η αλήθεια για τη δυσλεξία δεν έχει γίνει γνωστή. Ακόμη και σήμερα αναφέρεται ως διαταραχή, ωστόσο πολύ σπουδαίες έρευνες καταρρίπτουν το πόρισμα αυτό. Δεν υπάρχει τομέας στον εγκέφαλο για τη γραφή και την ανάγνωση, γι' αυτό και δεν μπορείς να στιγματίζεις κανέναν που δυσκολεύεται.

 

* Πώς γίνεται δηλαδή το μάθημά σας;

Στο μάθημα λοιπόν χρησιμοποιούμε γνωστικούς χάρτες και βοηθούμε τα παιδιά να σκεφτούν μέσω σχεδίων, να αναπτύξουν μνημοτεχνικές και συνθετική σκέψη, προκειμένου να αποδώσει ο διαφορετικά οργανωμένος εγκέφαλος της δυσλεξίας. Επίσης προσφέρουμε πρόσβαση στη γνώση στους μαθητές όχι μέσα από τις δύο διαστάσεις ενός τυπωμένου γράμματος στο χαρτί, αλλά μέσα από τρισδιάστατες απεικονίσεις. Βάζουμε εικόνα πάνω στην αφηρημένη έννοια. Χρησιμοποιούμε τεχνολογία, μουσική και ρυθμό, θεατρική αγωγή, διαφοροποιημένη διδασκαλία και εργαλεία επαυξημένης δράσης.

Το πιο σημαντικό απ' όλα είναι ότι εμείς δουλεύουμε με έναν ολιστικό τρόπο. Δεν με αφορά ο μαθητής απλώς να μάθει αγγλικά, αλλά να ενδυναμωθεί ψυχοσυναισθηματικά, για να έχει το κουράγιο να επικοινωνήσει και να μιλήσει τη γλώσσα που έμαθε, να είναι ικανός να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του 21ου αιώνα και να εξελιχθεί σε έναν χρήσιμο πολίτη του κόσμου.

Με τα παιδιά εδώ, για να σας δώσω ένα παράδειγμα, φτιάξαμε με lego τα μνημεία της Παλμύρας. Τα αφήσαμε στον δρόμο, καταστράφηκαν από την κίνηση και τα αυτοκίνητα. Τραβήξαμε τη σκηνή με κάμερα και τα παιδιά όταν την είδαν, μίλησαν για τα συναισθηματά τους, όταν έβλεπαν την κατασκευή τους να καταστρέφεται. Και έτσι ενώθηκαν με το ψυχικό βάρος που ένιωσαν οι άνθρωποι στη Συρία, βλέποντας τα δικά τους μνημεία να γίνονται σκόνη.

 

* Στον διαγωνισμό προσμέτρησε και η δράση σας στο προσφυγικό...

Τα προσφυγόπουλα δεν μιλούν ξένες γλώσσες και δεν μπορούν να αισθανθούν παγκόσμιοι πολίτες μέσα από τον γρήγορο ξεριζωμό που έζησαν λόγω του πολέμου. Είναι πολύ σημαντικό, λοιπόν, να στηρίξουμε την εκμάθηση μιας διεθνούς φωνής στα παιδιά αυτά, που δεν μπορούν να πουν "φοβάμαι" ή "λυπάμαι" ή "έχασα τους γονείς μου". Φανταστείτε πόσο κρίσιμο είναι αυτό για ένα ασυνόδευτο παιδί.

Αποφασίσαμε λοιπόν, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Γλωσσών στις 21 Φεβρουαρίου, να διοργανώσουμε στον Κεραμεικό μια ψηφιακή δράση με 80 προσφυγόπουλα που ήρθαν από τον Ελαιώνα για να υπερασπιστούμε το δικαίωμά τους στη μόρφωση, τη γνώση και το σχολείο. Ήταν υπό την αιγίδα της UΝΕSCO και μας τίμησαν με την παρουσία τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ευρωβουλευτές και η αντιπρόεδρος της Βουλής.

Με πολύ κόπο τη μέρα που η ΠΓΔΜ έκλεισε τα σύνορα εμείς καταφέραμε να βρούμε χορηγό και στήσαμε στον Ελαιώνα την πρώτη τεχνολογική, διαδραστική τάξη σε προσφυγικό καταυλισμό παγκοσμίως. Μαζί με τους εθελοντές δασκάλους εκεί στείλαμε ένα μήνυμα παιδείας. Τώρα θα συνεργαστούμε με τον Τέρι Θόρεν, πασίγνωστο παραγωγό κινουμένων σχεδίων, και θα δημιουργήσουμε ειδικά κινούμενα σχέδια και προγράμματα για την κοινωνικοσυναισθηματική στήριξη των προσφυγόπουλων.

 

* Πώς ακριβώς γίνεται η επιλογή των καλύτερων υποψηφίων για το βραβείο του ιδρύματος; Γνωρίζετε;

Το ίδρυμα Varkey καλεί τους εκπαιδευτικούς να υποβάλουν τις αιτήσεις τους για τον διαγωνισμό. Βασική προϋπόθεση για την κατάθεση της αίτησης είναι η μετρήσιμη αποτελεσματικότητα των εκάστοτε διδακτικών μεθόδων. Με έθεσε υποψήφια ο Αλί Ρασίντι, πρόεδρος του Διεθνούς Τμήματος του FolkUniversity στην Ουψάλα της Σουηδίας. Από τους 8.000 φετινούς υποψηφίους επιλέχθηκαν 50 και με μόλις 0,6% πιθανότητα καταφέραμε να διακριθούμε. Στη συνέχεια η επιλογή του νικητή αποτελεί μια κλειστή διαδικασία του Ιδρύματος, που όπως και η πρώτη ελέγχεται από την PriceWaterhouseCoopers.

Δυστυχώς, από τη στιγμή που άρχισε να τρέχει ο διαγωνισμός, δεν λάβαμε καμία στήριξη από την κυβέρνηση. Ούτε συγχαρητήρια δεν πήραμε για την υποψηφιότητα, όπως όλοι. Η δικαιολόγηση ήταν πως "η χώρα καίγεται για άλλα". Όμως η Παλαιστίνια δασκάλα, η Χανάν Αλ Χρουμπ, που πήρε το Νόμπελ και ήταν η καλύτερή μου φίλη στον διαγωνισμό, το πήρε ακριβώς λόγω της κατάστασης στη χώρα της, από την οποία έλαβε και στήριξη.

Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός έχει πολύ σαφή πολιτικό προσανατολισμό και, αν με είχαν στηρίξει οι πολιτικοί, θα είχαν ενισχύσει την Ελλάδα και όχι εμένα. Αντιθέτως, στον διαγωνισμό στο Ντουμπάι ήταν πολύ μεγάλη η στήριξη από την παγκόσμια εκπαιδευτική και πολιτική κοινότητα στο έργο μου. Η εμπειρία αυτή με δίδαξε ότι μπορώ να τα καταφέρω και μόνη μου, με τη στήριξη των στενών συνεργατών μου, επικεντρώνοντας την ψυχή μου στη δύναμη της αγάπης, η δύναμη της οποίας είναι η τόση ώστε μπορεί να φτάσει εκεί που ο νους δεν έχει πάει ακόμη.

 

* Με αφορμή την πρόσφατη τροπολογία του υπ. Παιδείας για τη συμπεριληπτική διδασκαλία, που σήκωσε πολλές αντιδράσεις, η δική σας θέση ποια είναι;

Η συμπεριληπτική διδασκαλία είναι ό,τι πιο υγιές υπάρχει κοινωνικά. Μέσα στην τάξη, όλα τα παιδιά να μπορούν να συνεργαστούν και να προσφέρουν, όπως στην κοινωνία. Αυτό που με ανησυχεί είναι κατά πόσο οι Έλληνες εκπαιδευτικοί είναι έτοιμοι να διαχειριστούν αυτού του τύπου τη διδασκαλία. Γιατί για να πετύχει αυτό το μοντέλο πρέπει να είναι έτοιμος ο δάσκαλος, να έχει εκπαιδευτεί και ενδυναμωθεί ψυχολογικά για το δύσκολο έργο του. Να είναι βαθιά μορφωμένος, σύμφωνα με τον ορισμό του Σωκράτη, ώστε να μπορεί να ελέγχει τις δυσάρεστες καταστάσεις και να μην τον ελέγχουν εκείνες. Το όραμά μου είναι να βοηθήσω την Ελλάδα να ανυψωθεί μέσω της ενάρετης παιδείας και είμαι πρόθυμη να συνεισφέρω, εθελοντικά πάντα, στον στόχο της επιτυχούς εφαρμογής της συμπεριληπτικής διδασκαλίας στα ελληνικά σχολεία!

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Η πρωτοβουλία στα χέρια της κυβέρνησης

Η κυβέρνηση, που για τρεισήμισι χρόνια πορεύτηκε με δεμένα τα χέρια, τώρα έχει έναν καθαρό δρόμο μπροστά της. Η προώθηση ώριμων προοδευτικών μεταρρυθμίσεων και ένα σχέδιο εξωστρεφούς δράσης θα ενισχύουν ακόμα περισσότερο τη δυναμική της.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο