Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Η φτήνια και το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας

Τους τελευταίους μήνες όλο και περισσότερα πλοία φορτωμένα κοντέινερ επιλέγουν τις διαδρομές του 19ου αιώνα, όταν δεν είχε ανοίξει ακόμη η διώρυγα του Σουέζ, πόσο μάλλον η διώρυγα του Παναμά. Όχι, δεν τους έπιασε νοσταλγία, βρήκαν ευκαιρία να κάνουν οικονομία...

Τους τελευταίους μήνες όλο και περισσότερα πλοία φορτωμένα κοντέινερ επιλέγουν τις διαδρομές του 19ου αιώνα, όταν δεν είχε ανοίξει ακόμη η διώρυγα του Σουέζ, πόσο μάλλον η διώρυγα του Παναμά. Όχι, δεν τους έπιασε νοσταλγία, βρήκαν ευκαιρία να κάνουν οικονομία. Η τιμή του πετρελαίου έχει κατρακυλήσει κάτω από τα 40 δολάρια το βαρέλι, από τα 115 που ήταν το καλοκαίρι του 2014, με αποτέλεσμα να έχει πέσει εντυπωσιακά το κόστος του ντίζελ που χρησιμοποιούν τα πλοία από τα 400 στα 150 δολάρια ο τόνος.

Συμφέρει, λοιπόν, στον πλοιοκτήτη που πρέπει να μεταφέρει το φορτίο του από τη Σιγκαπούρη στο Ρότερνταμ να κάνει 6.500 χιλιόμετρα παραπάνω, περικυκλώνοντας την αφρικανική ήπειρο, παρά να πληρώσει τα διόδια του Σουέζ -κατά μέσον όρο 465.000 δολάρια για κάθε πέρασμα.

Οι αναλυτές του κλάδου έχουν υπολογίσει ότι η μεγάλη παράκαμψη από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας μπορεί να μειώσει έως και 19 εκατομμύρια δολάρια τον χρόνο το κόστος για τους πλοιοκτήτες - για κάθε μεγάλο πλοίο εμπορευματοκιβωτίων. Πολλά λεφτά για έναν κλάδο που περνάει κρίση, τόσα ώστε συχνά να πείθουν τους πελάτες τους να παραβλέψουν την καθυστέρηση που συνεπάγεται ο περίπλους της Αφρικής -κατά σχεδόν 3,5 μέρες.

Ωστόσο, όσο συμφέρει οικονομικά η παράκαμψη, άλλο τόσο επιβαρύνει το περιβάλλον. Σύμφωνα με τη SeaIntel, η μεγάλη διαδρομή από την Ασία στην Ευρώπη, όταν δηλαδή το καράβι δεν περνάει από το Σουέζ, αυξάνει κατά 6.800 τόνους το διοξείδιο του άνθρακα που εκλύεται. Κι επειδή το ναυτιλιακό ντίζελ είναι ένα από τα πιο βρώμικα πετρελαϊκά προϊόντα, αυξάνονται κατακόρυφα και το θείο, που βγαίνει στην ατμόσφαιρα.

Μέχρι στιγμής, η... μόδα του περίπλου της Αφρικής περιορίζεται στις μεταφορές μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Πλην όμως τις τελευταίες μέρες έχουν αρχίσει να επιλέγουν και τάνκερ από τη Μέση Ανατολή και την Ινδία με προορισμό τις Ηνωμένες Πολιτείες τη διαδρομή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Διπλασιάζοντας τα καύσιμα που χρειάζονται - και τη μόλυνση που προκαλούν.

Κάκη Μπαλή

Δείτε όλα τα σχόλια