Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Απορρυθμιστής του Δημοσίου, προστάτης των "ημετέρων"

Απορρυθμιστής, και σίγουρα όχι μεταρρυθμιστής, του δημόσιου τομέα, με τη διάλυση κρίσιμων κοινωνικών υπηρεσιών μέσω του μηχανισμού διαθεσιμότητας / απολύσεων χιλιάδων εκπαιδευτικών, καθαριστριών, σχολικών φυλάκων, την επιδεικτική αναβίωση παλαιοκομματικών πρακτικών...

Ρεπορτάζ: Νίκος Μορφονιός

 

Απορρυθμιστής, και σίγουρα όχι μεταρρυθμιστής, του δημόσιου τομέα, με τη διάλυση κρίσιμων κοινωνικών υπηρεσιών μέσω του μηχανισμού διαθεσιμότητας / απολύσεων χιλιάδων εκπαιδευτικών, καθαριστριών, σχολικών φυλάκων, την επιδεικτική αναβίωση παλαιοκομματικών πρακτικών και την εισαγωγή του ανθρωποφαγικού συστήματος αξιολόγησης μέσω της ποσόστωσης αποδείχθηκε στη θητεία του για 18 μήνες στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης ο νέος πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυρ. Μητσοτάκης.

Ως υπουργός στην κυβέρνηση Σαμαρά, ήταν εκείνος που ανέλαβε να διεκπεραιώσει τη μνημονιακή αποστολή να θέσει σε διαθεσιμότητα 25.000 εργαζόμενους στο Δημόσιο και να απολύσει συνολικά 15.000. Μάλιστα, η επιλογή των κλάδων και τομέων που επλήγησαν δεν ήταν καθόλου τυχαία, με υπηρεσίες όπως του καθαρισμού, της φύλαξης, του ιατρικού προσωπικού και των εκπαιδευτικών τεχνικών επαγγελμάτων και ταυτόχρονο κάνοντας προσκλητήριο στον ιδιωτικό τομέα να υφαρπάξει το έργο τους, είτε με τη μέθοδο του outsourcing εντός του Δημοσίου, είτε με τη δημιουργία νέας πελατείας για το ιδιωτικό κεφάλαιο (ιδιωτικά νοσοκομεία, ΙΕΚ, φροντιστήρια).

H επιλογή ειδικά του outsourcing ήταν ρητά διατυπωμένη δράση στην περίφημη "Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2014-2016" με την εκχώρηση δημόσιων υπηρεσιών στον ιδιωτικό τομέα, ειδικά στους τομείς της καθαριότητας, να συνιστά διακαή και διακηρυγμένο πόθο του νέου προέδρου της Ν.Δ., ενισχύοντας το προφίλ του νεοφιλελεύθερου πολιτικού.

 

Βασίλειο αναξιοκρατίας στην "αυλή" του Μητσοτάκη

Αν και αυτοαποκαλούμενος μεταρρυθμιστής και εγγυητής της αξιοκρατίας στον δημόσιο τομέα, δεν δίστασε να καθαιρέσει εν ριπή οφθαλμού μέσα στο ίδιο του το υπουργείο τον γενικό διευθυντή Δ. Παπαδημητρόπουλο, που είχε επιλεγεί από υπηρεσιακό συμβούλιο και μάλιστα είχε καταταγεί πρώτος στις κρίσεις του 2010, προκειμένου να τοποθετήσει στη θέση του "ημέτερους" αναπληρωτές διευθυντές που είχαν καταταγεί έβδομοι ή και τελευταίοι στις ίδιες κρίσεις!Εκμεταλλευόμενος το πελατειακό προνόμιο, που ο ίδιος θεσμοθέτησε για τον εαυτό του στις μεταβατικές διατάξεις του νόμου για την επιλογή προϊσταμένων, παρέκαμψε την προτεραιότητα του εν λόγω προϊσταμένου, ο οποίος εργαζόταν 28 χρόνια στο Δημόσιο, τα 14 εκ των οποίων σε διευθυντικές θέσεις. Στις τρεις δε γενικές διευθύνσεις του νέου οργανισμού (από τέσσερις που ήταν πριν από τη συγχώνευση) ο κ. Μητσοτάκης τοποθέτησε δύο "ημέτερους" αναπληρωτές διευθυντές καθώς και μία διευθύντρια επιλεγμένη από υπηρεσιακό συμβούλιο, όλοι προερχόμενοι από τη Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ.

 

Απόπειρα παράκαμψης της Διαύγειας

Ειδικά δε για την "εκλεκτή" διευθύντρια, όπως είχε αποκαλύψει τότε η "Αυγή", βαρύνονταν κατά την επιλογή της από τον Κυρ. Μητσοτάκη με πειθαρχικό έλεγχο, η έκβαση του οποίου αγνοούνταν από το 2007, για παράβαση καθήκοντος στη διαχείριση του κοινοτικού προγράμματος "Πολιτεία". Ωστόσο, όπως φάνηκε, το οικείο σύνθημα στα χείλη του νέου προέδρου της Ν.Δ. πως "η νομιμότητα δεν εφαρμόζεται α λα καρτ", για τον ίδιο είχε και μερικές εξαιρέσεις... Τις ίδιες εξαιρέσεις που επιχείρησε να εφαρμόσει και στην υποχρεωτική δημοσίευση αποφάσεων στη Διαύγεια, με την κατάθεση τροπολογίας που καθιστούσε έγκυρες πληρωμές που είχαν γίνει μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2014, ακόμη κι αν οι σχετικές αποφάσεις δεν είχαν αναρτηθεί στη Διαύγεια. Η τροπολογία αποσύρθηκε άρον - άρον μετά την κατακραυγή και τις αντιδράσεις ακόμη και του ΠΑΣΟΚ.

Αντίστοιχες αυθαίρετες καθαιρέσεις προϊσταμένων υλοποιήθηκαν και σε άλλα υπουργεία, με παραδειγματική την περίπτωση της Μ. Βλαζάκη στο υπουργείο Πολιτισμού, που απολύθηκε αυτοδικαίως δυνάμει σκανδαλώδους φωτογραφικής διάταξης, που υπέβαλε στη Βουλή ο Κυρ. Μητσοτάκης. Και όλα αυτά ενώ είχαν ήδη δει το φως της δημοσιότητας οι περίφημες σημειώσεις για τη νομή μεταξύ των τριών κομμάτων της τότε συγκυβέρνησης των κρατικών θέσεων με το σύστημα 4-2-1 (4 για το πρώτο, 2 για το δεύτερο και 1 για το τρίτο).

 

Σύστημα αξιολόγησης ως "φερετζές" απολύσεων

Μνημείο της νεοφιλελεύθερης λογικής που διαποτίζει τον νέο πρόεδρο της Ν.Δ. ήταν και η θεσμοθέτηση του συστήματος της συγκριτικής αξιολόγησης με τη χρήση της ποσόστωσης, με την υποχρεωτική δηλαδή βαθμολόγηση του 15% ως ανεπαρκών, του 60% ως μέτριων και του 25% ως άριστων. Πέρα από τα προφανή φαινόμενα ανθρωποφαγίας που θα μπορούσε να να καλλιεργήσει μεταξύ των εργαζομένων του Δημοσίου ένα τέτοιο σύστημα, είχε πασίδηλο στόχο την εγκαθίδρυση ενός μόνιμου μηχανισμού απολύσεων για τον λόγο αυτό είχε καταγγελθεί και ως σύστημα αξιολόγησης - "φερετζές" για απολύσεις.

Στο ίδιο πλαίσιο δημιουργίας μόνιμης δεξαμενής απολύσεων, ειδικά στους ΟΤΑ, ο Κυρ. Μητσοτάκης είχε θεσμοθετήσει και τον περίφημο έλεγχο μετατροπής συμβάσεων, τον οποίο μπλόκαραν τελικά στην πράξη οι δήμοι και κατόπιν έπαυσε οριστικά ο νόμος Κατρούγκαλου.

 

Μείωση των δομών κατά 40%

Μείζον, τέλος, παράδειγμα της διαλυτικής πολιτικής του Κυρ. Μητσοτάκη ήταν και η εκπόνηση των νέων οργανογραμμάτων των υπουργείων, τα οποία κατά γενική ομολογία συντάχθηκαν πρόχειρα και ανορθολογικά, ενώ επέφεραν συρρίκνωση των δομών της τάξεως του 40%, αφήνοντας τεράστια κενά στις υπηρεσίες και προκαλώντας πλείστα προβλήματα στη λειτουργία της διοικητικής μηχανής.

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Με την κοινωνία όρθια

Το έργο της σημερινής κυβέρνησης ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2015 κάτω από τις πιο δύσκολες συνθήκες. Η κοινωνία ήταν σε τέτοιο βαθμό επιβαρυμένη από τα καταστροφικά μέτρα της προηγούμενης...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο