Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Απομεινάρια μιας κοινωνίας σε κρίση

Το μοσχαρίσιο στομάχι, τοποθετημένο πάνω στη φωτογραφία από την ιστορική συνδιάσκεψη του ΝΑΤΟ του 1952, εντείνει την παρουσία του οργανικού και του ζωώδους ως ανθρώπινου ανάλογου

Το στομάχι πάνω στη φωτογραφία από τη συνδιάσκεψη του ΝΑΤΟ του 1952, το καμένο κουφάρι που ξέβρασε η θάλασσα, ο εργάτης που το τρώνε τα σκουλήκια, οι τσιμεντωμένες κερήθρες, οι γάντζοι του ρακοσυλλέκτη, η κομμένη ουρά της σαύρας που κινείται αέναα καθώς και άλλα αντικείμενα...

Συνέντευξη στους ΕΛΕΝΑ ΑΚΥΛΑ - ΚΟΣΜΑΣ ΚΕΦΑΛΟΣ

Το στομάχι πάνω στη φωτογραφία από τη συνδιάσκεψη του ΝΑΤΟ του 1952, το καμένο κουφάρι που ξέβρασε η θάλασσα, ο εργάτης που το τρώνε τα σκουλήκια, οι τσιμεντωμένες κερήθρες, οι γάντζοι του ρακοσυλλέκτη, η κομμένη ουρά της σαύρας που κινείται αέναα καθώς και άλλα αντικείμενα και εικόνες συνθέτουν τη νέα εικαστική έκθεση του Δημήτρη Χαλάτση Καταραμένο απόθεμα, που παρουσιάζεται σε ανεξάρτητο χώρο, στην οδό Πραξιτέλους 33.

Κόντρα στην ισχυρότερη ιδεολογία της μοντέρνας εποχής, εκείνης της «ανάπτυξης», ο καλλιτέχνης επιχειρεί να αναδείξει το περιεχόμενο της κρίσης με το οικονομικό μοντέλο του καπιταλισμού που πρέπει να ξεπεραστεί. Καλεί τον επισκέπτη να σκεφτεί τα ζητήματα της κοινοκτημοσύνης, της ισότητας, της ελευθερίας και της άμεσης δημοκρατίας.

Με μια χειρονομία ύστατης βεβήλωσης χύνει στον υπόνομο, μέσα από το κεντρικό του έργο, εκατοντάδες λίτρα κρασί.

Την έκθεση έχει επιμεληθεί η Βανέσσα Θεοδωροπούλου, η οποία διδάσκει Ιστορία και Θεωρία της Τέχνης στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Ανζέ στη Γαλλία.

Η συζήτηση με τον Δημήτρη Χαλάτση επικεντρώθηκε στο έργο του και στη σχέση του με την τέχνη.

 

* Πότε άρχισε η περιπλάνησή σας στον χώρο των εικαστικών τεχνών;

Η πιο ουσιαστική σχέση με το πεδίο των εικαστικών τεχνών άρχισε για μένα όταν, σε ηλικία 22 ετών, εγκαταστάθηκα στη Γερμανία. Ιδιαίτερα όταν βρέθηκα στη Κολωνία και μετά στο Ντίσελντορφ και ήρθα σε επαφή με καλλιτέχνες, με εκθέσεις και τα μουσεία της περιοχής. Μέχρι τότε οι απόψεις και οι εμπειρίες μου πάνω στη σύγχρονη τέχνη ήταν σαφώς περιορισμένες. Τα ταξίδια μου αργότερα και η περιπλάνησή μου σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες με έφεραν πολύ πιο κοντά σε αυτό που λέμε εικαστικές τέχνες. Έπειτα ακολούθησαν οι σπουδές μου στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Καρλσρούης.

 

* Η έκθεση ονομάζεται «Καταραμένο απόθεμα». Ποιες είναι οι ταυτίσεις του έργου σας με αυτό του Ζορζ Μπατάιγ;

Δεν υπάρχει ακριβώς ταύτιση με το βιβλίο του Μπατάιγ και την έκθεση. Όμως και στα δύο, και στην έκθεση, και στο βιβλίο, η κεντρική ιδέα είναι αυτή της αφθονίας και του πλεονάσματος, αναφέρονται δηλαδή και τα δυο στο περίφημο καταραμένο απόθεμα... Το βιβλίο, ενώ το γνώριζα, δεν το είχα μελετήσει σε βάθος. Ήταν ιδέα της Βανέσσας να δώσουμε αυτόν τον τίτλο στην έκθεση. Το βιβλίο του Μπατάιγ θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό και σίγουρα συναντιόμαστε σε πολλά σημεία.

 

* Τι θα δει ο επισκέπτης στην έκθεση;

Θα συναντηθεί με τα «απομεινάρια» μιας κοινωνίας σε βαθιά κρίση. Ενδεχομένως δεν έχουμε συνειδητοποιήσει, όσο θα ήταν αναγκαίο, το περιεχόμενο της κρίσης, ώστε να οδηγηθούμε και στις ανάλογες επιλογές. Αυτό προσπαθεί να αναδείξει αυτή η έκθεση. Έχει να κάνει με το οικονομικό μοντέλο του καπιταλισμού που είναι καιρός να το ξεπεράσουμε. Πρέπει να ξανασκεφτούμε άμεσα πάνω στα ζητήματα της κοινοκτημοσύνης, της ισότητας, της ελευθερίας και της άμεσης Δημοκρατίας και να δώσουμε απαντήσεις.

 

* Ποιες είναι οι επιρροές σας; Τι διακινεί την καλλιτεχνική σας εστίαση;

Δεν ξέρω ακριβώς... Αυτά που συμβαίνουν παντού γύρω μας και η ανάγκη για υπέρβαση του υπάρχοντος με τρόπους μη μονοδιάστατους και μονολιθικούς.

 

* Γιατί επιλέξατε έναν όχι αμιγώς καλλιτεχνικά χώρο για να παρουσιάσετε αυτή την έκθεσή σας;

Σχεδόν πάντα προσπαθώ να βρίσκω ανεξάρτητους χώρους που να μην έχουν σχέση με θεσμούς και «περίεργο» πλαίσιο. Αυτό βοηθάει περισσότερο τη δουλειά μου και με κάνει να νιώθω καλά!

 

* Πόσο σημαντική είναι η σχέση του καλλιτέχνη με έναν επιμελητή; Θεωρείτε αναγκαία τη συμβολή τού επιμελητή και με ποιον τρόπο συνέβαλε η επιμελήτρια της έκθεσης Βανέσσα Θεοδωροπούλου στο τελικό αποτέλεσμα της έκθεσής σας;

Δεν ξέρω ακριβώς. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η συνεργασία μου με τη Βανέσσα ήταν πολύ ουσιαστική. Συζητήσαμε πολύ πάνω στα ζητήματα που με απασχολούσαν, είδε τη δουλειά μου και την «αφουγκράστηκε» με μεγάλη ευγένεια και ενδιαφέρον. Έχει πολύ να κάνει επίσης με το «τυχαίο». Στη συγκεκριμένη συνάντηση όλα δούλεψαν καλά θα μπορούσε να ήταν και αλλιώς το αποτέλεσμα. Δεν ήταν δηλαδή μια «ψυχρή» συνεργασία δύο «επαγγελματιών» της τέχνης. Εμένα με βοήθησε πολύ γιατί μπόρεσα να «δέσω» καλύτερα τη δουλειά μου. Ήταν σαν να με βοήθησε η Βανέσσα να ανεβώ σε έναν λόφο για να δω από ψηλά καλύτερα αυτά που κάνω.

 

* Ποια η γνώμη σας για τον ρόλο της τέχνης στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα και ποια τα ζητήματα που καλείται να διαχειριστεί η σύγχρονη εικαστική δημιουργία; Πώς σας επηρεάζουν οι παγκόσμιες εξελίξεις σε επίπεδο ιδεολογικό όσο και καλλιτεχνικό;

Αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα που ανοίγεται και οι απαντήσεις δεν είναι εύκολες! Αυτό που θα όφειλε κατά τη γνώμη μου να κάνει η σύγχρονη τέχνη θα ήταν να έχει μια πιο «καθαρή» ματιά πάνω στα ζητήματα της πραγματικότητας. Σε μεγάλο βαθμό, η τέχνη αυτή τη στιγμή δεν βοηθάει σ' αυτό που θα λέγαμε «απομάγευση» του κόσμου. Αλλά κάνει το αντίθετο, «μαγεύει» περισσότερο τον κόσμο, εντείνοντας τη σύγχυση που επικρατεί. Υπάρχει πολλή φλύαρη τέχνη και πληθωρισμός εκθέσεων χωρίς κανένα περιεχόμενο, που μόνο στόχο έχουν να «γεμίσουν» βιογραφικά καλλιτεχνών, επιμελητών και μεγάλων θεσμικών εκθέσεων. Δίνουν μια ψεύτικη εικόνα δημοκρατικότητας, πλουραλισμού και συμμετοχικότητας, ενώ είναι το εντελώς αντίθετο. Απλήρωτη εργασία, συγκεντρωτισμός, παθητικότητα. Δεν είναι τυχαίο ότι το μοντέλο των εργασιακών σχέσεων και δομών που κυριαρχούν στον χώρο του Πολιτισμού θέλουν να το επιβάλουν σε όλη την κοινωνία.

Οι εξελίξεις είναι αναπόφευκτο να με επηρεάσουν γενικά ως πολιτικά συνειδητοποιημένο άνθρωπο και όχι μόνο ως καλλιτέχνη και αυτό προσπαθώ να το αποτυπώσω και στην καλλιτεχνική μου δουλειά αλλά και στην κοινωνική μου δράση.

 

info:

Εικαστική έκθεση «Καταραμένο απόθεμα», Πραξιτέλους 33, Αθήνα, Τρίτη - Κυριακή: 19.00-22.30, έως 18 Οκτωβρίου

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Η πραγματική επιδίωξη της Προανακριτικής

Στη Βουλή ξεκίνησε τις εργασίες της η Προανακριτική Επιτροπή η οποία θα διερευνήσει το αν υπήρξαν παρεμβάσεις του Δ. Παπαγγελλόπουλου στη Δικαιοσύνη προκειμένου να χειραγωγηθούν οι έρευνες για το σκάνδαλο Novartis.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο