Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

"Επιστροφή στο πνεύμα της Θητείας..."

Μια συνέντευξη με τον Γιάννη Μαρκόπουλο είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες που μπορούν να προκύψουν, για ένα έντυπο που αντικείμενό του είναι η μουσική. Αρπάξαμε λοιπόν την ευκαιρία της κυκλοφορίας του νέου του άλμπουμ. Μάταιο να επιχειρήσει κανείς μια αποτίμηση της προσφοράς του...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΑΛΕΞΙΟΥ

Μια συνέντευξη με τον Γιάννη Μαρκόπουλο είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες που μπορούν να προκύψουν, για ένα έντυπο που αντικείμενό του είναι η μουσική. Αρπάξαμε λοιπόν την ευκαιρία της κυκλοφορίας του νέου του άλμπουμ. Μάταιο να επιχειρήσει κανείς μια αποτίμηση της προσφοράς του συνθέτη σε λίγες γραμμές. Πόσο μάλλον όταν η μουσική του είναι παρούσα, ολοζώντανη στις καρδιές του κόσμου, σε πείσμα των σειρήνων της μιντιακής κουλτούρας, που υποκαθιστούν βίαια το λαϊκό με το λαϊκίστικο.

Μουσική και στάση ζωής που έρχεται από το παρελθόν; Ή από ένα όλο και πιο μακρινό μέλλον; Η απόφαση είναι δική μας...

 

Το γεγονός ότι έχετε να ηχογραφήσετε concept άλμπουμ εδώ και περίπου μια 20ετία (από τον Αθέατο Σφυγμό με τον Βασίλη Λέκκα, το 1997) οφείλεται στην παρακμή της ελληνικής δισκογραφίας ή σε άλλους λόγους; Τι νιώθετε ότι έχει αλλάξει από τότε;

Στο διάστημα που μεσολάβησε αφιερώθηκα στην σύνθεση, παρουσίαση και ηχογράφηση συμφωνικών έργων μου, ιδιαίτερα στο εξωτερικό, με αιχμή του δόρατος εκδόσεις των έργων μου Η Λειτουργία του Ορφέα (The Liturgy of Orpheus) και Σχήματα σε Κίνηση (Shapes in Motion) από τη διεθνή εταιρεία κλασικής μουσικής Naxos σε παγκόσμια διανομή. Πρόσφατα επανακυκλοφόρησε στην εγχώρια αγορά από τη Feelgood records η όπερά μου Ερωτόκριτος και Αρετή, που ηχογραφήθηκε με τη συμμετοχή της Φιλαρμονικής Ορχήστρας των Βρυξελλών και της Φλαμανδικής Χορωδίας της Ραδιοφωνίας του Βελγίου υπό την διεύθυνση του Michel Tilkin.

Αναφέρετε τον Αθέατο Σφυγμό. Σας συμπληρώνω με τις εκδόσεις των έργων μου Ο Ταχύτατος Λούης και Το Τραγούδι του Αχιλλέα στο διάστημα της τελευταίας δεκαετίας. Όμως οι εκδόσεις αυτές θεωρώ ότι εντάσσονται σε μια άλλη φιλοσοφία. Το Εντεύθεν ως σειρά τραγουδιών με θεματικό άξονα αποτελεί για εμένα μια απόμακρη συνέχεια της Θητείας και της νεότητας μας, όχι ως ανάμνηση αλλά ως θέση.

Στο Εντεύθεν υπάρχει μία συνεχής ανάρρωση, έστω και αν αυτή φέρνει πολλές φορές δάκρυα, που αναπτερώνει αυτά που πρέπει να αγαπηθούν μέσα σε μια ακλόνητη ενότητα. Η φυγή πλέον έχει το μόνιμο ταίρι της που είναι η επιστροφή.

Τώρα, ως προς τι έχει αλλάξει, νομίζω ότι ο κόσμος αρχίζει να δείχνει μια αποστροφή για τις πρόχειρες μουσικές κατασκευές που, αν μη τι άλλο, παραπλανούν την ανάγκη του για γνώση, παρηγοριά και ανάταση μέσα από τη μουσική.

Το άλμπουμ περιέχει αποκλειστικά καινούργια τραγούδια ή και παλιότερο υλικό;

Περιέχει μελωδίες που συνέλαβα στα νεανικά μου χρόνια, με άλλες που επεξεργάστηκα καιρό και άλλες που ολοκλήρωσα στις αρχές του 2015, οπότε και αισθάνθηκα ότι το έργο είχε ολοκληρωθεί και αποτελούσε μια συνολική πρόταση. Το υλικό μου το επεξεργάζομαι συχνά και για καιρό. Υπάρχουν τραγούδια εδώ που δοκιμάστηκαν σε συναυλίες και εκπομπές πριν να κυκλοφορήσουν.

Ποια είναι η ιστορία του τραγουδιού «Η Λυπημένη»;

Το ποίημα «Η Λυπημένη» του Γιώργου Σεφέρη μου το είχε δώσει ο πατέρας μου. Ήταν φίλος του ποιητή και είχε την πρώτη έκδοση από την συλλογή του Η Στροφή. Πάνω σε αυτό εργάστηκα και ολοκλήρωσα το πρώτο μελωδικό σχεδίασμα σε ηλικία 19-20 ετών. Στη συνέχεια το συμπεριέλαβα στα ανέκδοτα έργα μου, ενώ την τελική του ενορχηστρωτική μορφή πήρε το 2012 και αποτέλεσε μέρος του έργου Μνήμη Ελευθερίας, το οποίο συνέθεσα επί τη ευκαιρία των εκατό χρόνων από την απελευθέρωση των νήσων του Αιγαίου, της Ηπείρου και της Μακεδονίας.

Κάποτε μου είπατε ότι είχατε την ατυχία να χάσετε κάποιους τραγουδιστές σας, όπως ο Νίκος Ξυλούρης και ο Παύλος Σιδηρόπουλος... Πώς νοιώθετε που συνεργαστήκατε και πάλι με τον Γιώργο Νταλάρα μετά από χρόνια;

Το έργο μου αναγνωρίστηκε και για το γεγονός ότι δεν περιορίζεται από μουσικά ή γεωγραφικά σύνορα, αλλά και για το ότι πάντα αναζητώ και συνεργάζομαι με ερμηνευτές που έχουν τις βάσεις και τις δυνατότητες να το υποστηρίξουν.

Ο Γιώργος Νταλάρας είναι σπουδαίος ερμηνευτής, έχει εντρυφήσει στα μουσικά μου έργα αρκετά και γι' αυτό προσδίδει στην απόδοση τις λεπτομέρειες που απαιτούνται.

Το Σεργιάνι στον Κόσμο, που είχε για ερμηνευτή εκείνον, τι ιστορικό έχει πίσω του και τι επίδραση είχε στον καιρό του (1979); Τι θέλατε να εκφράσατε με τον δίσκο αυτό και πώς αναμετράτε σήμερα την περίοδο που επακολούθησε;

Το Σεργιάνι στον Κόσμο είναι μια σειρά τραγουδιών με ισχυρό θεματικό άξονα, που υπενθυμίζει την υποχρέωσή μας να αναλογιστούμε, δίχως υπερβάσεις, πού κινείται το «δοκούν» και ποια είναι η παρέμβαση της τέχνης στα επίπεδα της πολιτικής, με την ευρεία έννοια όμως της λέξης «πολιτική».

Έχω και εγώ την εντύπωση ότι τότε δεν έγιναν οι σημαντικές κινήσεις που είχε ανάγκη η χώρα. Οι μεταρρυθμίσεις εξελίχθηκαν σε μια ατμόσφαιρα αντεγκλήσεων και όπως είναι φυσικό δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα. Το Σεργιάνι στον Κόσμο είχε βέβαια προηγηθεί των γεγονότων, όπως και ο Θεσσαλικός Κύκλος που δέκα χρόνια νωρίτερα αφορούσε στα δίκαια της αγροτικής ελληνικής κοινωνίας. Όσο αφορά εμένα, επέλεξα να μην μετέχω σε αυτό που ακολούθησε, να μη γίνω μέρος των ψευδαισθήσεων, και όσο μπορώ να επικοινωνώ μέσα από τα μουσικά μου έργα.

Δεν έχω υπάρξει μέλος καμίας πολιτικής παράταξης, αφού η μόνη παράταξη που θα μπορούσα να είμαι μέλος της είναι αυτή που θα στόχευε στην ένωση όλου του ελληνικού κόσμου με γνώμονα τις ρεαλιστικές προσδοκίες, την αξιοκρατία, την κοινωνική δικαιοσύνη, την ευμάρεια και προπαντός την παιδεία και τον πολιτισμό και δεν θα λειτουργούσε με κριτήρια το πελατειακό κράτος και τα συμφέροντα των λίγων. Την ενωτική στάση επικοινώνησα και στήριξα όσες φορές η πατρίδα τη χρειάστηκε και τώρα είναι πιο σημαντική από ποτέ, εάν θέλουμε να μιλάμε για ένα μέλλον πέρα από κομματισμούς, με ομοψυχία και ισότητα των πολιτών.

Το δικό σας πρωτοποριακό όραμα για την ελληνική μουσική (βάλατε παραδοσιακά όργανα σε λαϊκή ορχήστρα και εντάξατε τη μουσική παράδοση στο λαϊκό τραγούδι) επηρέασε πολλούς νεώτερους. Πού οφείλεται, κατά τη γνώμη σας, το ότι δεν βγαίνουν σήμερα με την ίδια συχνότητα καλλιτέχνες που ξεχωρίζουν;

Έβαλα παραδοσιακά ελληνικά όργανα στη κλασική συμφωνική ορχήστρα, αυτό ήταν και είναι το γεωπολιτικό αποτύπωμά μου στη μουσική. Η ορχήστρα Παλίντονος αρμονία, που ίδρυσα πάνω σε αυτή μου τη θέση, αποτελείται από συμφωνικά και ελληνικά όργανα που ομοηχούν, δεν έχει σχέση με τον «λαϊκό» κομφορμισμό.

Ως προς τη δεύτερη ερώτησή σας, η απουσία μεγάλου αριθμού σημαντικού καλλιτεχνών οφείλεται στην παρακμή της εγχώριας μουσικής βιομηχανίας, η οποία χρειάζεται επειγόντως ανανέωση.

 

Ποιο βλέπετε να είναι το μέλλον των λαών;

Πιστεύω πως βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη στιγμή για το μέλλον της ανθρωπότητας. Θεωρώ πως η ελληνική κρίση που μας ταλαιπωρεί θα παίξει σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια διαμάχη μεταξύ του κεφαλαίου και του κοινωνικού κράτους, το αποτέλεσμα της οποίας θα κρίνει το ποιόν της κοινωνίας μέσα στην οποία θα μεγαλώσουν οι επόμενες γενεές.

 

Κάποτε είχατε προβλέψει, πολύ πριν την κρίση, το άνοιγμα της ψαλίδας μεταξύ πλουσίων και φτωχών, αλλά και τη συρρίκνωση του Τύπου, με ό,τι αυτό σημαίνει. Τι σκέψεις κάνετε σήμερα για όλο αυτό που βιώνουμε;

Δεν θέλω να πιστέψω πως το παιχνίδι ήταν πάντα στημένο. Υπάρχει το απρόβλεπτο που κρύβεται μέσα στον καθένα μας και περιμένει να το αναζητήσουμε.

 

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΝΤΕΥΘΕΝ

People Entertainment Group

Δέκα επτά ολόκληρα χρόνια μετά από τον τελευταίο «κανονικό» του δίσκο με τραγούδια, ο δημιουργός επανέρχεται με ένα έργο το οποίο όχι μόνο επαναοριοθετεί το μουσικό του στίγμα αλλά και συνιστά μια ανανεωτική πρόταση για το σημερινό μουσικό γίγνεσθαι. Σε στίχους του Γιώργου Βολουδάκη, δικούς του και σε μια περίπτωση του Πόλυ Κυριάκου, ο συνθέτης έγραψε μια σειρά από τραγούδια και ορχηστρικά θέματα – τα οποία αντλούν από τη γνώση και την εμπειρία του στην κλασική μουσική, μαζί με προσεχτικά επιλεγμένα στοιχεία από την ελληνική. Η Παλίντονος Αρμονία αποδίδει άψογα υπό την διεύθυνσή του, οι Γιώργος Νταλάρας, Δήμος Αναστασιάδης, Vassilikos, Athena Andreadis και Δάφνη Ζουρνατζή ανταποκρίνονται στις υψηλές ερμηνευτικές απαιτήσεις των τραγουδιών και οι Χορωδία Fons Musicalis και Παιδική Χορωδία Εκπαιδευτηρίων Ιεράς Μητρόπολης Πειραιά συνεισφέρουν διόλου ευκαταφρόνητα. Ο δίσκος κλείνει με ένα μικρό διαμάντι, τη μελοποίηση του «Η Λυπημένη» του Γιώργου Σεφέρη, με τον Γιώργο Νταλάρα σε μιαν από τις κορυφαίες ερμηνευτικές του στιγμές.

 

Θ. Μαντζάνας

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Απολογισμός

Ο ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται σε μια διαδικασία διεύρυνσης που θα τον αντιστοιχίσει πολιτικά και οργανωτικά στο 31,5% που πήρε στις πρόσφατες εκλογές. Στόχος είναι να εδραιωθεί ως μια δύναμη της Αριστεράς που θα αποτελεί, ταυτόχρονα, κορμό της προοδευτικής παράταξης.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις