Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Οι προτάσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης για το πολιτικό σύστημα - συνταγματική αναθεώρηση

Κατά την παρουσίαση των θέσεων του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ για το πολιτικό σύστημα, υπογραμμίστηκε η κεντρική θέση της συνταγματικής αναθεώρησης. Επί λέξει: “Οι αλλαγές στο πολιτικό σύστημα είναι άμεσα...

Κατά την παρουσίαση των θέσεων του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ για το πολιτικό σύστημα, υπογραμμίστηκε η κεντρική θέση της συνταγματικής αναθεώρησης. Επί λέξει:

“Οι αλλαγές στο πολιτικό σύστημα είναι άμεσα συναρτημένες -αν και όχι πάντοτε- με μια βαθιά τομή στο επίπεδο του ισχύοντος Συντάγματος. Απαιτείται μια πολιτική θεσμική αλλαγή, η οποία αγγίζει τα όρια μιας μεγάλης συνταγματικής αλλαγής, και η οποία θα έχει στο επίκεντρό της την εμβάθυνση της πολιτικής και οικονομικής Δημοκρατίας, την προστασία του δημοσίου χώρου και των δημοσίων αγαθών, την επέκταση των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων, την ενίσχυση των δημοκρατικών θεσμών βάσης”.

Σύμφωνα όμως με την ηγεσία της μείζονος αντιπολίτευσης, “η πολιτικο-θεσμική αυτή αλλαγή δεν αποτελεί μια από 'τα πάνω διαδικασία'. Για τον ΣΥΡΙΖΑ προϋπόθεση γι' αυτήν είναι η δημιουργία ενός δημοκρατικού κινήματος πολιτικής και συνταγματικής αλλαγής, με τη συμμετοχή των πολιτών και της κοινωνίας και την παράλληλη προώθηση νομοθετικών αλλαγών που αλλάζουν ριζικά το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της δημοκρατίας. Ήδη όμως τα τελευταία χρόνια της εφαρμογής των Μνημονίων έχουν ωριμάσει κοινωνικά αιτήματα μέσα από διεργασίες βάσης. Μια ριζική επομένως συνταγματική αλλαγή, με δημοκρατικό προσανατολισμό και με έμφαση στην προστασία των κοινωνικών και οικονομικών δικαιωμάτων, έχει αρχίσει να τίθεται σε ημερήσια διάταξη”.

Πάνω στον καμβά αυτό, ο Αλέξης Τσίπρας παρουσίασε τις 11 βασικές προτάσεις (βλέπε πίνακα). Διευκρινιστικά, επί των προτάσεων, ενδεικτικά, ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ προτείνει το δικαίωμα υποβολής νόμων και από τους πολίτες, εφόσον το συγκεκριμένο αίτημα συγκεντρώσει 60.000 υπογραφές. Με τον ίδιο αριθμό υπογραφών προτείνεται η υποχρέωση του Προέδρου της Δημοκρατίας ή της κυβέρνησης να προκηρύσσουν δημοψήφισμα. Αναγκαία διευκρίνιση: αυτό δεν μπορεί να αφορά στην περιστολή ατομικών κ.ά. δικαιωμάτων.

Στο κεφάλαιο της ενδυνάμωσης του ρόλου του Κοινοβουλίου, προτείνεται, π.χ., η κυβέρνηση να φέρνει νομοσχέδια με τη διαδικασία του κατεπείγοντος εφόσον συναινούν τα 2/3 των βουλευτών, ενώ το 1/3 των βουλευτών μπορεί να επιβάλλει σύσταση εξεταστικής επιτροπής.

Από τις πιο σημαντικές προτάσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι, αυτή της συνταγματικής πρόβλεψης να μην μπορεί να αναλάβει το αξίωμα του πρωθυπουργού πρόσωπο που δεν είναι βουλευτής. Αντιστοίχως, οι εξωκοινοβουλευτικοί υπουργοί δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 10% του συνόλου των υπουργών.


 

Τι αλλάζει στο εκλογικό σύστημα


Στο εκλογικό σύστημα, και παράλληλα με την καθιέρωση της απλής αναλογικής ως πάγιου συστήματος, καταργούνται οι μεγάλες εκλογικές περιφέρειες, όπως η Β' Αθηνών, ακόμη οι μονοεδρικές/διεδρικές περιφέρειες, καταργείται το κατώφλι του 3% για την είσοδο στη Βουλή, αλλά και οι βουλευτές Επικρατείας.

Συγχρόνως, το κόμμα της ριζοσπαστικής Αριστεράς προτείνει την κατάργηση των βουλευτικών προνομίων, όπως: βουλευτική σύνταξη, αποζημίωση για συμμετοχή στις κοινοβουλευτικές επιτροπές, περιορισμός των προνομίων των πρώην πρωθυπουργών.

Στο ζέον κεφάλαιο της χρηματοδότησης των κομμάτων, ο ΣΥΡΙΖΑ προτάσσει μεταξύ άλλων τις εξής αλλαγές: “Δικαίωμα στην κρατική αποζημίωση έχουν όλα τα κόμματα που παρουσίασαν συνδυασμούς στο 50% των εκλογικών περιφερειών και έλαβαν το 0,5% των εγκύρων ψήφων. Η κρατική αποζημίωση λαμβάνει αναδιανεμητικό χαρακτήρα, για λόγους ισότητας στον πολιτικό ανταγωνισμό: τα μικρότερα κόμματα θα αποζημιώνονται με μεγαλύτερο συντελεστή από ό,τι τα μεγαλύτερα. Η κρατική αποζημίωση δεν θα είναι διαχειρίσιμη οκονομικά μόνο από την ηγεσία ενός κόμματος. Απαγορεύεται ο τραπεζικός δανεισμός να υπερβαίνει το 10% της κρατικής αποζημίωσης. Απαγορεύεται ρητώς η υποθήκευση της κρατικής αποζημίωσης σε τράπεζες. Απαγορεύεται η ιδιωτική χρηματοδότηση των κομμάτων από off shore εταιρείες, καθώς και οι κάθε είδους χορηγείες εταιρειών προς κόμματα. Επέκταση των αρμοδιοτήτων του Ελεγκτικού Συνεδρίου στον έλεγχο των οικονομικών των κομμάτων, καθώς και των χρηματοδοτήσεων σε πρόσωπα, πολιτικούς, υπουργούς, κ.λπ. Επίσης, το Ελεγκτικό Συνέδριο ελέγχει την παραβίαση της εκλογικής νομοθεσίας σε ό,τι αφορά τις προεκλογικές εκστρατείες των υποψηφίων και την υπέρβαση των πλαφόν που έχουν τεθεί νομικά”.

Τελευταία, αλλά όχι έσχατη, η ιδέα προς προβληματισμό, για άμεση εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, υπό μία σύνθετη προϋπόθεση: την υλοποίηση του συνόλου των προτεινόμενων αμεσοδημοκρατικών τομών, όπως αυτές περιγράφονται με τις 11 βασικές προτάσεις.

Δείτε όλα τα σχόλια