Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
18.2°C22.0°C
1 BF 47%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
18 °C
14.7°C21.2°C
2 BF 57%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
16.0°C19.4°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.8°C21.5°C
1 BF 61%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.9°C18.4°C
2 BF 63%
Beat: Τα κέρδη δικά της, οι ζημιές στους εργαζόμενους
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Beat: Τα κέρδη δικά της, οι ζημιές στους εργαζόμενους

«At Beat, we strive to help people improve their quality of life» (Στην Beat αγωνιζόμαστε να βοηθάμε τους ανθρώπους να βελτιώνουν την ποιότητα της ζωής τους).

Το παραπάνω μότο για την εταιρική κουλτούρα της Beat, που δεσπόζει στην ταυτότητα στη σελίδας της, δεν φαίνεται να έχει εφαρμογή σε 18 εργαζόμενους που απολύθηκαν και εκατοντάδες ακόμη που υποβάλλονται σε μειώσεις μισθών ή εκ περιτροπής απασχόληση με τις μισές αποδοχές εν μέσω της φρικτής πανδημίας.

Αυτά ανακοινώθηκαν πριν λίγες μέρες από τον ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της Beat Νικόλαο Δρανδάκη, ο οποίος εδώ και χρόνια πασπάλιζε με χρυσόσκονη τον μύθο της ομώνυμης εφαρμογής διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου, ειδικά μετά την εξαγορά της από τον κολοσσό της αυτοκίνησης Daimler και κατόπιν και της BMW, καθώς σήμερα η Beat ανήκει στον νέο ενοποιημένο όμιλο εταιρειών κινητικότητας (mobility) “Free Now Group” των δύο γερμανικών κολοσσών.

Μέχρι που στην πρώτη οικονομική δυσκολία λόγω πανδημίας η κρίση γίνεται ευκαιρία και το μάρμαρο το πληρώνουν οι εργαζόμενοι.

Βεβαίως αυτό δεν ισχύει εν συνόλω. Ενώ τις τελευταίες τρεις εβδομάδες με τα μέτρα για τον κορωνοϊό η διοίκηση της εταιρείας προχώρησε, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του Συνδικάτου Εργατοϋπαλλήλων Τηλεπικοινωνιών και Πληροφορικής (ΣΕΤΗΠ) σε δεκαοκτώ απολύσεις, την ίδια στιγμή έχει ανοιχτές θέσεις εργασίας στο σάιτ της, ενώ κάνει προσλήψεις στο Άμστερνταμ, όπου διατηρεί τμήμα προγραμματιστών (engineering hub) που δουλεύουν με τηλεργασία. Δηλαδή απολύει στην Ελλάδα, αλλά προσλαμβάνει στην Ολλανδία!

Μερική απασχόληση για τους «μη κρίσιμους» εργαζόμενους

Σύμφωνα με εργαζόμενους με τους οποίους συνομιλήσαμε (τα στοιχεία είναι στη διάθεση της εφημερίδας), η διοίκηση της εταιρείας δικαιολόγησε τις απολύσεις ως απόρροια της μειωμένης απόδοσης των εργαζομένων. Την ίδια στιγμή ανακοίνωσε σε περισσότερους από τριάντα εργαζόμενους τη μετατροπή των συμβάσεών τους από πλήρους σε μερικής απασχόλησης, σύμφωνα με τον μνημονιακό Νόμο 3846/2010, με μειωμένες κατά 50% τις αποδοχές τους.

Η επιλογή μεταξύ των εργαζομένων έγινε με ένα νεφελώδες κριτήριο κρίσιμων (critical) και μη κρίσιμων (non critical) θέσεων, ενώ η διάρκεια της εκ περιτροπής απασχόλησης ορίστηκε έως έξι μήνες, διάστημα στο οποίο θα εργάζονται part time και με τα μισά λεφτά, και μετά, αναλόγως της οικονομικής κατάστασης, θα κριθεί η συνέχιση.

Παράλληλα εστάλησαν προς όλους τους υπόλοιπους εργαζόμενους, που συνολικά αγγίζουν περί τους 330, τροποποιητικές συμβάσεις με μειώσεις μισθών που πρέπει να υπογράψουν... «εθελοντικά», οι οποίες κυμαίνονται από 10% έως 30%.

Συνολική αναδιάρθρωση σχέσεων

Όπως φαίνεται, η εταιρεία προχωρεί σε συνολική αναδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων στη Beat, παρότι μόλις πριν από τρία χρόνια ολοκληρώθηκε η εξαγορά της από τη Daimler έναντι φημολογούμενου ποσού 43 εκατ. ευρώ, ενώ έχει επεκτείνει τις λειτουργίες στις φθηνότερες αγορές του Περού, του Μεξικού, της Χιλής, της Κολομβίας και μόλις τον Νοέμβριο του 2019 και στην Αργεντινή (Μπουένος Άιρες).

Επιπρόσθετα, μόλις πριν από δύο μήνες, στις 4 Φεβρουαρίου, η εταιρεία ανακοίνωνε με διθυράμβους τους αυξημένους παραγωγικούς δείκτες του 2019. Μεταξύ άλλων:

* 35% άνοδος στις διαδρομές στην ελληνική αγορά.

* 700.000 νέες εγγραφές επιβατών, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με τον συνολικό αριθμό των εγγεγραμμένων επιβατών να ξεπερνά τα 1,6 εκατομμύρια στο κλείσιμο του έτους.

* Νέα πλατφόρμα συνεργασίας με περισσότερα από 30 ξενοδοχεία στην Αθήνα, από μεγάλες μονάδες 5 αστέρων όπως τα «Divani Caravel», «Μεγάλη Βρετανία», «Grand Hyatt».

Π. Λαυτσής: Η διοίκηση αρνήθηκε συνάντηση με το σωματείο

«Ως σωματείο ζητήσαμε να βρεθούμε με τη διοίκηση, αλλά αρνήθηκαν να μας δουν» περιγράφει στην «Αυγή» ο Πάρις Λαυτσής, μέλος του Δ.Σ. του ΣΕΤΗΠ και της αγωνιστικής πρωτοβουλίας στις Τηλεπικοινωνίες και την Πληροφορική “Radical It”, σημειώνοντας παράλληλα πως «τόσο η BEAT όσο και άλλες εταιρείες στον κλάδο εν μέσω πανδημίας τη χρησιμοποιούν ως πρόφαση για αναδιάρθρωση και περικοπές που ενδεχομένως να είχαν από καιρό σκοπό να κάνουν».

Ειδικά στην Beat, συνεχίζει, «διαπιστώνουμε πρωτόγνωρες καταστάσεις, όπως ο διαχωρισμός των εργαζομένων σε critical και non critical θέσεις, ενώ πάλι με ένα κατ’ επίφαση κριτήριο της αποδοτικότητας προχώρησαν σε ομαδικές απολύσεις. Ας αφήσουν καλύτερα τις φθηνές δικαιολογίες και ας πουν τα πράγματα με το όνομά τους: ‘Τα κέρδη δικά μας, η ζημιά δική σας’. Γι’ αυτό εμείς καλέσαμε από την πρώτη στιγμή τους εργαζόμενους να οργανωθούν μεταξύ τους συλλογικά και να μην υπογράψουν τίποτα. Και ήδη οι εργαζόμενοι προχώρησαν την περασμένη Πέμπτη σε στάση εργασίας από τις 3 μ.μ. έως τις 6 μ.μ.» καταλήγει.

Η “Αυγή” επικοινώνησε επίσης με την Beat, η οποία αρνήθηκε να απαντήσει για τις απολύσεις και τις μειώσεις μισθών σημειώνοντας πως «η διοίκηση της εταιρείας δεν θα ήθελε να κάνει κάποιο σχόλιο για το θέμα».

Αποκαλύψεις της “Αυγής” χωρίς περαιτέρω διερεύνηση

Η εταιρεία Beat ξεκίνησε το 2011 ως ΤaxiBeat με έδρα την Αγγλία και το 2017 εξαγοράστηκε από την Daimler. Την περίοδο εκείνη η Beat ήρθε στο προσκήνιο της επικαιρότητας λόγω της σύγκρουσης με τους ιδιοκτήτες ταξί, τις αιτιάσεις για αδιαφανείς εκκαθαρίσεις εσόδων εκτός Ελλάδας και την απροθυμία της απέναντι στη θεσμοθέτηση για πρώτη φορά ρυθμιστικού πλαισίου για τις εταιρείες διαμεσολάβησης από τον Χρ. Σπίρτζη.

Η “Αυγή” είχε ερευνήσει διεξοδικά τη μετοχική της σύνθεση πριν από την εξαγορά, και ειδικότερα τις off shore εταιρείες που συμμετείχαν στο μετοχικό της κεφάλαιο. Μεταξύ άλλων, σε τρία δημοσιεύματα της “Αυγής” (εδώ, εδώ, και εδώ)είχαμε αποκαλύψει έναν σκαιό κόσμο εξωχώριων εταιρειών, με άγνωστους ιδιοκτήτες και πηγές προέλευσης των χρημάτων, ενώ είχαμε εντοπίσει τη δραστηριότητα με πλαστό ΑΦΜ συγκεκριμένης κυπριακής εταιρείας ιδιοκτησίας συγγενικών προσώπων ενός εκ των διευθυντών μαζί με τον Ν. Δρανδάκη της TaxiBeat.

Δυστυχώς οι αποκαλύψεις, που περιλάμβαναν και αγοραπωλησία μετοχών μεταξύ της Εθνικής Τράπεζας και της κυπριακής εταιρείας, δεν έτυχαν περαιτέρω διερεύνησης από εισαγγελικές αρχές ή κρατικά ελεγκτικά σώματα υπό την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Από τον Φεβρουάριο του 2019, ανήκει στον όμιλο Free Now Group, υπό την ομπρέλα του οποίου Daimler και BMW συγχώνευσαν πέντε εταιρείες με αντίστοιχες εφαρμογές:

Mytaxi (που δραστηριοποιείται σε δέκα ευρωπαϊκές αγορές), Kampten (Γαλλία, Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο), Beat (σε Ελλάδα και πέντε χώρες της Λατινικής Αμερικής), Clever (Ρουμανία), και Hive (που εμπορεύεται τα e-scooters, τα λεγόμενα ηλεκτρικά πατίνια, που ήρθαν πρόσφατα και στην Ελλάδα).

Την ίδια χρονιά η Beat μετέφερε την έδρα της από την Αγγλία στην Ελλάδα, όπου συνέστησε καινούργια εταιρεία με την επωνυμία Beat Mobility Services και μετοχικό κεφάλαιο 9 εκατ. ευρώ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL