Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ο Πέτρος έκανε τον Ιησού ή ο Ιησούς τον Πέτρο;

Υπήρξε όντως ο Ιησούς; Και αν υπήρξε, μεγάλωσε στη Ναζαρέτ ως γιος ξυλουργού; Είχε όντως 12 μαθητές και έκανε θαύματα; Κι αν όλα τα προηγούμενα ισχύουν, γράφηκαν επακριβώς στην Καινή Διαθήκη οι διδαχές και τα λόγια του; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα στα οποία προσπαθεί να απαντήσει ο...

Υπήρξε όντΩς ο Ιησούς; Και αν υπήρξε, μεγάλωσε στη Ναζαρέτ ως γιος ξυλουργού; Είχε όντως 12 μαθητές και έκανε θαύματα; Κι αν όλα τα προηγούμενα ισχύουν, γράφηκαν επακριβώς στην Καινή Διαθήκη οι διδαχές και τα λόγια του; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα στα οποία προσπαθεί να απαντήσει ο Ντιμίτρι Σπεκ με το βιβλίο του "Ο Πέτρος επινόησε τον Ιησού" μακριά από κάθε προκατάληψη.

Δεν είναι πρώτη φορά που ο συγγραφέας καταπιάνεται με ζητήματα που οι επίσημες Εκκλησίες (Δυτική και Ανατολική) έχουν απαντήσει κουβαλώντας τις βεβαιότητές τους και τις αλάνθαστες αλήθειες τους για τις οποίες δεν χρειάζονται δεύτερες σκέψεις και οι άνθρωποι με κριτική σκέψη είναι ύποπτοι. Αφορμή για την ενασχόληση του Σπεκ με ζητήματα σχετικά με την ιστορική υπόσταση του Ιησού και κυρίως με τη θεάνθρωπη ή μη μορφή του ήταν όταν το 1999 ανακάλυψε μία ανωμαλία στον θρύλο του πολλαπλασιασμού των άρτων και κατόρθωσε να καταδείξει τη γενεαλογία των αφηγήσεων της Καινής Διαθήκης. Εξάλλου, έχει ειδικευτεί στην εξερεύνηση προτύπων και διαδικτυωμένων συναφειών και στην αναζήτηση αταίριαστων συσχετισμών, οι οποίοι συνήθως δεν ανακύπτουν τυχαία.

Ο ίδιος ο συγγραφέας, κατά την παρουσίαση του βιβλίου είχε αναφέρει: "Η πρωταρχική διδασκαλία του Ιησού πλαστογραφήθηκε από τον Πέτρο. Η Βίβλος είναι η πλαστογραφημένη διδασκαλία. Στην αρχή του ερευνητικού μου ταξιδιού υπήρξε η συνάντηση με το Ευαγγέλιο του Θωμά, μια συλλογή ρήσεων που δεν περιλαμβάνεται στη Βίβλο, αλλά βρέθηκε το 1945 σε αρχαίους πάπυρους στην Αίγυπτο. Οι ρήσεις αυτές είναι ως επί το πλείστον μεταφορές. Στην αρχή καταλάβαινα μόνο μερικές απ' αυτές τις εικόνες, αλλά είχα αμέσως την εξής εντύπωση: αυτές οι ρήσεις είναι αυθεντικές. Ξεφυλλίζοντας και ψάχνοντας στο κείμενο, έπεσα πάνω σ' έναν παράξενο παραλληλισμό που μου έκανε εντύπωση: Μια γυναίκα παίρνει προζύμι και φτιάχνει από το ζυμάρι μεγάλα ψωμιά. Για να καταλάβω τη ρήση, έψαξα σε παρόμοια εδάφια των κειμένων της Βίβλου. Παρατήρησα μια αφήγηση που σχετιζόταν με τη ρήση αυτή, όπου επίσης έκαναν την εμφάνισή τους ψωμιά: ο πολλαπλασιασμός των άρτων.

Στην αφήγηση αυτή ο Ιησούς παίρνει μερικά ψωμιά και φτιάχνει από αυτά πολλά. Τα έχασα. Διότι στη μεν ρήση κάνει από προζύμι πολλά ψωμιά, στην δε αφήγηση κάνει από ψωμί πολλά ψωμιά. Μπορεί να είναι αυτό σύμπτωση; Συνέχιζα να παραβάλλω τα εδάφια των κειμένων και συνάντησα κι άλλους παραλληλισμούς. Στη ρήση έχουμε την εμφάνιση του προζυμιού. Με το προζύμι μπορεί να φτιάξει κανείς μεγάλα ψωμιά! Το προζύμι, όμως, υπάρχει και στη θαυματουργική αφήγηση του πολλαπλασιασμού των άρτων. Εκεί, όμως, δεν είναι ούτε αναγκαίο ούτε ταιριάζει. Τώρα πλέον δεν μπορεί να είναι σύμπτωση: ρήση και αφήγηση είναι συνδεδεμένες μεταξύ τους. Μήπως κάποιος έκανε χρήση της σύντομης ρήσης για να σκαρφιστεί το θαύμα; Μήπως εμπνεύστηκε από αυτήν; Πίστεψα ότι ανακάλυψα πώς δημιουργήθηκαν οι βιβλικές αφηγήσεις. Θα έπρεπε μόνο να αποκωδικοποιήσω τις άλλες αφηγήσεις με τον ίδιο τρόπο και το αποτέλεσμα είναι τόσο συναρπαστικό!".

Από την πλευρά του, ο μεταφραστής, θεολόγος στο επάγγελμα, Διονύσιος Βάγιας, στην ίδια εκδήλωση ανέφερε μεταξύ άλλων: "Ο Πέτρος επινοητής; Άρχισα να διαβάζω το βιβλίο και βρέθηκα εμπρός σε μια εμπεριστατωμένη μελέτη και ανάλυση των Ευαγγελίων, των κανονικών, μα ιδιαίτερα των 'αποκρύφων' ευαγγελίων και άλλων πηγών του χριστιανισμού. Ως προς το περιεχόμενο του βιβλίου, τι θα διαβάσει ο αναγνώστης; Να επικρίνεται ο Χριστός και η διδασκαλία του; Ακριβώς το αντίθετο: αποκαλύπτεται περίτρανα πως ο Ιησούς δεν ήταν ένας μεταρρυθμιστής ή απλώς επαναστάτης, αλλά μετείχε αληθούς πνευματικότητας με απόλυτα πνευματικές γνώσεις.

Αυτά τα βαθιά και δυσνόητα μηνύματα ήταν επόμενο οι ακροατές της εποχής να μην τα αντιλαμβάνονται. Έτσι ο μαθητής - απόστολος άρχιζε να 'φουσκώνει' το περιεχόμενό τους, να το διανθίζει κι αυτό κατέληξε στην επινόηση θρύλων".

 

INFO

"Ο Πέτρος επινόησε τον Ιησού. Πώς ανέκυψαν οι θρύλοι των θαυμάτων;"

Dimitri Speck

Μετάφραση: Διονύσιος Α. Βάγιας

Επιμέλεια: Βασίλης Τομανάς

Εκδόσεις Νησίδες, 2013

392 σελ.

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Τάξις και Ασφάλεια

Από την επιχείρηση που έκαναν τα ΜΑΤ στα Εξάρχεια, μετά το τέλος της πορείας του Πολυτεχνείου, πληθαίνουν στα κοινωνικά δίκτυα τα βίντεο που δείχνουν τους αστυνομικούς σε ένα ντελίριο φανατισμού να επιδίδονται σε πράξεις αναίτιας βίας.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο