Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Νομοσχέδιο που "καίει" τον φυσικό πλούτο της χώρας

ΕΥΡΩΚΙΝΗΣΗ

Γιουρούσι στον φυσικό πλούτο της χώρας με τη μετατροπή των δασικών οικοσυστημάτων σε υποδοχείς βαριών χρήσεων, από τουριστικά χωριά έως δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων, και περαιτέρω κακοποίηση του εξωαστικού χώρου, μαζί και του τοπίου, με τη χωροθέτηση στο πουθενά οικισμών, επιχειρεί το υπουργείο..

Γιουρούσι στον φυσικό πλούτο της χώρας με τη μετατροπή των δασικών οικοσυστημάτων σε υποδοχείς βαριών χρήσεων, από τουριστικά χωριά έως δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων, και περαιτέρω κακοποίηση του εξωαστικού χώρου, μαζί και του τοπίου, με τη χωροθέτηση στο πουθενά οικισμών, επιχειρεί το υπουργείο ΠΕΚΑ ως κτηματομεσιτικό γραφείο μέσω ενός ακόμη νομοσχεδίου - "σκούπα".

"Συνδυαστικά", με πλήθος φωτογραφικών διατάξεων τροποποιεί ακόμη και τον νόμο 4269/2014, που καταργεί τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό του χώρου, ο οποίος ψηφίστηκε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, σε μερικές ώρες μόλις, στις 28 Ιουνίου. Ανατρέπει το ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό, το οποίο θεσμοθετήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, διαγράφοντας τις ελάχιστες διατάξεις του υπέρ του φυσικού κεφαλαίου, όπως αυτή που προέβλεπε ως κατεύθυνση την απαγόρευση "δημιουργίας χώρων υγειονομικής ταφής ή άλλου τρόπου διάθεσης/διαχείρισης των απορριμμάτων στις περιοχές του Εθνικού Συστήματος Προστατευόμενων Περιοχών και στην άμεση περίμετρό τους καθώς και των περιοχών που προτείνονται για προστασία ως τοπία ιδιαίτερου φυσικού κάλλους" προς διαφύλαξη της ποιότητας των τουριστικών πόρων. Προς χάρη των λεγόμενων στρατηγικών επενδύσεων, επί ιδιωτικών ακινήτων, μεγάλων συμφερόντων, από το ίδιο χωροταξικό καταργεί περιορισμούς στη χωροθέτηση τουριστικών καταλυμάτων και την επέκταση ξενοδοχειακών μονάδων 4 και 5 αστέρων σε εκτός σχεδίου περιοχές. Παράλληλα, διευκολύνει την υφαρπαγή της δημόσιας περιουσίας, καθώς για τα "αστικά ακίνητα" που προορίζονται προς "οικιστική ανάπτυξη" τα σχέδια για τη χωροθέτησή τους (ΕΣΧΑΔΑ) θα εγκρίνονται μαζί με τις μελέτες πολεοδόμησής τους, και κάνει πιο fast τις προαπαιτούμενες διαδικασίες στις περιπτώσεις τουριστικών - παραθεριστικών χωριών.

 

Η πόλη στο κακοποιημένο Πεντελικό

Εμβληματική διάταξη καταπάτησης και περιφρόνησης θεσμών και κανόνων μετά την ψήφιση του Συντάγματος του 1975 και των νόμων που εκδόθηκαν σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 24 για την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί αυτή που υπόσχεται αποκατάσταση των δικαιωμάτων του Αυτόνομου Οικοδομικού Οργανισμού Αξιωματικών και άλλων συνεταιρισμών. Τουλάχιστον τρεις φορές το ΣτΕ επέστρεψε ως παράνομο και αντισυνταγματικό Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος του τότε ΥΠΕΧΩΔΕ, με το οποίο επεχειρείτο να κτιστεί έκταση 6.000 στρεμμάτων στις υπώρειες του Πεντελικού, εκ των οποίων τα 2.000 είναι δασικά, τα 1.000 ανήκουν στην Α' Ζώνη προστασίας του βουνού και άλλα τόσα περίπου εντάσσονται σε ζώνη ιδιαίτερου κάλλους και αρχαιολογική. Το 2010, ο ΑΟΟΑ μάλιστα κατέθεσε στον Οργανισμό Αθήνας αίτημα διάλυσης της Ζώνης Αστικού Αναδασμού Πικερμίου-Ραφήνας, η οποία θεσμοθετήθηκε το 1988...

 

Στάχτη και μπούρμπερη

Το νομοσχέδιο εξυπηρετήσεων με τον... σχιζοφρενικό τίτλο "Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ιδιωτική πολεοδόμηση - βιώσιμη ανάπτυξη οικισμών - ρυθμίσεις δασικής νομοθεσίας" κατατέθηκε την περασμένη Πέμπτη στη Βουλή και αναμένεται να εισαχθεί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, με την έναρξη των εργασιών του Β' θερινού τμήματος, στις 22 Ιουλίου.

Με το τρίτο κομμάτι του, πρώτη φορά σε αναδασωτέες εκτάσεις επιχειρείται η αντισυνταγματική αλλαγή του προορισμού των δασών για κατασκευή δρόμων, σχολείων, μοναστηριών και λειτουργία λατομείων με άδεια, στρατιωτικών εγκαταστάσεων, κατασκευών για υποδοχή κεραιών, πομπών κ.λπ. Ο κατάλογος των "επιτρεπτών επεμβάσεων" ανοίγει επικίνδυνα. Τα ιδιωτικά δάση και οι δασικές εκτάσεις υποδέχονται ολόκληρα τουριστικά χωριά, μαζί και τις εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής. Η "επέμβαση προς τουριστική αξιοποίηση" θα καταλαμβάνει το 10% της έκτασης, με συντελεστή δόμησης 0,5% στα 5.000 στρέμματα, ο οποίος μειώνεται κλιμακωτά έως και τα 8.000 στρέμματα. Για τις αθλητικές εγκαταστάσεις μπορεί να χτιστεί το 20% για έκταση μεγαλύτερη των 3.000 στρεμμάτων.

Στα δάση, μεταξύ άλλων, επιτρέπεται: η κατασκευή διαφόρων βιομηχανικών εγκαταστάσεων (μεταποίησης γεωργικών προϊόντων, οινοποιείων, μονάδων επεξεργασίας γάλακτος, σφαγείων, ελαιοτριβείων κ.ά.), δεξαμενών αποθήκευσης πετρελαιοειδών μετά των αναγκαίων αγωγών, μεγάλων έργων υποδομής (φράγματα, υδροηλεκτρικοί σταθμοί, εγκαταστάσεις άντλησης για την αποθήκευση ενέργειας), δικτύων τηλεπικοινωνιών, μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, σταθμών ηλεκτροπαραγωγής. Επίσης θα μπορούν να κατασκευάζονται ορειβατικά καταφύγια, που όμως αποτελούν ξενοδοχεία, καθώς θα διαθέτουν 80 κλίνες, ενώ για τις λατομικές και μεταλλευτικές δραστηριότητες δεν είναι υποχρεωτική η αποκατάσταση εφόσον αναδασώσουν πενταπλάσια έκταση από αυτήν που εκμεταλλεύονται.

Άλλη διάταξη νομιμοποιεί "κατά παρέκκλιση" κάθε παράνομη κατασκευή η οποία εξαιρείται της κατεδάφισης σε πάρκα και άλση, ενώ επιτρέπει σε αυτά έργα μετρό και τραμ, αλλά και συνοδά έργα, όπως τα γραφεία. Ερωτηματικά προκαλεί η διάταξη η οποία προβλέπει ότι αποφάσεις κήρυξης εκτάσεων ως δασωτέων ή αναδασωτέων που αφορούν πάρκα και άλση αίρονται με απόφαση του γενικού γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης κατόπιν εισήγησης της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας μετα τη δημιουργία ή αναδημιουργία της δασικής βλάστησης. Π.χ., γήπεδο ΑΕΚ στο άλσος της Νέας Φιλαδέλφειας.

Νομιμοποιούνται εντός των δασικών οικοσυστημάτων κατασκηνώσεις, κτηνοτροφικές μονάδες έως χιονοδρομικά κέντρα, ορειβατικά καταφύγια και νεκροταφεία, ενώ καταργούνται οι προστατευτικές πράξεις της διοίκησης κατ' εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας (π.χ., πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής). Οι υπουργοί φαίνεται ότι διαγκωνίζονται μεταξύ τους για το ποιος θα εξυπηρετήσει πρώτος συμφέροντα. Το ΥΠΕΚΑ αγνοεί το σχέδιο νόμου του υπουργείου Τουρισμού, το οποίο έχει κατατεθεί από τις 27/6 στη Βουλή και νομιμοποιεί ως υφιστάμενα 24 χιονοδρομικά κέντρα, κτηριακές και άλλες εγκαταστάσεις τους, όπως και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος με απόφαση γενικού γραμματέα ΕΟΤ.

 

Εμπαιγμός και ψηφοθηρία

Ανταλλαγή ακόμη και με δημόσιες χορτολιβαδικές εκτάσεις ή βραχώδεις, για να μπορούν να χτίσουν, υποτίθεται, οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί που κατέχουν με τίτλους δάση και δασικές εκτάσεις, τάζει, ψηφοθηρώντας, το πρώτο κεφάλαιο του νομοσχεδίου. Στο άρθρο 60 των "δασικών ρυθμίσεων" υπό τον τίτλο "Σχέδια πόλεως" αναφέρεται ότι "επιτρέπεται η ένταξη δημοσίων εκτάσεων χορτολιβαδικών ή βραχωδών σε οικιστική περιοχή στην ηπειρωτική Ελλάδα, στην Κρήτη και στην Εύβοια, εφόσον η ένταξη αυτών προβλέπεται από τον πολεοδομικό σχεδιασμό και προκειμένου να αποτελέσουν ακίνητα υποδοχής, συντελεστή δόμησης ή ακίνητα ανταλλαγής οικοδομικών συνεταιρισμών..." Με αλληλοαναιρούμενες διατάξεις, οι οποίες προσκρούουν στο Σύνταγμα και στη νομολογία του ΣτΕ, προβλέπεται δημιουργία "Ζωνών Συγκέντρωσης Δικαιωμάτων Δόμησης - Υποδοχέων Συντελεστή Δόμησης Οικοδομικών Συνεταιρισμών" στα όρια εγκαταλελειμμένων και φθινόντων οικισμών. 8.000 τον αριθμό κατά τον γενικό γραμματέα ΥΠΕΚΑ Σ. Αλεξιάδη. Οι παραπάνω ζώνες, σε εκτός σχεδίου περιοχές, θα "υποδέχονται" μόνο κατοικίες. Οι άλλες χρήσεις για την εξυπηρέτησή τους θα εγκαθίστανται στους οικισμούς, οι οποίοι θα έχουν τον ρόλο... σκουπιδοντενεκέ. Άλλη διάταξη υπόσχεται ότι οικοδομικοί συνεταιρισμοί μπορούν να χτίσουν σε δασικές εκτάσεις που προστατεύονται από τη δασική νομοθεσία αν τα ρυμοτομικά τους σχέδια, τα οποία εν τω μεταξύ δεν έχουν ανακληθεί ή ακυρωθεί, έχουν εκδοθεί προ του 1975.

Με οριζόντια ρύθμιση, η οποία δεν υπάρχει περίπτωση να μην προσβληθεί στο ΣτΕ, επιχειρείται μαζικός αποχαρακτηρισμός των δασικών εκτάσεων που έχουν περιληφθεί στα όρια των οικισμών τα οποία καθορίστηκαν με αποφάσεις νομαρχών στο παρελθόν, χωρίς ποτέ να ακολουθήσει η εκπόνηση της πολεοδομικής μελέτης, όπως προβλεπόταν, και χωρίς την άποψη των αρμόδιων δασικών υπηρεσιών. Παρά ταύτα, εκδίδονταν οικοδομικές άδειες όπως στις περιοχές Αγίου Στεφάνου, Άνοιξης, Μαραθώνα κ.λπ. Τώρα και ενώ οι αναρτήσεις και κυρώσεις των δασικών χαρτών ουσιαστικά έχουν εγκαταλειφθεί, καταργείται η πρόβλεψη προηγούμενου νόμου (3889/2010 άρθρο 23) που όριζε γι' αυτές τις περιπτώσεις ειδική διαδικασία με τεχνική έκθεση από τον αρμόδιο ΟΤΑ για τον χαρακτήρα της έκτασης και γνωμοδότηση από την αρμόδια Διεύθυνση Δασών.

 

Το ατελείωτο ρουσφέτι προς όλους

Το ενδιάμεσο κεφάλαιο Β' περιλαμβάνει σχεδόν αποκλειστικά φωτογραφικές διατάξεις. Ένα μόνο άρθρο, το 28, περιέχει 32 διαφορετικές μεταξύ τους διατάξεις, ενώ η αιτιολογική έκθεση τις μετράει σε 34. Έτσι ξανατακτοποιεί τον περσινό νόμο για τα αυθαίρετα, αλλάζει προς το πιο "ρουσφετολογικό" το περσινό πάλι ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό, ενώ δίνει κατά παρέκκλιση τη δυνατότητα σε βιομηχανικές μονάδες να επεκτείνονται. Εδώ περιλαμβάνονται και οι αλλαγές για την πολεοδόμηση των δημοσίων ακινήτων που εκποιούνται, όπως και ιδιωτικών, έτσι όπως προβλεπόταν στο Μεσοπρόθεσμο του 2011. Μεταξύ των απίστευτων φωτογραφικών ρυθμίσεων, περιλαμβάνεται και αυτή που "ανεβάζει " παιδικούς σταθμους σε κτήρια κατοικίας, ακόμη κι αν απαγορεύεται η χρήση αυτή από το ρυμοτομικό, χωρίς καν άδεια αλλαγής χρήσης, παρά μόνον με έκδοση άδειας δόμησης ή έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας. Για να εφαρμοστεί το νομοσχέδιο προβλέπεται η έκδοση τουλάχιστον 6 Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων και 17 υπουργικών...

Δείτε όλα τα σχόλια