Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Tα βιβλία της άνοιξης (2)

Αισθητά πεσμένη η πασχαλινή βιβλιοπαραγωγή φέτος, μοιάζει να καθρεφτίζει αφενός την όχι καλή κατάσταση της αγοράς του βιβλίου και αφετέρου την αμηχανία των εκδοτών, οι οποίοι είναι διστακτικοί και φοβισμένοι να ρίξουν νέους τίτλους στους πάγκους των βιβλιοπωλείων.

Αισθητά πεσμένη η πασχαλινή βιβλιοπαραγωγή φέτος, μοιάζει να καθρεφτίζει αφενός την όχι καλή κατάσταση της αγοράς του βιβλίου και αφετέρου την αμηχανία των εκδοτών, οι οποίοι είναι διστακτικοί και φοβισμένοι να ρίξουν νέους τίτλους στους πάγκους των βιβλιοπωλείων. Οι εμπορικές επιτυχίες των τελευταίων μηνών ήταν λίγες και μάλλον αναπάντεχες (όπως, για παράδειγμα, η «Μικρά Αγγλία» της Ιωάννας Καρυστιάνη που γνώρισε δεύτερη ζωή λόγω της ομώνυμης ταινίας) και τα μεταφρασμένα βιβλία ήταν λιγότερα από άλλες χρονιές - τα δικαιώματα και οι καλές μεταφράσεις κοστίζουν.

Ιδού όμως η δεύτερη και τελευταία συνέχεια που η στήλη προτείνει για τις βιβλιοαγορές σας.

Να έχετε ένα καλό Πάσχα.

 

Ρώσικο μυθιστόρημα. Ξέρουμε ελάχιστα για τη νέα φουρνιά των Ρώσων -μετασοβιετικών- συγγραφέων. Ευκαιρία για μια πρώτη γνωριμία μαζί τους είναι αυτό το σύντομο μυθιστόρημα της Νατάλια Κλιουτσάροβα (χρονολογία γέννησης 1981) με τίτλο «Βαγόνι τρίτης θέσεως» (μτφρ. Δημήτρης Τριανταφυλλίδης, εκδ. Καστανιώτη). Ένας παράξενος άνθρωπος, που χάνει τις αισθήσεις του κάθε φορά που βρίσκεται μπροστά στο κακό, ταξιδεύει σε βαγόνια τρίτης θέσεως και παρατηρεί τους συνταξιδιώτες του - δηλαδή αυτό το παράξενο, μπερδεμένο και γεμάτο άλυτες αντιφάσεις που είναι η σύγχρονη Ρωσία.

Ισραηλινό μυθιστόρημα: Το νέο μυθιστόρημα του Αβραάμ Β. Γεοσούα «Ρετροσπεκτίβα» (μτφρ. Μάγκυ Κοέν, εκδ. Πόλις) έρχεται με τις δάφνες ενός καλού γαλλικού βραβείου, του Μεντισίς Καλύτερου Ξένου Μυθιστορήματος 2012. Ένας καταξιωμένος σκηνοθέτης, στη δύση της ζωής του, βρίσκεται μπροστά σε μια σειρά παράξενων συμπτώσεων και ξεκινά μια αναδρομή στο παρελθόν. Βοηθός του ο Δον Κιχώτης.

Γαλλικό μυθιστόρημα: Βρισκόμαστε στο 2090. Κάμερες παρακολουθούν και καταγράφουν τη ζωή όλων των ανθρώπων. Ο κόσμος είναι χωρισμένος σε δύο τμήματα, στο ελεγχόμενο από το κράτος τμήμα, όπου η ασφάλεια και η υγιεινή ζωή αποτελούν τις κυρίαρχες αξίες, και στη «ζώνη» όπου οι περιθωριακοί ζουν σε κλίμα ασυδοσίας. Το μυθιστόρημα «Της Λίλας Κ.» (μτφρ. Ευγενία Γραμματικοπούλου, εκδ. Πόλις) είναι ταυτόχρονα ερωτικό και μυθιστόρημα αγωνίας.

Αγγλική ταξιδιωτική λογοτεχνία: Ο Πάτρικ Λη Φέρμορ υπήρξε ένας εξαιρετικός ταξιδευτής και ένας αξιόλογος συγγραφέας. Και τις δύο αυτές του ιδιότητες θα τις βρείτε στο βιβλίο «Ατέλειωτος δρόμος: Από τις σιδηρές πύλες του Δούναβη ώς τον Άθω» (μτφρ. Μυρσίνη Γκανά, εκδ. Μεταίχμιο), το τρίτο μέρος της ταξιδιωτικής του τριλογίας.

Γαλλική νουβέλα: Αυτή η «Παρεξήγηση στη Μόσχα» (μτφρ. Σοφία Διονυσοπούλου, εκδ. Μεταίχμιο) της Σιμόν ντε Μποβουάρ είναι εν πολλοίς ένα αυτοβιογραφικό κείμενο. Η Μποβουάρ γράφει για ένα ζευγάρι αριστερών διανοουμένων που αποφασίζει να γνωρίσει από κοντά τον «υπαρκτό» και ταυτόχρονα, με την ευκαιρία, να προσπαθήσει να λύσει τα προβλήματά του - όχι του σοσιαλισμού, αλλά του ζεύγους. Τα αποτελέσματα συζητήσιμα.

Αστυνομικό μυθιστόρημα: Ο Φίλιπ Κερ, γνωστός για την περίφημη «Τριλογία του Βερολίνου», επανέρχεται με μια ακόμα αστυνομική ιστορία τον καιρό του ναζισμού. Στο «Μοιραία Πράγα» (μτφρ. Δημήτρης Αθηνάκης, εκδ. Κέδρος) ο ήρωάς του Μπέρνι Γκούντερ βρίσκεται μπροστά σε ένα έγκλημα που γίνεται κατά τη διάρκεια ενός Σαββατοκύριακου στο σπίτι του ναζί αξιωματικού Ράινχαρντ Χάιντριχ. Ιστορία δοσμένη με σασπένς.

Αστυνομικό μυθιστόρημα: Η Μάρτζερυ Άλλινγκχαμ τη δεκαετία του '30 πουλούσε περισσότερα βιβλία από την Άγκαθα Κρίστι. Ήταν διάσημη για τη στιβαρή πλοκή των ιστοριών της, της ατμόσφαιρας που δημιουργούσε και τους χαρακτήρες που επινοούσε. Μετά ξεχάστηκε. Το μυθιστόρημά της «Ένας τίγρης στην αιθαλομίχλη. Μια ιστορία με τον Άλμπερτ Κάμπιον» (μτφρ. Ανδρέας Αποστολίδης, εκδ. Άγρα) θεωρείται το καλύτερό της βιβλίο - κατά τους Times από τα καλύτερα βιβλία μυστηρίου του 20ού αιώνα.

Ισπανική αυτοβιογραφία: Ο Μάρκος Άνα υπήρξε από τις πιο εμβληματικές μορφές του ισπανικού Κ.Κ. τον καιρό του φραγκισμού. Πέρασε ένα μεγάλο μέρος της ζωής του στη φυλακή (21 χρόνια!) και τις εμπειρίες του καταγράφει στην αυτοβιογραφία του «Πείτε μου πώς είν' το δένδρο. Αναμνήσεις από τη φυλακή και τη ζωή» (μτφρ. Νάννα Παπανικολάου, εκδ. Καστανιώτη). Λέγεται πως η επόμενη ταινία του Αλμοδόβαρ θα βασίζεται σε αυτό το εξαιρετικό βιβλίο.

Κλασική ποίηση: Ένα μικρό, αλλά σημαντικό εκδοτικό γεγονός, Ο Δάντης έγραψε τις «Πέτρινες ρίμες» (μετάφραση - επίμετρο Γιώργος Κοροπούλης, εκδ. Άγρα) το 1296 ή το 1297 και για πολλούς προσδιορίζει τη γέννηση της μεγάλης ποίησης του Δάντη. Τα λόγια μου τραχιά τα έχω θελήσει / Σαν τα έργα αυτής της πέτρας που ομορφαίνει / Ολοένα, και σκληραίνει / Ολοένα - όποιος την είδε το έχει νιώσει.

Ελληνική ποίηση: Άλλη μια τολμηρή πρόταση των εκδόσεων της Εστίας: διότι θέλει αρετή και τόλμη, σε καιρό κρίσης, να προτείνεις μια ολοκληρωμένη νέα έκδοση των ποιημάτων της Μαρίας Πολυδούρη. Τον τόμο «Μαρία Πολυδούρη» επιμελήθηκε η Χριστίνα Ντουνιά.

Ελληνική λογοτεχνία: Το νέο μυθιστόρημα της Ελένης Πριοβόλου με τίτλο «Το τέλος του γαλάζιου ρόδου» (εκδ. Καστανιώτης) ξεκινά στη δεκαετία του '60 και καταλήγει στις μέρες μας. Θέμα της, όπως και στα προηγούμενα βιβλία της, η διάψευση ελπίδων και (των αριστερών) ιδεολογιών.

Ο Κώστας Μαυρουδής στο βιβλίο του «Η αθανασία των σκύλων» (εκδ. Πόλις) δίνει ένα από τα καλύτερα βιβλία του, γράφοντας για εβδομήντα ιστορίες σκύλων. Γύρω από τις μικρές αυτές ιστορίες η σκιά της Μεγάλης Ιστορίας.

Στη συλλογή διηγημάτων «Η εξαίσια γυναίκα και τα ψάρια» (εκδ. Καστανιώτης) του Ανδρέα Μήτσου συνεκτικός δεσμός είναι η μνήμη και οι ζαβολιές που αυτή κάνει μπερδεύοντας την πραγματικότητα με τη φαντασία.

Ο Γιάννης Ατζακάς κλίνει την τριλογία των παιδιών της Φρειδερίκης με το μυθιστόρημα «Το φως της Φονιάς» (εκδ. Άγρα), όπου ο ήρωάς του Γιάννης Αρχοντής επιστρέφει στο χωριό του και προσπαθεί να ξαναγίνει το παιδί του αντάρτη διατρέχοντας τους δικούς του λαβυρίνθους.

Τα τραγικά γεγονότα του '55 στην Πόλη είναι στο επίκεντρο του ωραίου μυθιστορήματος του Θωμά Κοροβίνη «55» (εκδ. Άγρα) μέσα από την αφήγηση της Μαρίκας της Ταταυλιανής, μιας κυράς «λογίας και μποέμισσας».

Ένα συνεχές πήγαιν' έλα στον χρόνο, οι αναμνήσεις που δένονται με παλιές επιθυμίες και σημερινές συμπτώσεις είναι τα στοιχεία που περισσότερο χαρακτηρίζουν την τέταρτη στη σειρά συλλογή διηγημάτων της Νίκης Τρουλλινού με τίτλο «Το τελευταίο καλοκαίρι της αθωότητας» (εκδ. Βιβλιοπωλείο της Εστίας).

Σαώ είναι το όνομα της γυναίκας που κατοικεί στα όνειρα του πρωταγωνιστή του μυθιστορήματος «Σαώ» (εκδ. Γαβριηλίδη) του Γιώργου Κορδέλλα. Ο Κορδέλλας, από τους καλούς σκηνοθέτες μας, είναι η πρώτη φορά που αφήνει τις εικόνες και εκφράζεται με λέξεις. Και αποδεικνύεται ότι οι λέξεις τον θέλουν όσο και οι εικόνες.

Δείτε όλα τα σχόλια