Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Μελεντίνη: «Πολιτικοποιημένος τελικά σημαίνει απλά συνειδητοποιημένος;»

ΦΩΤΟ: Vangelis Rassias

Γνωρίσαμε την Μελεντίνη – για να μην αναρωτιέστε το ψευδώνυμο με το οποίο επέλεξε να είναι γνωστή είναι ένας συνδυασμός του μικρού της ονόματος με την...μελόντικα, το όργανο που χρησιμοποιούσε συχνά ως καθηγήτρια μουσικής στην μέση εκπαίδευση – με τους Sequence Theory Project...

Γνωρίσαμε την Μελεντίνη – για να μην αναρωτιέστε το ψευδώνυμο με το οποίο επέλεξε να είναι γνωστή είναι ένας συνδυασμός του μικρού της ονόματος με την...μελόντικα, το όργανο που χρησιμοποιούσε συχνά ως καθηγήτρια μουσικής στην μέση εκπαίδευση – με τους Sequence Theory Project, μία πολύ ενδιαφέρουσα ελληνογερμανική συνεργασία που κινείται στον χώρο της dark electronica. Στο εν λόγω σχήμα που έχει ήδη κυκλοφορήσει δύο albums (αντίστοιχα το '11 και το '12) η Μελεντίνη γράφει την μουσική και τους στίχους όλων των τραγουδιών και είναι επίσης η ερμηνεύτρια. Ακόμα και οι όντως εντυπωσιακοί Sequence Theory Project όμως δεν μας είχαν προετοιμάσει για τον πρώτο της δίσκο ως Μελεντίνη που κυκλοφόρησε πέρυσι από την ανεξάρτητη εταιρεία Restless Wind. Γιατί το «Explosions Around, The Desert Inside» πραγματικά είναι μια από τις πιο πρωτότυπες, γεμάτες φαντασία και έμπνευση και τολμηρές ελληνικές δουλειές που ακούσαμε τα τελευταία δέκα χρόνια συνδυάζοντας αριστοτεχνικά – και παράλληλα κάποτε και σχεδόν...ριζοσπαστικά! – την κλασική παιδεία της δημιουργού του με μιαν ευρύτατη γκάμα rock αναφορών, την jazz αλλά σε μερικές περιπτώσεις ακόμα και πειραματικές τάσεις της σύγχρονης μουσικής!

Τις ίδιες σχεδόν άψογες εντυπώσεις αφήνουν και οι ελάχιστες δυστυχώς συναυλίες της με τους Running Blue Orchestra, το τετραμελές (Σπύρος Βρυώνης βιολοντσέλο και κιθάρα, Λάμπρος Λαπίνας φαγκότο και νέι, Νίκος Παγώνης μπάσο και Κώστας Αντωνίου ντραμς) μόνιμο πλέον σχήμα που την συνοδεύει. Παρόλα αυτά όμως πριν λίγο καιρό, απογοητευμένη από την μουσική αλλά και την γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα, αποφάσισε να μετοικήσει στην Γερμανία. Επέστρεψε στην Ελλάδα για πολύ λίγες ημέρες για να παίξει support στην χθεσινή συναυλία του Matt Elliott στην Αθήνα και με αυτή την ευκαιρία επιτέλους είχαμε μαζί της μιαν ειλικρινέστατη συνομιλία. Και έτσι διαπιστώσαμε ότι και ο λόγος της Μελντίνης είναι απρόβλεπτος, συχνά ρηξικέλευθος, μερικές φοράς ακόμα και «αιρετικός» αλλά πάντα ουσιώδης, όπως ακριβώς και η μουσική της...

Συνέντευξη στον Θάνο Μαντζάνα

 

Ο λόγος της μετοίκησης σου στο Βερολίνο είναι ότι εκεί η μουσική σου μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα και να προωθηθεί πιο αποτελεσματικά, άρα και να έχει μεγαλύτερο ακροατήριο ή απλά είσαι και εσύ μία από τους πολλούς και πολλές που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια για λόγους επιβίωσης;

Είχε εξαντληθεί η υπομονή μου στην Ελλάδα, υπέφερα σε όλους τους τομείς και έφτασα πολύ κοντά στο να τα παρατήσω και να μην ξαναασχοληθώ ποτέ με όλα αυτά. Υπήρξαν άνθρωποι που με βοήθησαν να σταθώ στα πόδια μου και να πιστέψω σ' αυτό που έχω να δώσω. Πηγαινοέρχομαι στο Βερολίνο αρκετά χρόνια και μου έχουν γίνει ουσιαστικές προτάσεις εκεί οπότε δεν υπήρχε λόγος να δίνω άλλο τροφή σε ένα τέρας που μου δείχνει τα δόντια του. Εγκαταστάθηκα εκεί για να δουλέψω στο αντικείμενό μου και για να διαφυλάξω την ψυχική μου υγεία.

 

 

Αντίστοιχα πόσο σε ενδιαφέρει τώρα το ελληνικό κοινό αλλά και η αντίστοιχη αγορά; Το ίδιο με πριν, λιγότερο ή καθόλου;

Δεν μπορώ να μιλήσω για ανθρώπους με όρους αγοράς, ένα μουσικό έργο είναι μια πνευματική διαδικασία, δεν είναι κατεψυγμένο κρέας στο σούπερ μάρκετ. Αγγίζει τα αυτιά και κατ' επέκταση τα συναισθήματα...‘Όταν κάνεις κάτι με την αλήθεια σου οι άνθρωποι το στηρίζουν όπου και αν είσαι. Το αν θα φτάσει στ' αυτιά των ανθρώπων ωστόσο έγκειται στο κριτήριο των εκάστοτε μάνατζερ, διοργανωτών, διανομέων, ραδιοφωνικών παραγωγών κ.λπ.. οι οποίοι ναι, λειτουργούν με όρους αγοράς. Η απήχηση ενός δημιουργού από την άλλη δεν χρειάζεται να είναι καθολική αλλά πηγαία και αυτό ήδη έχει αξία.

 

Για να πάρουμε λοιπόν τα πράγματα από την αρχή, γιατί μια μουσικός με κλασική παιδεία – η οποία επιπλέον είναι και καθηγήτρια μουσικής – επέλεξε ως αρχικό μέσο έκφρασης της την electronica, όπως συνέβη με εσένα και τους Sequence Theory Project; Ήταν το είδος που άκουγες περισσότερο μεγαλώνοντας και ειδικά εκείνη την εποχή;

Άκουγα πάντοτε πολλά διαφορετικά πράγματα...Οι Sequence Theory Project ήταν μια πρωτοβουλία του Wris Orfeus όσον αφορά στην παραγωγή και εγώ ήθελα να συνδυάσω τις δικές μου «αυτιστικές» μελωδίες με κάτι πιο πειραματικό. Οι δυνατότητες του ηλεκτρονικού ήχου με εντυπωσίαζαν πάντα και επιπλέον ήταν και θέμα συγκυρίας.

Και πώς προέκυψε η αρκετά ως και πάρα πολύ διαφορετική πλευρά σου που μας αποκάλυψες με το «Explosions Around, The Desert Inside»; Είναι για εσένα μόνον η άλλη όψη αυτού που κάνεις με τους Sequence Theory Project ή κάτι άλλο; Στην δεύτερη περίπτωση γιατί άργησες τόσο να το δημοσιοποιήσεις ή και γιατί δεν ξεκίνησες με αυτό;

Έγραφα μουσικές για θεατρικέ παραστάσεις, πράγματα για εμένα την ίδια και μόνο, για τους Sequence Theory Project και κάποια στιγμή απλά μου δόθηκε η ευκαιρία μέσω της Restless Wind να δουλέψω πιο «επίσημα» τις συνθέσεις μου ώστε να τις κυκλοφορήσω. Αυτό είναι όλο...

Πόσο μεγάλο ρόλο παίζει η μουσική παιδεία σου, ακόμα περισσότερο μάλιστα όντας κλασική, στην δουλειά σου με τους Running Blue Orchestra; Για να το θέσω απλούστερα, πιστεύεις ότι θα μπορούσες να κάνεις κάτι τέτοιο και το ίδιο καλά αν ήσουν αυτοδίδακτη όπως η πλειοψηφία των μουσικών του ελληνικού rock;

Η γνώση και η ανάλυση της μουσικής είναι αυτή που μπορεί να σου δώσει τη δυνατότητα να την ερευνήσεις και να τη χειριστείς σε βάθος, να σε πάει παραπέρα από την τυποποιημένη μορφή της. Πολύ σημαντική όμως είναι και η γνώση της σημειογραφίας, με τους Running Blue Orchestra είμαστε ένα κατά κύριο λόγο jam, αυτοσχεδιαστικό δηλαδή σχήμα και ο ένας συμπληρώνει τον άλλο όμως εκεί που σταματάει η ευφάνταστη περιγραφή παίρνει σειρά η παρτιτούρα, ιδίως όταν έχω κάτι πολύ συγκεκριμένο στο μυαλό μου για την ενορχήστρωση. Eπειδή το συναντώ συνέχεια να διευκρινίσω ότι άλλο πράγμα είναι το «αυτοδίδακτος» και άλλο το «ελλιπώς καταρτισμένος» αλλά πάλι όλα αυτά δεν έχουν σημασία στη σημερινή μουσική βιομηχανία. Η γνώση και η μελέτη έχουν καταστεί προσωπική υπόθεση για την μουσική και συνολική διανοητική εξέλιξη.

 

 

Ποια είναι η συμβολή των τεσσάρων μουσικών της Running Blue Orchestra στο τελικό αποτέλεσμα τόσο του δίσκου όσο και των συναυλιών σας; Επέλεξες τους συγκεκριμένους έχοντας επίσης κάτι απολύτως συγκεκριμένο κατά νου ή αυτό προέκυψε μέσα από την κοινή δουλειά σας;

Η συμβολή τους είναι ανεκτίμητη! Με τα εμπόδια που συναντάμε συνέχεια εμείς οι μουσικοί χωρίς την στήριξή τους θα ήταν αδύνατη η άρτια ζωντανή παρουσία την οποία επιδιώκω σε κάθε εμφάνιση μου. Στη διάρκεια της ηχογράφησης το σχήμα δεν υπήρχε ακόμα και έτσι συμμετείχαν πολλοί αξιόλογοι μουσικοί της σύγχρονης jazz και rock ελληνικής σκηνής για τις ανάγκες των ενορχηστρώσεων μου. Μετά επέλεξα τους συγκεκριμένους αφενός επειδή τους θαυμάζω και αφετέρου γιατί είχα συγκεκριμένο σχεδιασμό όπως ας πούμε να καλύψω τη γκάμα των πνευστών που έχω στο album με ένα βαρύτονο όργανο και το ηχόχρωμα από το ensemble εγχόρδων με ένα μεστό έγχορδο όπως το τσέλο και η κιθάρα.

 

 

Αν δεν απατώμαι ο τίτλος του album σημαίνει απλά πόσο πιο οδυνηρά γίνονται τα εσωτερικά κενά, ματαιώσεις και διαψεύσεις σε καιρούς που ο κοινωνικός περίγυρος είναι ιδιαίτερα άγριος, ίσως και εχθρικός, έτσι δεν είναι;

To περιέγραψες καλύτερα από ό,τι θα μπορούσα η ίδια!

 

Το «Explosions Around, The Desert Inside» λοιπόν αναφέρεται στην περίοδο της κρίσης και των Μνημονίων ή όχι απαραίτητα;

Σε καμία περίπτωση! Ο εσωτερικός λόγος έχει μη χρόνο και μη τόπο...

 

Παρ' όλα αυτά είναι η ιδέα μου μόνον ότι – από στιχουργικής πλευράς βέβαια – οι Sequence Theory Project είναι πολύ πιο ανοιχτά, κάποτε ακόμα και απροκάλυπτα, πολιτικοποιημένοι από όσο η προσωπική σου δουλειά ως Μελεντίνη;

Δεν ξέρω τι θα πει πολιτικοποιημένος. Μήπως σημαίνει το να είναι κανείς απλά ευσυνείδητος;

 

 

Πώς και πόσο βίωσες, τόσο σαν άνθρωπος όσο και ως μουσικός, την κρίση της τελευταίας τριετίας; Και σε ποιο βαθμό επηρέασε το δημιουργικό σου έργο; Θεωρείς ότι η κρίση αξιών, πνεύματος και πολιτισμού – είτε ενέσκηψε ως συνέπεια είτε προϋπήρχε – είναι το ίδιο δεινή ή και χειρότερη από την οικονομική;

Κάθε διεφθαρμένη εξουσία - και λέω «κάθε» γιατί η εξουσία ως έννοια αλλά και η πρόθεση αυτής είναι διεφθαρμένες απ' την φύση τους - στηρίζει πρακτικές χειραγώγησης βασισμένες στην απόλυτη εξάρτησή μας από το καπιταλιστικό μοντέλο. Η οικονομική κρίση είναι μία απ' αυτές, η ιδεολογική παρακμή είναι διαχρονική, από τότε που ο δυτικός κόσμος ζει εις βάρος του τρίτου. Εσύ τι λες να είναι χειρότερο; Το να ανταλλάσσουμε αυγά με πατάτες ή το να τσαλαπατιούνται τα ανθρώπινα δικαιώματα και να κατακρεουργούνται άνθρωποι στο όνομα του χρήματος, του πετρελαίου και ακόμα χειρότερα για αστείες αντιλήψεις περί μιας τάχα υπεροχής; Αλλά και πάλι η φύση του ανθρώπου είναι τόσο βάρβαρη και προβληματική που η κτηνωδία είναι συνυφασμένη με την ύπαρξη του είδους μας στον πλανήτη!

 

 

Πιστεύεις ότι τελικά μπορεί να υπάρξει μια διέξοδος από αυτή την πολύμορφη και σύνθετη κρίση; Αν ναι, κατά την γνώμη σου θα είναι πολιτική ή κάποιου άλλου είδους;

Ως άνθρωπος είμαι πλήρως αυτοκαταστροφική και απαισιόδοξη, το τελευταίο πράγμα που βλέπω είναι διέξοδος από οτιδήποτε...

 

Και γιατί αλήθεια ένας δίσκος που εκκινεί από τις «εκρήξεις ολόγυρα» περιέχει τόσα «εσωτερικά» τραγούδια, κάποια από τα οποία μάλιστα είναι και πολύ όμορφα ερωτικά;

Στον έρωτα χάνονται όλες οι ισορροπίες, σε εποχές εκρήξεων βρίσκει το πιο πρόσφορο έδαφος για να ανθίσει!

 

 

Πώς προέκυψε αυτό το support σου στην συναυλία του Matt Elliott; Θα προτιμούσες μήπως να συνέβαινε αν και όταν έπαιζε ως Third Eye Foundation;

Ηταν μια ευχάριστη πρόταση της διοργανώτριας εταιρείας της συναυλίας και καθώς εκτιμώ πολύ τον συγκεκριμένο μουσικό δέχτηκα. Γενικώς στα support είσαι πολύ περιορισμένος οπότε θα προτιμούσα να βρίσκομαι ανάμεσα στο κοινό σε μια συναυλία των Third Eye Foundation, ξένοιαστη και απλά για να τους ακούσω.

 

Ακόμα και όταν ζούσες στην Ελλάδα οι συναυλίες σου ήταν πολύ λίγες, τι θα συμβεί λοιπόν τώρα με αυτό το σκέλος της δουλειάς σου στην χώρα μας; Σε ενδιαφέρει ιδιαίτερα, σε απασχολεί αυτό το ζήτημα;

Oι συναυλίες στην Ελλάδα υπολείπονται σε επαγγελματισμό και αυτό με έχει ταλαιπωρήσει πολύ. Υπάρχουν χώροι με τους οποίους μπορείς να συνεργαστείς χωρίς δυσχέρειες γιατί οι υπεύθυνοι τους γνωρίζουν τις απαιτήσεις για την διατήρηση ύπαρξης ενός δημιουργού ή ενός σχήματος αλλά αυτό συμβαίνει σπάνια. Κατανοώ ότι υποφέρουν και οι μικρές επιχειρήσεις που απασχολούν κυρίως εναλλακτικούς και underground μουσικούς αλλά η έλλειψη κατάρτισης στην οργάνωση ζωντανών εμφανίσεων κάνει την κατάσταση ακόμα πιο ανυπόφορη, ιδίως οι ιδιωτικές πρωτοβουλίες που δεν έχουν κανένα ρεαλιστικό σχεδιασμό.

 

Και τα επόμενα σχέδια σου, σαν Μελεντίνη αλλά και ως Sequence Theory Project;

Με τους Sequence Theory Project έχουμε κάτι πολύ φρέσκο σε ήχο και concept επάνω στο οποίο δουλεύουμε τον τελευταίο καιρό και θα κυκλοφορήσει στα τέλη της άνοιξης. Επίσης με τον Pan Pan έχουμε κάνει επανεκτελέσεις τεσσάρων κομματιών του «Explosions Around, The Desert Inside» που επίσης θέλουμε να κυκλοφορήσουμε. Σκέφτομαι πολλά αναφορικά με συναυλίες και μελλοντικές συνεργασίες αλλά απ' την άλλη δεν μ' αρέσει να κάνω σχέδια. Οπως γράφει και ο αγαπημένος μου Σκαρίμπας «τα πράγματα αφημένα στο πάει τους να δημιουργούνται οι ορίζοντες˙να γεννιέται -μούλος- ο χρόνος˙ οι τόποι, οι εποχές να πηγαίνουνε...».

 

Η θεώρηση αυτή της ζωής από την Μελεντίνη όχι απλά φαίνεται αλλά και εκφράζεται μέσα από την μουσική της και σας προσκαλούμε να το διαπιστώσετε στην πρώτη ευκαιρία, είτε στην ηχογραφημένη είτε στην ζωντανή εκδοχή της...

Δείτε όλα τα σχόλια