Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Τάσος Γκρους: «Ό,τι αγαπήσαμε συνεχίζει να υπάρχει μέσω της μνήμης»

Ο καλός συνθέτης Τάσος Γκρους κυκλοφόρησε πριν λίγο καιρό την αναμφίβολα πλέον προσωπική και ιδιαίτερη εργασία του.

Το «Ό,τι αγαπάς υπάρχει» είναι ένας δίσκος που γεννήθηκε ως αποτέλεσμα της προσπάθειάς του να αντιμετωπίσει τον θάνατο του γιου του, ο οποίος έφυγε πολύ πρόωρα χτυπημένος από τον καρκίνο.

Πρόκειται για μια σειρά τραγουδιών σε στίχους αρκετών Ελλήνων (και μερικών όχι) γνωστών και μη ποιητών και στιχουργών τα οποία ερμηνεύουν -με αλφαβητική σειρά- οι Φωτεινή Βελεσιώτου, Καλλιόπη Βέττα, Παντελής Θαλασσινός, Αργυρώ Καπαρού, Αλέξανδρος Καψοκαβάδης, Γιώργος Μεράντζας, Γιώργος Νταλάρας, Γιάννης Παλαμίδας, Μάρθα Φριντζήλα και ένα ο ίδιος ο συνθέτης.

Συνομιλήσαμε μαζί του για το πώς η τέχνη μπορεί να βοηθήσει τον ίδιο τον δημιουργό της να διαχειριστεί την απώλεια και τον πόνο που αυτή προκαλεί, αλλά και για το ότι πιθανά μπορεί να στηρίξει και όποιον άλλον/η έχει βιώσει μια ανάλογη οδυνηρή εμπειρία, δηλαδή αργά ή γρήγορα όλους και όλες μας.

 

Συνέντευξη στον Θάνο Μαντζάνα

 

* Κίνητρό σου για τη δημιουργία αυτού του δίσκου ήταν μόνο η προσπάθειά σου να υπερβείς το πένθος ή και το να δώσεις μια παραμυθία σε όποιους/ες έχουν βιώσει ανάλογη εμπειρία;

Είχα ξεκινήσει μια προσπάθεια να γράψω τραγούδια για τον αποχωρισμό, για την απώλεια. Στην πορεία κατάλαβα ότι το θέμα είναι πολύ πιο σύνθετο. Η απώλεια δεν αφορά μόνο τον θάνατο, αλλά την ανθρώπινη ύπαρξη στο σύνολό της. Είναι επομένως μια απόπειρα να καταγραφεί και να εκφραστεί αυτό που νιώθει κάποιος όταν βιώσει την απώλεια και πιστεύω ότι καμιά παραμυθία δεν χωράει σε αυτό.

 

* Ο τίτλος (που δεν είναι δανεισμένος από τραγούδι) έχει μια ιδιαίτερη σημασία, ακόμα και συμβολική για εσένα ή απλά αποτυπώνει ένα συναίσθημα σου;

Ο τίτλος ήταν πρόταση και ιδέα του Βαγγέλη Βελώνια και νομίζω ότι εκφράζει με τον καλύτερο τρόπο αυτό που συμβαίνει με τα τραγούδια. Θυμόμαστε, γράφουμε, τραγουδάμε άρα κατά μία έννοια, ό,τι αγαπάμε υπάρχει.

 

* Τα τραγούδια γράφτηκαν όλα τώρα και με αυτή την αφορμή ή χρησιμοποίησες και κάποια παλαιότερα σου;

Εκτός από τρία τραγούδια που γράφτηκαν μετά τον θάνατο του γιου μου τα άλλα είχαν μελοποιηθεί στο παρελθόν σε ανυποψίαστο χρόνο και πέντε από αυτά είχαν ηχογραφηθεί με την Ορχήστρα Ποικίλης Μουσικής της ΕΡΤ υπό την διεύθυνση του Ανδρέα Πυλαρινού. Φαίνεται τελικά ότι η ζωή μάς βάζει να κάνουμε και πράγματα που δεν είναι του τότε παρόντος αλλά μπορεί να αφορούν μια μελλοντική κατάσταση. Θα έλεγε κανείς ότι μας προετοιμάζει για πράγματα αδιανόητα που δεν μπορούμε να φανταστούμε τη δεδομένη στιγμή...

 

* Αντίθετα πολύ λίγοι από τους στίχους γράφτηκαν ειδικά για την περίσταση. Οι περισσότεροι είναι γνωστών ποιητών ή στιχουργών και στην πλειοψηφία τους παλαιότερων μάλιστα. Με ποιο κριτήριο επέλεξες αυτούς που θεωρούσες κατάλληλους για τον συγκεκριμένο δίσκο;

Το κριτήριο για την επιλογή των στίχων και των ποιημάτων ήταν θεματολογία τους να είναι η απώλεια σε όλες τις εκφάνσεις της, ανεξάρτητα από τον χρόνο που γράφτηκαν.

 

* Είχες στον νου σου ένα συγκεκριμένο μουσικό ύφος όταν άρχισες να γράφεις τα τραγούδια ή απλώς ακολούθησες το περιεχόμενο και τη διάθεση κάθε στίχου και η πολυσυλλεκτικότητα που χαρακτηρίζει το album προέκυψε αυθόρμητα;

Το μουσικό ύφος προέκυπτε αυθόρμητα μέσα από αυτό που εισέπραττα διαβάζοντας το κάθε ποίημα. Όσον αφορά στην πολυσυλλεκτικότητα πιστεύω ότι κάθε τραγούδι ψάχνει τον ερμηνευτή του. Με τον ίδιο τρόπο ψάχνουν και οι ερμηνευτές τα τραγούδια που τους εκφράζουν.

 

* Η βασική ερμηνεύτρια του δίσκου είναι η Αργυρώ Καπαρού.

Η Αργυρώ Καπαρού -με την οποία μας συνδέει μια μεγάλη φιλία και μια συνεργασία που ξεκίνησε πολλά χρόνια πριν και είχε μεγάλη επιτυχία «Λουλουδάκι του χειμώνα», «Ο Παναγής» κ.ά.- είναι μια σπουδαία τραγουδίστρια, φωνητικά αλλά και ερμηνευτικά. Μια μεγάλη φωνή και ταυτόχρονα μια πολύ καλή φίλη.
 

* Και οι υπόλοιποι ερμηνευτές με ποια κριτήρια επελέγησαν;

Κάθε τραγούδι έχει την ιδιαιτερότητά του. Για παράδειγμα, το «Κάπου τα πίνει μόνος του» σε στίχους Ιωάννη Πανουτσόπουλου που ερμηνεύει η Φωτεινή Βελεσιώτου ήθελα να έχει άρωμα ρεμπέτικου επειδή το ιδίωμα αυτό άρεσε πολύ στον γιο μου. Πιστεύω ότι η Φωτεινή ήταν η πιο κατάλληλη για αυτό.

Κατά κάποιο τρόπο τα τραγούδια είναι ρόλοι και ψάχνουν αυτόν/αυτήν που θα τους υποδυθεί. Θέλω να προσθέσω ότι είχα την τιμή να συμμετέχουν σε αυτόν τον δίσκο οι πλέον άξιοι/ες ερμηνευτές και ερμηνεύτριες που υπηρετούν εξαιρετικά όλα τα τραγούδια.

 

* Γιατί επέλεξες να ερμηνεύσεις και ο ίδιος ένα τραγούδι από τη στιγμή που είχες στη διάθεσή σου τόσες πολλές καλές φωνές;

Το «Έτσι θα φύγεις» σε ποίηση Γιώργου Μπασδέκη θέλησα να το ερμηνεύσω ο ίδιος επειδή είναι για εμένα πολύ προσωπικό τραγούδι. Κάθε φορά που το ακούω ή το τραγουδώ βιώνω πάλι τη στιγμή της απώλειας του γιου μου. Βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά που τραγουδώ σε δίσκο. Στις δύο προηγούμενες εργασίες μου, το «Γενιές σημαδεμένες» σε ποίηση Μπέρτολντ Μπρρχτ και το "Φυλάξου" σε ποίηση Ιωάννη Πανουτσόπουλου, είχα διαπράξει το ίδιο «αμάρτημα».

 

* Οι ερμηνευτές και οι ερμηνεύτριες τουλάχιστον, δεν ξέρω για τους υπόλοιπους συντελεστές, συμμετείχαν αφιλοκερδώς. Τι πιστεύεις ότι τους ώθησε να το κάνουν πλην της προσωπικής συμπαράστασής τους σε εσένα σε μια πολύ δύσκολη περίοδο της ζωής σου;

Όλοι οι συντελεστές που μόχθησαν και έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους γι' αυτή την εργασία ξεχωρίζουν με την ποιότητα και τη στάση ζωής τους. Θεωρώ ότι η απόφασή τους να συμμετέχουν σε αυτόν τον δίσκο δεν ήταν κίνηση μόνον προσωπικά σε εμένα, αλλά επειδή η απώλεια αφορά όλους και όλες μας.

 

* Θα υποστηριχθεί και συναυλιακά ο δίσκος ή είναι πολύ δύσκολο λόγω του πολυπρόσωπου του;

Μια πρώτη παρουσίαση των τραγουδιών με τη συμμετοχή της πλειοψηφίας των συντελεστών έγινε στις 5 Μαρτίου στον πολυχώρο «Ιανός». Θα γίνει προσπάθεια να πραγματοποιηθούν και άλλες με τις καλύτερες συνθήκες στο άμεσο μέλλον.
 

* Ποιο είναι το κίνητρο για έναν δημιουργό να συνεχίσει να κάνει μουσική μετά από μια τόσο οδυνηρή απώλεια;

Το κίνητρο για κάθε δημιουργό πιστεύω ότι δεν είναι άλλο από την ανάγκη να εκφράζει με την τέχνη του και με τον καλύτερο τρόπο τα βαθύτερα και δυσκολότερα συναισθήματα τα οποία πηγάζουν από τις καταστάσεις και τα γεγονότα που προκαλεί η ζωή. Για εμένα πλέον υπάρχει ένας ακόμα λόγος που με κάνει να συνεχίζω να προχωρώ δημιουργώντας...
 

*Και τα επόμενα σχέδιά σου, άμεσα και ίσως και λίγο πιο μακροπρόθεσμα; Υπάρχει ήδη ιδέα ή και υλικό για μια νέα δισκογραφική εργασία;

Ευτυχώς ή δυστυχώς υπάρχουν στο συρτάρι μου πέντε ολοκληρωμένες ενότητες τραγουδιών σε ποίηση ή στίχους, ακόμα και αρκετά μεμονωμένα τραγούδια. Το μεγάλο πρόβλημα όμως που αφορά τώρα πια όλους τους δημιουργούς είναι ότι δεν βρίσκεται εύκολα ο φορέας που θα αναλάβει την έκδοση νέων τραγουδιών. Οι πιο πολλοί δημιουργοί τα τελευταία χρόνια αναλαμβάνουν οι ίδιοι την έκδοση των έργων τους, μαζί υποχρεωτικά με το μεγάλο κόστος που έχει μια ποιοτική παραγωγή δίσκου.

 

Για δημιουργούς όμως που κάθε εργασία τους αποτελεί κατάθεση ψυχής όπως είναι ο Τάσος Γκρους αυτό είναι πλέον μονόδρομος...

 

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Τυχοδιώκτες και επικίνδυνοι

Οι ανάγκες διαχείρισης της προσφυγικής κρίσης δημιουργούν σοβαρά εσωτερικά προβλήματα στο κυβερνητικό κόμμα, το οποίο προεκλογικά είχε δεσμευτεί απέναντι στην εκλογική του βάση με μια ακροδεξιά λαϊκιστική ρητορική.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο