Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
22.0°C25.2°C
3 BF 51%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
23 °C
20.8°C25.4°C
2 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.9°C21.6°C
4 BF 55%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
20.4°C20.8°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.9°C24.0°C
0 BF 33%
Ζακ Μορελεμπάουμ: / Ζακ Μορελεμπάουμ: Ο Βραζιλιάνος μάγος του βιολοντσέλου στην Αθήνα!
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ζακ Μορελεμπάουμ: / Ζακ Μορελεμπάουμ: Ο Βραζιλιάνος μάγος του βιολοντσέλου στην Αθήνα!

Από τη Βραζιλία της δεκαετίας του '60 έως την Αθήνα του 2014, έχει διανύσει μια σπουδαία διαδρομή στη διεθνή λάτιν τζαζ σκηνή. Στον δρόμο του έχουν βρεθεί σημαντικοί μουσικοί από τον Τομ Ζομπίμ, τον Στινγκ, τον Μίλτον Νασιμέντο, κ.ά. Επίσης και ο Πέδρο Αλμοδοβάρ.

Ο διεθνούς φήμης Βραζιλιάνος βιολοντσελίστας, ενορχηστρωτής και συνθέτης Ζακ Μορελεμπάουμ με αφορμή τις εμφανίσεις του στο Half Note από σήμερα και ώς τη Δευτέρα 13 Οκτωβρίου, μιλάει στην "Αυγή" για τη διαδρομή του και τη μουσική του. Αυτή που θα παρουσιάσει με το γκρουπ του "Cello Samba Trio" και τη συμμετοχή της συζύγου του και σπουδαίας τραγουδίστριας Πάουλα Μορελεμπάουμ, σε ένα ρεπερτόριο - αφιέρωμα στον μεγάλο συνθέτη της bossa nova, Τομ Ζομπίμ.

Συνέντευξη στην Ελίνα Σκαρπαθιώτη

* Πώς ξεκίνησε η συνεργασία σας με τον Ζομπίμ;

Πρώτα γνώρισα τον γιο του, τον κιθαρίστα Πάουλο Ζομπίμ, καθώς και τον βαφτισιμιό του, τον φλαουτίστα Ντανίλο Καϊμί. Ένα βράδυ παίζαμε μαζί σε μία συναυλία της τραγουδίστριας Olivia Byington στο Ρίο κι ήταν εκεί και ο Ζομπίμ. Του άρεσα και λίγους μήνες αργότερα με κάλεσε να μπω στο σχήμα του.

Στο μεταξύ, είχε ήδη καλέσει τη γυναίκα μου την Πάουλα, όπως και τη Maucha για να τραγουδήσουν στο σχήμα του. Ένα μεσημέρι Σαββάτου ήμασταν στο εξοχικό που νοικιάζαμε στο βουνό όταν χτύπησε η πόρτα. Ήταν ο Ζομπίμ. Πέρασε, κάθισε στο τραπέζι, ήπιαμε μια μπύρα ακούγοντας Βίλα - Λόμπος και κουβεντιάσαμε για πράγματα άσχετα με τη μουσική. Μετά μου είπε, "θες να έρθεις σπίτι να παίξουμε λίγο μουσική; Πάρε το βιολοντσέλο, πάμε!" Πήγα σπίτι του. Όταν κάτσαμε να παίξουμε, είχε μια παρτιτούρα του "Meu Amigo Radames", ένα κομμάτι του που τελικά ηχογράφησε μόνο στον τελευταίο του δίσκο, "Antonio Brasileiro". Έκανα μια πρώτη ανάγνωση αυτού του κομματιού.

Όταν τέλειωσα, αυτός ρώτησε τη γυναίκα του και τη γυναίκα μου, "πώς θα σας φαινόταν να είχαμε κι ένα βιολοντσέλο στο σχήμα;" Ήταν ενθουσιασμένες με την ιδέα. Έτσι ξεκίνησα να κάνω πρόβες μαζί του τον Δεκέμβριο, και τον επόμενο Μάρτιο συμμετείχα στις συναυλίες του στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης στις 27 και 28 Μαρτίου του 1985. Ήταν οι πρώτες μου συναυλίες με τον Ζομπίμ και η πρώτη φορά που πατούσα στη σκηνή του Carnegie Hall! Η ψυχολογική πίεση ήταν μεγάλη, αλλά μεγάλη ήταν και η συγκίνηση εκείνων των στιγμών.

* Ο Ζομπίμ έκανε ο ίδιος τις ενορχηστρώσεις της μουσικής του;

Ο Ζομπίμ ξεκίνησε την καριέρα του ως ενορχηστρωτής για ραδιοφωνικούς σταθμούς. Εκείνη την εποχή όλοι οι ραδιοφωνικοί σταθμοί είχαν ορχήστρες. Όταν ξεκίνησα να παίζω μαζί του, αυτός ήταν πενήντα έξι χρόνων και είχε ήδη βαρεθεί να γράφει. Από την άλλη πλευρά, εγώ και ο γιος του ο Πάουλο κάναμε σαν τρελοί για ενορχηστρώσεις. Έτσι από τον πρώτο δίσκο που κάναμε μαζί, ο Πάουλο κι εγώ μοιραζόμασταν τις ενορχηστρώσεις. Και καταλήξαμε να κάνουμε από κοινού και την παραγωγή επίσης.

* Τον Στινγκ πώς τον γνωρίσατε;

Το 1990, ο Ζομπίμ έκανε το "Tom Canta Vinicius", έναν δίσκο - αφιέρωμα στον Vinicius de Moraes, τον οποίο παρουσιάσαμε σε μια σειρά συναυλιών στο Ρίο. Μία από αυτές τις συναυλίες την παρακολούθησε και ο Στινγκ. Έτσι γνωριστήκαμε μαζί του. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1993, ο Tom τον προσκάλεσε να συμμετέχει στον δίσκο του "Antonio Brasileiro" (που ήταν και ο τελευταίος του Ζομπίμ). Εκεί ο Στινγκ ηχογράφησε το "Insensatez". Ένα βράδυ κουβεντιάζοντας, ο Στινγκ μου είπε ότι του άρεσε πολύ ο τρόπος που παίζω και κάποια στιγμή θα με καλούσε να δουλέψω μαζί του.

Πράγματι κάποια χρόνια αργότερα με κάλεσε να δουλέψουμε στο DVD του "All This Time". Η ειρωνεία της τύχης είναι ότι ηχογραφήθηκε την 11η Σεπτεμβρίου του 2001, και λόγω των τραγικών εκείνων γεγονότων, το σχήμα αυτό διαλύθηκε.

* Με τον Μίλτον Νασιμέντο πώς συναντηθήκατε;

Το 1967 ο Μίλτον Νασιμέντο κέρδισε το βραβείο καλύτερου ερμηνευτή σε ένα από τα μεγάλα φεστιβάλ τραγουδιού της Βραζιλίας. Εκείνη την εποχή τα φεστιβάλ τραγουδιού ήταν "παράθυρα έκθεσης" για νέα ταλέντα. Ήταν επιπλέον η μόνη "βαλβίδα διαφυγής" που υπήρχε στη χώρα αναφορικά με τη δικτατορία που ήδη είχε επιβληθεί από το 1964, καθώς οι καλλιτέχνες μπορούσαν να εκθέσουν τις ιδέες τους. Ο Μίλτον εμφανίσθηκε, λοιπόν, εκείνη την εποχή και σύντομα έγινε πολύ διάσημος.

Επιπλέον το Clube da Esquina (σημαντικό μουσικό κίνημα που ξεκίνησε από την πόλη Belo Horizonte, και το οποίο διαμορφώθηκε σε σημαντικό βαθμό από τις καλλιτεχνικές ιδέες του ίδιου του Νασιμέντο) συνέβαινε ήδη εκείνη την εποχή. Εγώ λοιπόν, νέος μουσικός τότε, συμμετείχα στο σχήμα που έπαιζε στην περιοδεία παρουσίασης του δίσκου του "Gerais" σε όλη τη Βραζιλία, στο οποίο έπαιζαν επίσης ο Πάουλο Ζομπίμ και ο Ντανίλο Καϊμί. Στην περιοδεία παρουσίασης εκείνου του δίσκου παίζαμε μόνο σε στάδια με χιλιάδες άτομα σε όλες τις μεγάλες πρωτεύουσες της Βραζιλίας: Σάο Πάολο, Μπέλο Οριζόντε, Κουριτσίμπα, Σαλβαντόρ. Λίγο αργότερα, το 1978, συμμετείχα και στο "Clube da Esquina 2" του Μίλτον.

Πριν από λίγες εβδομάδες βρεθήκαμε πάλι με τον Μίλτον και τους μουσικούς του, τον Γουίλστον Λόπες και τον Μπέτο Λόπες, στο Μπέλο Οριζόντε για ηχογραφήσεις και γυρίσματα, με αφορμή ένα DVD - αφιέρωμα στον Τσίκο Μπουάρκε που θα κυκλοφορήσει σύντομα, με συμμετοχή της Πορτογαλέζας φαδίστριας Καρμίνκο.

* Πώς ξεκίνησε η συνεργασία σας με τον Καετάνο Βελόσο;

Ο Καετάνο με κάλεσε να συνεργαστούμε το 1992 στον δίσκο του "Circuladô". Ενθουσιάστηκα με την πρόταση αυτή, ήμουν ήδη φαν του Καετάνο από την εφηβεία μου, ήταν ένα από τα μεγάλα μου είδωλα. Σύντομα με κάλεσε και για τον δίσκο του "Fina Estampa". Έκανα τις ενορχηστρώσεις, όμως η επιλογή των τραγουδιών, ο ήχος, η αισθητική, όλα ήταν ιδέες του ίδιου του Καετάνο. Είχε ένα πολύ συγκεκριμένο όραμα για την αισθητική αυτού του πρότζεκτ. Είναι ένας μουσικός φαινόμενο, με πολύ ευρύ φάσμα σκέψης και πολύ ανεπτυγμένη αισθητική.

* Ήταν διεθνής η επιτυχία αυτού του δίσκου.

Ήταν ένας δίσκος με μουσικές από άλλη εποχή και εκλεπτυσμένες ενορχηστρώσεις, ένα είδος που δεν γίνεται επιτυχία αμέσως. Αυτή ήταν η αφετηρία μίας ακολουθίας συνεργασιών με τον Καετάνο. Δούλεψα μαζί του δεκατέσσερα χρόνια, γύρισα τον κόσμο, έκανα μουσική διεύθυνση, είχα την ευκαιρία να συνεργαστώ με τον Αλμοδόβαρ...

* Μιλήστε μας για τη συνεργασία αυτή!

Μετά την κυκλοφορία του "Fina Estampa", κυκλοφόρησε και η ζωντανή ηχογράφησή του, το "Fina Estampa Ao Vivo". Ο Καετάνο μου ζήτησε τότε να κάνω την ενορχήστρωση ενός τραγουδιού που δεν υπήρχε στον αρχικό δίσκο. Ήταν το "Cucurucucu Paloma", το τραγούδι που ενθουσίασε τον Αλμοδόβαρ και αποφάσισε να το συμπεριλάβει στην ταινία του "Hable Con Ella". Πρώτα κάναμε την ηχογράφηση, μετά κάναμε γυρίσματα από τις 4 το απόγευμα μέχρι τις 4 το πρωί. Ο Αλμοδόβαρ άλλαζε πλάνα, κάμερες, τραβούσε από κοντά, από μακριά. Τελικά είχε μεγάλη απήχηση αυτή η ταινία.

* Με τον Ζιλμπέρτο Ζιλ πώς συναντηθήκατε;

Το 2009 ο Ζιλμπέρτο Ζιλ με κάλεσε να κάνουμε ένα πρότζεκτ μαζί με τον γιο του. Αυτός, ο γιος του κι εγώ. Δύο κιθάρες και ένα βιολοντσέλο. Έτσι ταξίδεψα σε όλον τον κόσμο κάνοντας συναυλίες μαζί τους.

* Στην Ελλάδα έχετε ξανάρθει;

Έχω έρθει στην Αθήνα δύο φορές μέχρι στιγμής. Η πρώτη φορά ήταν στις αρχές της δεκαετίας του '90 στο πλαίσιο μιας περιοδείας με τον Εγκμπέρτο Γκισμότι. Δέκα χρόνια αργότερα ξαναήρθα για μια συναυλία με τον Ριουίτσι Σακαμότο.

* Έχετε πει "adoro a música grega; ela encanta e agrega" (μτφ. "λατρεύω την ελληνική μουσική, γοητεύει και συνενώνει"). Τι είναι αυτό που σας συγκινεί στη μουσική μας;

Λατρεύω την ελληνική μουσική, παρ' ότι γνωρίζω λίγα πράγματα σχετικά με αυτή. Ξέρω ότι η ελληνική μουσική έχει σύνθετη ρυθμολογία και αυτό μου αρέσει. Με γοητεύει αυτή η φυσικότητα των Ελλήνων που χορεύουν με αυτούς τους σύνθετους ρυθμούς χωρίς κανένα πρόβλημα!

* Τι κεντρίζει το ενδιαφέρον σας σχετικά με την Ελλάδα;

Γεννήθηκα στη Βραζιλία, οπότε η εθνική μου συνείδηση προέρχεται από μια χώρα πολύ πρόσφατη. Η Ελλάδα έχει δεκαπλάσια καταγεγραμμένη Ιστορία από τη Βραζιλία, όση είναι και η καταγεγραμμένη Ιστορία όλης της ανθρωπότητας. Αυτό με εντυπωσιάζει.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL