Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
15 °C
13.1°C17.0°C
2 BF 66%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
13 °C
11.1°C15.3°C
0 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
9.0°C13.8°C
2 BF 69%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
13.8°C14.1°C
2 BF 77%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
8 °C
7.9°C14.1°C
0 BF 87%
Με τον Ροσίνι στο Πέζαρο (μέρος α')
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Με τον Ροσίνι στο Πέζαρο (μέρος α')

Γράφει ο Κυριάκος Π. Λουκάκος

Το Φεστιβάλ Ροσίνι αναπτύσσει 3 διακριτές δράσεις μέσα από αντίστοιχους θεσμικούς πυλώνες. Το πρωτείο ανήκει στη συστηματική ακαδημαϊκή μελέτη και στην κριτική έκδοση όλων των έργων του συνθέτη από το «Fondazione Rossini di Pesaro», μια διαδικασία που έχει εγγίσει το στάδιο της ολοκλήρωσης σε συνεργασία με τον περιώνυμο εκδοτικό οίκο Ricordi. Δεύτερος άξονας δράσης είναι η σκηνική αναβίωση όλων των λυρικών έργων του Ροσίνι σε πρότυπες ή τουλάχιστον ενδιαφέρουσες σκηνοθεσίες. Τα μικρότερης διάρκειας ή σκηνικών απαιτήσεων αναβιώνουν στο άψογα συντηρημένο Teatro Rossini, λίγες εκατοντάδες μέτρα από το επίσης σωζόμενο και επισκέψιμο σπίτι του συνθέτη. Τα μεγάλα έργα, αντιθέτως, ένα κάθε χρόνο παρουσιάζονται στην ευφυώς διαρρυθμισμένη σε θεατρική σκηνή Adriatic Arena, σε βιομηχανικό προάστιο της πόλης. Τρίτο πεδίο δράσης του φεστιβάλ είναι η λεγόμενη Accademia Rossiniana, θερινή εκπαιδευτική εξειδίκευση νέων ταλαντούχων λυρικών καλλιτεχνών στα τεχνικά, υποκριτικά και υφολογικά μυστικά των έργων του τιμώμενου συνθέτη.

Η δική μας πρώτη επίσκεψη στο ομφάλιο Teatro Rossini (19.08.2013) έγινε, λίγο μετά τις 4 το απόγευμα, για ένα γκαλά Βέρντι, δομημένο γύρω από τη Marina Rebeka, με την ευκαιρία της παρουσίας της στην πόλη για την παραγωγή της όπερας του Ροσίνι Γουλιέλμος Τέλλος. Υπό τον παραπλανητικό τίτλο «Στου έρωτα τα ρόδινα φτερά», αφού δεν τραγούδησε κάτι από τον «Τροβατόρε», η ανερχόμενη Λετονή υψίφωνος, που έχει ήδη πραγματοποιήσει ντεμπούτο στη Μετ, συνδύασε στο πρόγραμμά της γνωστές άριες από τον «Ριγκολέτο» και την «Τραβιάτα» με άλλες από λιγότερο οικείες όπερες, όπως από τον «Κουρσάρο» (Il Corsaro) και τους «Ληστές» (I Masnadieri), έργα βασισμένα στον Μπάιρον και τον Σίλερ αντιστοίχως. Παρά τα αξιοσημείωτα τεχνικά εφόδια και μια εμφάνιση καλλονής της belle époque, η Ρεμπέκα προβλημάτισε πολλούς ακροατές με την αφόρητη μεταλλικότητα μιας εκφοράς τονικά ύποπτης και φτωχής σε χρωματισμούς και εκστατική ύψωση. Αν και η καλλιτέχνις πρόσφερε ως encore ένα δεξιοτεχνικό Μπολέρο από τον «Σικελικό Εσπερινό», για αρκετούς το ενδιαφέρον της συναυλίας εστιάσθηκε μάλλον στη συμβολή της Ορχήστρας Τζ. Ροσίνι που εκτέλεσε με δόκιμη αφοσίωση λιγότερο γνωστές ορχηστρικές σελίδες του Βέρντι υπό την προσεκτική μουσική διεύθυνση του Daniele Agiman, καθηγητή του Ωδείου Τζ. Βέρντι του Μιλάνου και βασικού συντελεστή της σταδιακής καθιέρωσής της.

Δύο μόλις ώρες μετά το απογευματινό γεγονός, επιστρέψαμε στον ίδιο χώρο για την πρώτη μας γεύση από αυθεντικό Ροσίνι. Στο cartellone η κωμική όπερά του «Η Ιταλίδα στο Αλγέρι» (L' Italiana in Algeri) σε μια κατάφορτη από ιδέες παραγωγή του Μιλανέζου σκηνοθέτη Davide Livermore, που μετέφερε τη δράση σε έναν νεόπλουτο και μιμητικό αραβικό κόσμο την επαύριον της ανακάλυψης του πετρελαίου. Η Ισαβέλα, η Ιταλίδα του τίτλου, σπεύδει αεροπορικώς στο Αλγέρι, ανταποκρινόμενη στο σήμα κινδύνου του πράκτορα - εραστή της Λιντόρο, καταρρίπτεται (;) και ανασύρεται από το αεροπλάνο της, μαζί με τον ηλικιωμένο ανταπαιτητή της εύνοιάς της Ταντέο, αλλά και το καταπιεσμένο και κωμικοτραγικό «alter ego» της, ως χειραφετημένης εκπροσώπου της χώρας της. Η πλοκή εξελίχθηκε σε ένα πραγματικό όργιο σκηνικής κινητικότητας και η αποθέωση ενός kitsch, κατά δήλωση εμπνευσμένου από την ταινία The party του Blake Edwards, υπηρετήθηκε επαξίως από τα εκπληκτικά κοστούμια του Gianluca Falaschi και τα υψηλής λειτουργικής ευρηματικότητας σκηνικά του Nicolas Bovey. Ήρωας αυτής της εκρηκτικής παράστασης, στο μέρος του φαλλοκράτη της πλοκής, του Αλγερινού μπέη Μουσταφά, υπήρξε ο χαρισματικός Ιταλός βαθύφωνος Alex Esposito, μια πραγματική δύναμη της φύσης που συνδύασε εξαιρετική εκφορά του μουσικού κειμένου με φυσική κατάσταση τσίρκου και ακατάβλητο χιούμορ. Πλάι του, ως Ιζαμπέλα, η εντυπωσιακής καλλονής, φωνητικά άρτια, αλλά μάλλον αγέλαστη, Ρωσίδα μέτζο Anna Goryachova, ενώ τον εραστή της Λιντόρο επωμίσθηκε αγωνιστικά ο Κινέζος τενόρος Yijie Shi, συνδυαστικός καρπός της «σχολής» του Πέζαρο και της δικής του ζηλωτικής επιμονής. Μόνη απογοήτευσή μας ο Ταντέο του βαρυτόνου Mario Cassi, άκεφος και με ελλιπώς εστιασμένο τραγούδι. Η αίσθηση ενός αλύτρωτου σκηνικού πριαπισμού δεν βοήθησε την παράσταση να απογειωθεί, ούτε εξάλλου η αντιστικτικά διστακτική διεύθυνση του διακεκριμένου Ισπανού αρχιμουσικού José Ramón Encinar, ενδεικτική ίσως της λεπτής διαφοράς ύφους ανάμεσα στην ισπανική zarzuela, στην οποία εκείνος επιδίδεται, και στον ιδιαίτερο κόσμο του Ροσίνι, όπως αυτός αποκαλύπτεται πλέον σε όλο του το μεγαλείο στη γενέτειρά του...

(Συνεχίζεται)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL