Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Κλεονίκη Δεμίρη: «Η μαγική συνταγή είναι να πειραματίζεσαι σε καινούργιες ιδέες»

Η μέτζο Κλεονίκη Δεμίρη είναι επί εικοσαετία μέλος της χορωδίας της ΕΡΤ αλλά παράλληλα ακολουθεί και μια προσωπική διαδρομή με λίγες αλλά εκλεκτές συμμετοχές σε δίσκους σημαντικών δημιουργών και με πάρα πολλές συναυλίες εντός αλλά και εκτός συνόρων, με ένα πολύ μεγάλο εύρος ρεπερτορίου, ελληνικού τε και μη.

Πριν λίγο καιρό ετοίμασε και κυκλοφόρησε -σε δική της χρηματοδότηση και παραγωγή- τον πρώτο προσωπικό (και άκρως πολυσυλλεκτικό, όσον αφορά τόσο στην πληθώρα των δημιουργών που υπογράφουν τα τραγούδια όσο και στο ύφος των τελευταίων) δίσκο της «Μαγική Συνταγή». Μας μίλησε με πολύ κέφι, αγάπη αλλά και αισιοδοξία γι’ αυτή την ασυνήθιστη και τολμηρή για μιαν μέχρι τότε «απλώς ερμηνεύτρια» πρωτοβουλία της.

 

Συνέντευξη στον Θάνο Μαντζάνα

 

* Οι περισσότεροι/ες νέοι/ες ερμηνευτές/ιες κάνουν τον πρώτο προσωπικό δίσκο τους όταν ένας συνθέτης τούς εμπιστευθεί και τους προτείνει έναν κύκλο τραγουδιών αλλά εσύ ακολούθησες την αντίστροφη πορεία, τον έκανες μόνη σου συγκεντρώνοντας τραγούδια πολλών διαφορετικών δημιουργών. Τι σε ώθησε να λειτουργήσεις έτσι;

Ήταν μια μεγάλη επιθυμία μου και ένας στόχος, μετά από πολλές προσωπικές συναυλίες τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα και το εξωτερικό, να κάνω ένα δίσκο με τραγούδια που να μου αρέσουν πολύ από το πρώτο άκουσμα, χωρίς κανένα άλλο κριτήριο. Αν τελικά θα ήταν ενός δημιουργού ή περισσότερων δεν ήταν η πρώτη μου σκέψη... Ήθελα να γίνει ένα album στο οποίο να ακουστούν πολλές και διαφορετικές «φωνές» δημιουργών, τόσο έμπειρων και καταξιωμένων όσο και κάποιων πρωτοεμφανιζόμενων. Δεν μου αρέσουν τα καλούπια, δεν θα έκανα ένα δίσκο με ένα κύκλο τραγουδιών ενός δημιουργού απλώς επειδή έτσι συνηθίζεται. Εκεί έξω υπάρχουν συνθέτες και στιχουργοί που γράφουν καλά αλλά δεν τους γνωρίζουμε και δεν προβάλλεται η δουλειά τους. Γιατί να μην ακούσουμε τί έχουν να μας πουν; Αν βέβαια προκύψει στην πορεία μια πρόταση από έναν δημιουργό, με την προϋπόθεση να μου ταιριάζουν τα τραγούδια, φυσικά και θα το κάνω.

 

* Ήταν εξαρχής αυτό το πλάνο στο μυαλό σου ή αφού ηχογράφησες -και κυκλοφόρησες ψηφιακά- δυο - τρία τραγούδια το αποφάσισες;

Πριν ένα χρόνο κυκλοφόρησαν ψηφιακά τα singles «Το σπίτι που γεννήθηκα», το ποίημα του Κωστή Παλαμά σε μελοποίηση της Σοφίας Καμαγιάννη, και το «Μόνο για μας τους δυο» του Γιάννου Αιόλου, που ήταν οι προπομποί του δίσκου. Είχα μπει σε αυτή τη διαδικασία πολλών και διαφορετικών δημιουργών από την αρχή. Έτσι μιλούσα με φίλους συνθέτες και τραγουδοποιούς και μου έστελναν τραγούδια, από τα οποία επέλεξα όσα μου «μίλησαν» περισσότερο.

 

* Γνωρίζοντας, αλήθεια, την πολύ δυσμενή κατάσταση της δισκογραφίας ποιο ήταν το βαθύτερο κίνητρό σου για να μπεις σε όλη αυτή την ταλαιπωρία;

Αυτός ο δίσκος προετοιμαζόταν εδώ και τρία χρόνια και μέσα από συνεργασίες με εξαιρετικούς μουσικούς, συνθέτες και στιχουργούς. Είναι ένας ώριμος καρπός όλων των αλληλεπιδράσεων και συναντήσεων με αγαπημένους δημιουργούς. Μόνο χαρά και έμπνευση έχω πάρει μέσα από αυτή τη δημιουργική διαδικασία. Σε αυτήν την πορεία είχα πολύτιμο σύμμαχο τη δισκογραφική εταιρεία μου, τον “Μετρονόμο”, που εμπιστεύθηκε το ένστικτό μου για τα τραγούδια αυτής της εργασίας…


* Ο τίτλος «Μαγική συνταγή» ήταν απλώς εκείνος από τα τραγούδια που σου άρεσε περισσότερο ή είχες κάποιον συγκεκριμένο λόγο για να τον δώσεις στον δίσκο;

Ο τίτλος προέκυψε όταν ολοκληρώθηκε η δημιουργία του album και άκουσα πολλές φορές όλα τα τραγούδια με την τελική σειρά τους. Είχα να κάνω με πολλούς διαφορετικούς δημιουργούς, πολλούς μουσικούς που έπαιξαν στον δίσκο και ποικιλία ρυθμών. Αυτή η δουλειά είναι ένα μαγείρεμα με πολλά υλικά που μάλλον πέτυχε! Έτσι τουλάχιστον μου λένε όσοι έχουν ακούσει τον δίσκο!

 

* Συνεργάστηκες με ασυνήθιστα πολλούς/ές και υποθέτω ότι το πολύ με έναν - δύο θα συνέβη λόγω συγκυρίας. Τι σε έκανε λοιπόν να επιλέξεις καθέναν/μία από τους/τις συνθέτες/ιδες αλλά και τους/τις στιχουργούς, στην περίπτωση που ήταν επίσης δική σου επιλογή;

Όλοι οι συνθέτες και στιχουργοί ήταν δική μου επιλογή και τους ευχαριστώ πολύ για την εμπιστοσύνη και τη χαρά που μου έδωσαν με το να ερμηνεύσω τα τραγούδια τους. Τα τραγούδια ήταν ο στόχος.

 

* Τα τραγούδια που υπογράφεις η ίδια δείχνουν ότι σε απασχολεί -και ίσως στο μέλλον ακόμα περισσότερο- και η δημιουργία ή απλά προέκυψε μία και μοναδική φορά;

Δεν είμαι στιχουργός, ούτε συνθέτις αλλά ερμηνεύτρια. Το ότι έχω γράψει στίχους και μουσική στο «Όλα θα πάνε μια χαρά» και μουσική στο «Της ζωής τα τείχη» σημαίνει πράγματι ότι με απασχολεί και θέλω να ψάξω και αυτήν την πλευρά μου. Μου αρέσει να δοκιμάζω και να πειραματίζομαι πάνω σε καινούργιες ιδέες και να ρισκάρω. Ο πειραματισμός με τη σύνθεση και τον στίχο είναι μέσα στα ενδιαφέροντά μου. Μπορεί κάποτε να κάνω έναν δίσκο με δέκα δικά μου τραγούδια, δεν αποκλείεται...

 

* Ποιο τραγούδι του δίσκου αγαπάς περισσότερο και, αντίστοιχα, ποιο σε αντιπροσωπεύει πιο πολύ, θα μπορούσες να πεις «αυτό είναι η Κλεονίκη»;

Όλα τα τραγούδια του δίσκου τα αγαπώ πολύ! Καθένα μου δίνει τη χαρά να είμαι ένας άλλος ρόλος και τελικά όλα είναι πτυχές του εαυτού μου, όλα είμαι εγώ. Είμαι ο εαυτός μου και όταν ερμηνεύω το «Μενεξεδένια τα βουνά» του Μίκη Θεοδωράκη αλλά επίσης και όταν τραγουδώ το «Όλα θα πάνε μια χαρά»!

 

* Πιστεύεις ότι υπάρχει κάτι που διαφοροποιεί το ντεμπούτο σου από οποιοδήποτε άλλο μιας νέας ερμηνεύτριας;

Κάθε καλλιτέχνης/ιδα συστήνεται στο κοινό με τον δικό του τρόπο, αυτό επιδίωξα και εγώ. Καθένας και καθεμία έχει τη δική του πορεία και το κοινό είναι ο τελικός κριτής.

 

* Πόσο διαφορετικά προσεγγίζεις το υλικό σου και γενικότερα λειτουργείς ερμηνευτικά, ως μέλος της χορωδίας της ΕΡΤ και ερμηνεύοντας μόνη σου ένα τραγούδι από τον δίσκο ή ακόμα και μια διασκευή; Ποιο από τα δύο κατά τη γνώμη σου είναι δυσκολότερο και γιατί;

Είμαι μέλος της ιστορικής χορωδίας της ΕΡΤ, μιας χορωδίας με μεγάλη καλλιτεχνική πορεία και διεθνή αναγνώριση, και αυτό ήταν πάντα μεγάλη χαρά και τιμή για εμένα. Πράγματι, αλλιώς λειτουργώ ως χορωδός και τελείως διαφορετικά στη σολιστική μου πορεία. Οι δύο ιδιότητες δεν συγκρίνονται μεταξύ τους, κάθε μία έχει τον δικό της βαθμό δυσκολίας. Η μουσική μου παιδεία μου δίνει τη δυνατότητα να ερμηνεύω και να εκφράζομαι τόσο σαν χορωδός όσο και ως σολίστ και σε μια μεγάλη γκάμα ρεπερτορίου.

 

* Βλέπεις την προσωπική διαδρομή σου, που ξεκινάς με τον δίσκο, σαν κάτι παράλληλο και συμπληρωματικό με την μόνιμη εργασία σου στη χορωδία της ΕΡΤ ή θα επιθυμούσες να αφήσεις κάποια στιγμή το δεύτερο και να αφοσιωθείς στο πρώτο;

Μου αρέσει να κινούμαι σε μια ευρεία μουσική γκάμα, δεν με ενδιαφέρει μόνο ένα ρεπερτόριο. Αποτελεί για εμένα πρόκληση, ως ερμηνεύτρια, το να υπηρετώ διαφορετικά μουσικά είδη. Η διαδρομή μου στη χορωδία της ΕΡΤ από το 2000 μου έχει διδάξει πολλά αλλά και η προσωπική μου επίσης. Τις αγαπώ αμφότερες εξίσου!

 

* Και τα σχέδιά σου για τη συνέχεια, τόσο σχετικά με τον δίσκο όσο και για οτιδήποτε κάνεις μόνη σου και εκτός χορωδίας ΕΡΤ;

Αυτό τον καιρό είμαι σε μια διαδικασία προγραμματισμού συναυλιών στην Ελλάδα και το εξωτερικό αλλά ταυτόχρονα είμαι ενθουσιασμένη για το ότι θα επικοινωνήσω τη νέα μου δουλειά στο κοινό. Σχέδια, βέβαια, υπάρχουν πολλά και ιδέες ακόμα περισσότερες!
 

Θα περιμένουμε λοιπόν να τα ακούσουμε και να τα δούμε και αυτά όταν θα έρθει ο χρόνος τους...

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Πίσω από το παραπέτασμα της γελοιότητας

Είναι το λιγότερο αστεία και γραφικά τα κυβερνητικά στελέχη, όταν βγαίνουν στα κανάλια να εξηγήσουν ότι το πακέτο των 37 δισ. η Ελλάδα το κέρδισε με το σπαθί του Κυριάκου Μητσοτάκη, με τις εξαιρετικές διαπραγματευτικές του δυνατότητες και με τις λαμπρές επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις