Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Μια αποκάλυψη και «Η Αποκάλυψη»

Καίτη Πάντζαρη, Δαυίδ Ναχμίας

  Του Κυριάκου Π. Λουκάκου   Σύντροφο στο ενδεχομένως τελευταίο γαλήνιο σαββατόβραδο του φετινού αποκαλόκαιρου είχαμε έναν περιορισμένου αριθμού αντιτύπων δίσκο επιτυχιών παρωχημένων δεκαετιών του...

 

Του Κυριάκου Π. Λουκάκου

 

Σύντροφο στο ενδεχομένως τελευταίο γαλήνιο σαββατόβραδο του φετινού αποκαλόκαιρου είχαμε έναν περιορισμένου αριθμού αντιτύπων δίσκο επιτυχιών παρωχημένων δεκαετιών του 20ού αιώνα. Υπό τον τίτλο «Χιλιάδες Βράδια», η απέριττα αισθαντική τραγουδίστρια Καίτη Πάντζαρη και ο έμπειρος Δαυίδ Ναχμίας στο πιάνο υπερασπίστηκαν παλιά ελληνικά και ξένα ελαφρά τραγούδια. Από τον Edoardo Bianco έως τον Robert Stolz και από τον Μιχάλη Σουγιούλ έως τον Αττίκ, τα 10 «tracks» -με όρους βινυλίου- ισάριθμων «μαστόρων» του είδους αναδείχθηκαν σε προϊόντα απόσταξης της νοσταλγίας σε κλασικότητα. Όσο για την απόλαυση της ακρόασης, γρήγορα μετατάχθηκε σε όσμωση ιδιωματικής ενσυναίσθησης ενός διακριτικού όσο και απαιτητικού είδους, που αποτελεί πλέον μέρος της λόγιας μουσικής κληροδοσίας. Η ίδια η ιδιωτική χρηματοδότηση της σεμνής έκδοση υπενθυμίζει ενθαρρυντικά μια παραδόξως ακόμη υπαρκτή -αν και όχι προφανή- κοινωνική και πολιτισμική συνέχεια των Αθηνών από τη δεκαετία του 1930 ως την τρέχουσα του 21ου αιώνα.

Υπό αυτήν την έννοια, και για τη μουσική ακεραιότητα των ερμηνειών, ο δίσκος αποτέλεσε για εμάς «αποκάλυψη». Μια άλλη σημασία, ωστόσο, εκείνης του αρχικού νοήματός της έχει αποκτήσει η λέξη, ως αναδοχή αντίκτυπου του ομοιότιτλου ιερού βιβλίου της Καινής Διαθήκης. Αυτή την «Αποκάλυψη», του Ευαγγελιστή Ιωάννη, που, ως επιθετικός προσδιορισμός (προφανέστερα σε άλλες γλώσσες παρά στη δική μας) έχει καταλήξει να σημαίνει την ασύλληπτου μεγέθους καταστροφική διάσταση ενός συμβάντος ή φαινομένου, επέλεξε ως όχημα έμπνευσης και δημιουργίας ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Θάνος Παπακωνσταντίνου για την πανηγυρική, εναρκτήρια της νέας σεζόν, εσωτερική παραγωγή της «Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών», που έλαβε χώρα στην αίθουσα «Αριστοτέλης Ωνάσης» του Μεγάρου της λεωφόρου Συγγρού, στις 3 Οκτωβρίου, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού, του δημάρχου Αθηναίων και προσωπικοτήτων του καλλιτεχνικού κόσμου.

Ο Παπακωνσταντίνου παρουσίασε την «Αποκάλυψη» ως μουσικοθεατρική τελετουργική φαντασία, αρθρωμένη σε επτά αλληλένδετες ενότητες, με αναφορά σε σταθμούς της ανθρώπινης ιστορίας και με εικαστική αποτύπωσή τους σε αντίστοιχα tableaux vivants. Παρά την αμηχανία μας για τον συνδυασμό, σε αυτή την ακολουθία προωθητικών σταθμών της ανθρωπότητας, όπως η Αμερικανική, η Γαλλική και η Οκτωβριανή Επανάσταση, με τον ισλαμικό εξτρεμισμό ή τον εθνικοσοσιαλισμό, εντυπωσιαστήκαμε από την ποιότητα πραγμάτωσης ενός ιδιαίτερα απαιτητικού -για τους συντελεστές του- θεάματος, που καθένας τους θα άξιζε ονομαστικής αναφοράς αν ο χώρος το επέτρεπε.

Το γεγονός δομήθηκε πάνω σε ένα σπιράλ προοδευτικά κορυφούμενης κινησιολογίας, με περίτεχνη, αυστηρή και οιονεί χορωδιακή απαγγελία του κειμένου, σχεδόν πάντοτε στηριγμένη σε αυστηρό ενόργανο μουσικό υπόβαθρο. Η σύνθεση του Πάνου Ηλιόπουλου, που περιελάμβανε εκτεταμένο «προγραμματισμό ηλεκτρονικών», υπηρέτησε λειτουργικά και με την απαιτούμενη εναλλαγή έντασης και ατμόσφαιρας το θεατρικό δρώμενο, υπό τη δυναμική και εστιασμένη γενική μουσική διεύθυνση του Μάρκελλου Χρυσικόπουλου, κυριολεκτικά στο στοιχείο του. Ο ίδιος επωμίστηκε και το σημαντικό μέρος του εκκλησιαστικού οργάνου. Το ολιγομελές μουσικό σύνολο, από κρουστά (Θοδωρής Βαζάκας), κλαρινέτο απλό και μπάσο (Κώστας Γάτσιος), τσέλο (Αλέξης Καραϊσκάκης), τρομπόνι (Σπύρος Μοσχονάς), βιόλα (Ελευθερία Τόγια), κοντραμπάσο (Δημήτρης Τίγκας) και ηλεκτρονικά (Κώστας Τσιώλης), συνέβαλε καθοριστικά στη δύναμη και την ταυτότητα του αποτελέσματος. Ζώντας ωστόσο οι ίδιοι από καιρό σε μια ατμόσφαιρα αβασάνιστα εξοικειωμένη με τη συμπεριφορά και τον λόγο μίσους, αισθανθήκαμε την παροξυσμική φόρτιση εκτεταμένων παραγράφων της απαγγελίας ως καθοριστικά μειωτική της πνευματικότητας συμβολισμών και ρήσεων του βιβλικού κειμένου. Υπό αυτή την έννοια, η δική της αποκάλυψη εξακολουθεί να αναζητείται...

 

Δείτε όλα τα σχόλια