Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ένα "ακατέργαστο διαμάντι" θύμα της κόντρας Καννών-Netflix

Ορσον Γουέλς και Τζον Χιούστον στα γυρίσματα της ταινίας

"Η αλλη πλευρά του ανέμου" του Ορσον Γουέλς

Μια θρυλική, παρότι ανολοκλήρωτη, ταινία του Όρσον Γουέλς, "Η άλλη πλευρά του ανέμου", έχει εμπλακεί τις τελευταίες μέρες στη σκληρή αντιπαράθεση μεταξύ του Φεστιβάλ των Καννών και της ψηφιακής πλατφόρμας Netflix. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής των Καννών Τιερί Φρεμό, υιοθετώντας φέτος έναν νέο κανονισμό, που ορίζει ότι προϋπόθεση για να επιλεγεί μια ταινία για το πρόγραμμα των Καννών είναι να έχει οπωσδήποτε και διανομή στις αίθουσες, ανάγκασε την πλατφόρμα Netflix (που δεν ενδιαφέρεται για την προβολή των ταινιών της και στις αίθουσες) να μποϊκοτάρει τη διοργάνωση, αποσύροντας όλες τις ταινίες στις οποίες είναι ο βασικός παραγωγός. Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για πέντε ταινίες, στις οποίες περιλαμβάνονται το "Roma" του Αλφόνσο Κουαρόν και το "Norway" του Πολ Γκρίνγκρας (ταινία βασισμένη στο μακελειό που προκάλεσε ο ρατσιστής Άντερς Μπρέιβικ το 2011). Αλλά στην "πεντάδα" που θα απουσιάσει από τις Κάννες περιλαμβάνεται και η ολοκληρωμένη βερσιόν της "Άλλης πλευράς του ανέμου", που χρηματοδοτήθηκε από την πλατφόρμα Netflix έπειτα από πολλά χρόνια άγονων προσπαθειών των συνεργατών του Γουέλς!

Μόλις προχθές έγινε γνωστό ότι η μικρότερη κόρη του Όρσον Γουέλς Μπεατρίς απηύθυνε μια φορτισμένη συναισθηματικά έκκληση στον διευθύνοντα σύμβουλο της Netflix Τεντ Σαράντος να αναθεωρήσει την απόφασή του για μποϊκοτάζ και να επιτρέψει την προβολή της ταινίας στις Κάννες: "Έχω αναστατωθεί, αισθάνομαι ότι πρέπει να διαμαρτυρηθώ, το οφείλω στον πατέρα μου. Γνωρίζω πολύ καλά ότι οι μεγάλες εταιρείες παραγωγής κατέστρεψαν τη ζωή του πατέρα μου, το έργο του, τον άνθρωπο που αγαπούσα τόσο πολύ. Απεχθάνομαι την ιδέα ότι η Netflix θα συμπεριφερθεί με παρόμοιο τρόπο, σαν τα μεγάλα στούντιο της εποχής του...". Στη συνέχεια της έκκλησής της υπενθυμίζει ότι "το Φεστιβάλ των Καννών στήριξε τον πατέρα μου σε όλη τη διαδρομή του, απονέμοντας τον Χρυσό Φοίνικα το 1952 για τον 'Οθέλλο' αλλά και το βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας το 1959 για την ταινία 'Σύντροφοι του κακού' που σκηνοθέτησε ο Ρίτσαρντ Φλάισερ. Σας παρακαλώ να αναθεωρήσετε την απόφασή σας, έτσι ώστε να αποτελέσει η ταινία του πατέρα μου τη 'γέφυρα' ανάμεσα στις Κάννες και στη Netflix".

Η απίστευτη περιπέτεια αυτής της ταινίας ξεκίνησε το καλοκαίρι του 1970, όταν ο Όρσον Γουέλς αποφάσισε να επιστρέψει στις ΗΠΑ έπειτα από πολλά χρόνια απουσίας, για το γύρισμα μιας ταινίας. Είχε ήδη συμφωνήσει με τον Τζον Χιούστον να υποδυθεί έναν βετεράνο σκηνοθέτη ο οποίος σχεδιάζει την επιστροφή του στον κινηματογράφο. Το σενάριο περιελάμβανε επίσης στοιχεία από την επεισοδιακή "πρώτη συνάντηση" του Γουέλς με τον Χεμινγουέι το 1937 - κατέληξε σε άγριο καβγά, για να συμφιλιωθούν στη συνέχεια... Στην ομάδα της ταινίας ήταν επίσης ο Πίτερ Μπογκντάνοβιτς, ο Ντένις Χόπερ, η Σούζαν Στράσμπεργκ, ο Πολ Μαζούρσκι...

Τα κεφάλαια για την παραγωγή ήταν όλα εκτός Αμερικής, κυρίως από μια ισπανική εταιρεία, και από μια γαλλική, πίσω από την οποία βρισκόταν ένας γαμπρός του σάχη της Περσίας Ρεζά Παχλεβί ονόματι Μαχντί Μπουσεχρί! Ο τελευταίος ήταν ο πρώτος που τσακώθηκε με τον Όρσον Γουέλς, κατηγορώντας τον για σπατάλες. Πήρε το νεγκατίφ από τα γυρίσματα που είχαν γίνει, και αποχώρησε. Ο Ισπανός συμπαραγωγός εξαφανίστηκε στη συνέχεια μαζί με ένα μεγάλο ποσό που είχε συγκεντρωθεί με πολύ κόπο για να συνεχιστούν τα γυρίσματα.

Ο Γουέλς συνέχισε να δουλεύει με πείσμα μέσα στα επόμενα χρόνια, όποτε έβρισκε κάποια χρήματα, για να ολοκληρώσει την ταινία. Είχε μοντάρει τμήματα της ταινίας και όσοι τα είχαν δει δήλωναν εντυπωσιασμένοι. Μιλούσαν για μια σκληρή κριτική του Γουέλς στο Χόλιγουντ και στη βιομηχανία του θεάματος. Το φιλμ περιλαμβάνει και μια "ταινία μέσα στην ταινία", απομίμηση του ύφους του Μικελάντζελο Αντονιόνι, για τον οποίο ο Γουέλς δεν έλεγε και τα καλύτερα λόγια...

Μέχρι τον Οκτώβριο του 1985 πάντως που πέθανε, δεν κατάφερε να δει την ταινία ολοκληρωμένη, αν και τα γυρίσματα είχαν σχεδόν ολοκληρωθεί. Όμως, το υλικό της ταινίας βρισκόταν διασκορπισμένο σε διάφορα σημεία του πλανήτη, δεσμευμένο έναντι απαιτήσεων και χρεών. Πριν τον θάνατό του, ο Γουέλς, αντιλαμβανόμενος ότι δεν θα έφτανε στον "τερματισμό", είχε ζητήσει από τον φίλο και συνεργάτη του Πίτερ Μπογκντάνοβιτς να αναλάβει το τελικό μοντάζ με βάση τον σχεδιασμό και τις σημειώσεις του. Τον Μάιο του 2015 ξεκίνησε μια εκστρατεία συγκέντρωσης χρημάτων μέσω του Indiegogo για την ολοκλήρωση της ταινίας. Συγκεντρώθηκαν 407.0000 δολάρια, δεν ήταν όμως αρκετά. Τελικά, εμφανίστηκε στο προσκήνιο η πλατφόρμα Netflix και λόγω των φιλόδοξων σχεδίων της απέκτησε τα δικαιώματα προκειμένου να χρηματοδοτήσει την ολοκλήρωση της ταινίας.

Με παραγωγούς τους Φρανκ Μάρσαλ και Φίλιπ Γιαν Ρίμζα (για λογαριασμό της Netflix), το μοντάζ ανέλαβε ο Μπομπ Μουρόφσκι, την επιμέλεια του ήχου ο Σκοτ Μίλαν, ενώ τη μουσική έγραψε ο πολύπειρος Μισέλ Λεγκράν. Τον περασμένο Ιανουάριο η Netflix παρουσίασε μια πρώτη βερσιόν της ολοκληρωμένης, επιτέλους, ταινίας, σε ένα πολύ ειδικό κοινό: Ήταν εκεί ο Πολ Τόμας Άντερσον, ο Κουέντιν Ταραντίνο, ο Ράιαν Τζόνσον, ο Ντάνι Χιούστον (γιος του Τζον Χιούστον), ο Κρίσπιν Γκλόβερ, ο Πίτερ Μπογκντάνοβιτς, που διατήρησε μια "υψηλή εποπτεία" για την ολοκλήρωση του έργου. Τμήματα της ταινίας έχουν γυριστεί σε χρώμα, άλλα σε άσπρο - μαύρο, άλλα σε 16mm, άλλα σε 35mm.

Άραγε η έντονα φορτισμένη παρέμβαση της κόρης του Γουέλς Μπεατρίς θα οδηγήσει σε κάποια συμβιβαστική λύση, ώστε να προβληθεί τελικά "Η άλλη πλευρά του ανέμου" στις Κάννες; Ούτως ή άλλως, η Netflix έχει προγραμματίσει να την παρουσιάσει μέσω της πλατφόρμας της το ερχόμενο φθινόπωρο...

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Προοδευτικές συγκλίσεις: ποιοι και με ποιους

Η ανάγκη μιας εναλλακτικής πρότασης για την Ευρώπη αναδεικνύεται πλέον με ολοένα σαφέστερο πρόσωπο. Το παραδοσιακό σύστημα εξουσίας βαίνει προς εξαφάνιση. Δυνάμεις πανίσχυρες πριν λίγα χρόνια, όπως...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο