Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ανιές Βαρντά: Νεανική, οραματική και παιγνιώδης

Αφιέρωμα στην Ταινιοθήκη με δέκα ταινίες της

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Κώστας Τερζής

 

«Αγαπάω τους ανθρώπους που δεν έχουν εξουσία, τους ανθρώπους του δρόμου, του περιθωρίου», έλεγε η κινηματογραφίστρια Ανιές Βαρντά, που έφυγε από τη ζωή στα τέλη του περασμένου Μαρτίου, και τώρα η Ταινιοθήκη της Ελλάδος την τιμά με ένα τετραήμερο προβολών και συζητήσεων (μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου). Χθες, η Σεσίλια Ροζ, παραγωγός των ταινιών της Βαρντά τα τελευταία 17 χρόνια, μίλησε στους δημοσιογράφους εδώ στην Αθήνα για τη σπουδαία κινηματογραφίστρια, κόρη ενός Ελληνα Μικρασιάτη, του Ευγένιου Βάρδα, και της Γαλλίδας Κριστιάν Πασκέ. Ο Κώστας Γαβράς, που στο ξεκίνημά του ήταν βοηθός της Βαρντά, είχε πει για εκείνη: "Η Ανιές είναι πάντα νεανική, όχι μοντέρνα... Ο μοντερνισμός κάποια στιγμή τελειώνει, η νεότητα ποτέ". Κινηματογραφικός κληρονόμος του Ζαν Βιγκό, η Βαρντά ξεφεύγει από κάθε κατηγοριοποίηση, καθώς κινείται ανάμεσα στη μυθοπλασία και το ντοκιμαντέρ.

Με σπουδές Λογοτεχνίας και Κοινωνιολογίας στη Σορβόννη αλλά και Φωτογραφίας στη Σχολή Καλών Τεχνών, η Βαρντά θα ξεκινήσει την καριέρα της ως φωτογράφος στο Théâtre National Populaire του Ζαν Βιλάρ. Η Σεσίλια Ροζ και η Ανιές Βαρντά συνεργάζονταν καθημερινά σχεδόν μέχρι την τελευταία μέρα... «Ήταν άρρωστη για δύο χρόνια, όμως δεν μιλούσε ποτέ γι’ αυτό. Η αναγνώριση του Χόλιγουντ, μέσα από το τιμητικό Όσκαρ που έλαβε τον Νοέμβριο του 2017, την ικανοποίησε... Αλλά στην πραγματικότητα το μόνο που ήθελε είναι να συνεχίσει να δημιουργεί. Ήταν ένας άνθρωπος με μια αστείρευτη δημιουργικότητα, και εξαιρετικά απαιτητική, πρώτα με τον εαυτό της. Δεν υπήρχαν Σαββατοκύριακα και αργίες, δεν ξεχώριζε νύχτα ή μέρα. Είναι χαρακτηριστικό πως είχε το γραφείο της μέσα στο ίδιο της το σπίτι...».

“Δώρο” από τον Γκοντάρ

Το 2017 η Ανιές Βαρντά γύρισε την ταινία «Πρόσωπα και ιστορίες», μαζί με τον 33χρονο εικαστικό καλλιτέχνη JR, ένα οδοιπορικό στα χωριά της Γαλλίας. «Αυτή η συνεργασία ήταν κάτι που η Βαρντά δεν είχε κάνει ποτέ ξανά στο παρελθόν, δεν είχε μάθει να συνεργάζεται με άλλον στη σκηνοθεσία... Όμως αυτή η συνεργασία, της προσέφερε μια ξαφνική δημοφιλία στον νεαρόκοσμο δίνοντάς της πρόσβαση στον κόσμο των social media. Ήταν κάτι πρωτόγνωρο για την Βαρντά, καθώς ήταν συνηθισμένη να απευθύνεται κυρίως στο σινεφίλ κοινό».

Όσοι είδαν το ντοκιμαντέρ αυτό, δεν ξεχνούν τη σκηνή που η Βαρντά πηγαίνει να συναντήσει τον παλιό και αγαπημένο της φίλο Γκοντάρ στο σπίτι του στην Ελβετία, αλά εκείνος τελικά δεν της ανοίγει την πόρτα... «Η σχέση τους ήταν στενή, από τη δεκαετία του '50. Τους έδενε μια αμοιβαία εκτίμηση που δεν έπαψε ποτέ να υφίσταται. Όμως θεωρώ πως όταν εκείνη τη μέρα, με τις κάμερες μπροστά, δεν της άνοιξε την πόρτα του σπιτιού του, ναι μεν ο Γκοντάρ την στενοχώρησε, αλλά τελικά της έκανε ένα δώρο. Με την εξής έννοια: αν άνοιγε την πόρτα, τι θα κατέγραφε το ντοκιμαντέρ; Τη συγκινητική στιγμή που δύο γεροντάκια συναντιούνται και πάλι. Εκτιμώ πως ο Γκοντάρ έκρινε πως κάτι τέτοιο δεν είχε θέση στο ντοκιμαντέρ αυτό, γιατί το κυρίαρχο ήταν η σχέση της ηλικιωμένης Βαρντά με τον νεαρό JR».

 

INFO

Το αφιέρωμα στην Ανιές Βαρντά πραγματοποιείται στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136). Σήμερα Παρασκευή, 13 Δεκεμβρίου, στις 5 μ.μ., θα γίνει συζήτηση με την παραγωγό Σεσίλια Ροζ. Το αναλυτικό πρόγραμμα θα το βρείτε στην ιστοσελίδα http://www.tainiothiki.gr/v2/

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Ναι, αλλά ο Τσίπρας έφερε Μνημόνια

Μπορεί τα κανάλια να δοξάζουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη, αλλά στον πραγματικό κόσμο η κατάσταση δεν είναι καθόλου ρόδινη. Υπάρχουν τεράστιες δυσκολίες, το κλίμα κάθε άλλο παρά αισιόδοξο είναι, η πολυδιαφημισμένη ρευστότητα πέφτει με το σταγονόμετρο.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις