Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Κεν Λόουτς: "Φτιάχνουν ταινίες με τη λογική του χάμπουργκερ"

Κεν Λόουτς

Σφοδρή κριτική στη Marvel

Ο Βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς προστέθηκε χθες στη λίστα των δημιουργών, μετά τον Μάρτιν Σκορσέζε και τον Φράνσις Φορντ Κόπολα, που ασκούν σφοδρή κριτική στις κινηματογραφικές παραγωγές της Marvel με υπερήρωες, καθώς φαίνεται να κυριαρχούν στις κινηματογραφικές αίθουσες: "Οι ταινίες αυτές κατασκευάζονται με τη λογική των χάμπουργκερ" δήλωσε ο Κεν Λόουτς σε συνέντευξή του στο Sky News. "Δεν έχουν σχέση με την επικοινωνία, δεν έχουν να κάνουν με την κοινοποίηση της δημιουργικής φαντασίας... Πρόκειται για κατασκευή ενός εμπορεύματος με στόχο τα κέρδη μιας μεγάλης εταιρείας. Είναι άσκηση κυνισμού. Είναι μια εμπορική πρακτική. Δεν έχει να κάνει με την τέχνη του σινεμά. Ο Γουίλιαμ Μπλέικ είχε πει πως όταν η συζήτηση είναι για το κέρδος, τότε είναι αδύνατον να κάνουμε τέχνη. Πιστεύω πως η αντανάκλαση της ζωής μας μπορεί να δώσει όμορφο κινηματογράφο, γιατί μ' αυτόν τον τρόπο γιορτάζουμε το γεγονός ότι είμαστε ζωντανοί...".

Φυσικά δεν λείπουν και οι υπερασπιστές των ταινιών αυτών, αλλά κατά κύριο λόγο είναι εμπλεκόμενοι στην παραγωγή τους. Η αντιπαράθεση ξεκίνησε με τις δηλώσεις του Μάρτιν Σκορσέζε στο πρόσφατο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λονδίνου, όπου παρουσίασε την τελευταία του ταινία, τον «Ιρλανδό», «Τη σημαντικότερη ταινία του Σκορσέζε εδώ και τριάντα χρόνια» σύμφωνα με τους κριτικούς. Σε συνέντευξή του εκεί είπε για τις ταινίες με υπερήρωες ότι «δεν είναι κινηματογράφος», αλλά «μετατρέπουν το σινεμά σε θεματικό πάρκο... είναι σαν εισβολή. Το να βλέπεις αυτές τις ταινίες είναι διαφορετική εμπειρία από αυτή που αποκομίζει ο θεατής οποιασδήποτε άλλης ταινίας. Δεν είναι το σινεμά που προσπαθεί να μεταδώσει συναισθηματικές, ψυχολογικές εμπειρίες σε άλλους ανθρώπους. Οι υπεύθυνοι για τον προγραμματισμό ταινιών στις αίθουσες πρέπει να δίνουν τη δυνατότητα στον αφηγηματικό κινηματογράφο να φτάνει στο κοινό...».

Παγκόσμιο μονοπώλιο

Φυσικά, το ζήτημα δεν είναι μόνο οι ίδιες οι ταινίες, αλλά κυρίως το γιγαντιαίο σύστημα παραγωγής και προώθησης από το οποίο προέρχονται. Σύστημα που έχει φτάσει να μονοπωλεί τις περισσότερες κινηματογραφικές αίθουσες σε Ευρώπη και Αμερική, αποκλείοντας άλλες "εκδοχές" του σύγχρονου κινηματογράφου. Μόνο η τελευταία ταινία της σειράς αυτής της Marvel, το "Avengers: Endgame", σε παγκόσμια διανομή από την εταιρεία Disney, με την οποία έχει συμμαχήσει η Marvel, καταγράφει μέχρι στιγμής έσοδα 2,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε όλο τον πλανήτη. Η Marvel έχει ένα σερί δέκα ετών με αλλεπάλληλες εμπορικές επιτυχίες ταινιών με υπερήρωες, ξεκινώντας με το "Iron man" το 2008. Οι εισπράξεις που απέφερε τότε ήταν 585 εκατομμύρια δολάρια, αλλά αν δει κανείς τον πίνακα με τις ταινίες της δεκαετίας και τα έσοδά τους, αντιλαμβάνεται πως υπάρχει μια ραγδαία αύξηση χρόνο με τον χρόνο, μέχρι τα 2,8 δισεκατομμύρια φέτος από το "Avengers: Endgame". Όλοι μιλούν πια για το "μοντέλο Marvel" που ανέτρεψε τα εμπορικά δεδομένα στην παραγωγή και προώθηση ταινιών. Και φυσικά, όπως ήταν αναμενόμενο, πληθαίνουν όσοι προσπαθούν να το αντιγράψουν σε χειρότερες εκδοχές συνήθως.

Μετά τον Σκορσέζε, σειρά πήρε ο Φράνσις Φορντ Κόπολα, από το Festival Lumiere στη Λιόν, όπου παρέλαβε ένα ειδικό βραβείο για το σύνολο της καριέρας του: "Ο Μάρτιν ήταν ευγενικός όταν είπε ότι οι ταινίες αυτές δεν είναι σινεμά. Δεν είπε ότι είναι άθλιες, πράγμα που το λέω εγώ τώρα".

Κώστας Τερζής

 

ΜΟΤΟ

Πρόκειται για κατασκευή ενός εμπορεύματος με στόχο τα κέρδη μιας μεγάλης εταιρείας. Είναι άσκηση κυνισμού. Είναι μια εμπορική πρακτική. Δεν έχει να κάνει με την τέχνη του σινεμά

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Αυτή είναι η δημοκρατία τους

Δύο βουλευτές της Ν.Δ. και ένας υπουργός βγήκαν χθες στις τηλεοράσεις για να μας εξηγήσουν ότι αυτά που διαπράττει τις τελευταίες ημέρες η Αστυνομία είναι απολύτως νόμιμα και στο πλαίσιο της εντολής που έχει η κυβέρνηση να πατάξει την ανομία.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο