Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.1°C19.8°C
3 BF 56%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
14.7°C17.0°C
1 BF 75%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C17.1°C
3 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.8°C17.5°C
1 BF 58%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
14 °C
13.9°C16.9°C
0 BF 62%
Εκρηκτικοί μηχανισμοί
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Εκρηκτικοί μηχανισμοί

"Γουρούνι στο σακί", ένα από τα πιο σκανδαλιάρικα έργα του Φεντώ στο Θέατρο "Αλεξάνδρεια"

Του Λέανδρου Πολενάκη

Μάστορας του “καλοχτισμένου έργου” ο Ζωρζ Φεντώ (1862-1920) μαζί με τον Σκρίμπ, τον Λαμπίς και τον ασυναγώνιστο Κουρτελίν (πρόδρομο του “παραλόγου”), καλλιεργεί και εξελίσσει το είδος του γαλλικού, “ελαφράς κατασκευής θεάτρου σαλονιού”, μπουλβάρ ή φάρσας, μέ θέμα την ερωτική απιστία, τη ζήλια, τις συζυγικές ίντριγκες, τις παρεξηγήσεις, με “μαγιά” τις εξωφρενικές συμπτώσεις, προορισμένες εδώ να μας αποδείξουν, διά του πολλαπλασιασμού και της υπερβολής, ότι ζωή και θέατρο είναι συγκλίνοντες κόσμοι. Ο Ζωρζ Φεντώ ειδικεύεται στη φάρσα, στήνοντας μηχανισμούς αφάνταστης πλοκής, κουρδισμένους στη διαπασών ώστε να προκαλούν κυριολεκτικά ίλιγγο στον θεατή, μέχρι την τελική λύση που θα επαναφέρει την ταλάντωση του εκκρεμούς στο σημείο ηρεμίας. Φαινομενικής τουλάχιστον, επειδή υπάρχει ο μοιραίος “κόκκος άμμου” που μπλοκάρει τον καλοστημένο μηχανισμό ή μια ελάχιστη δυσδιάκριτη διάβρωση στην καλοχτισμένη φόρμα, μέσα από την οποία σταλάζει κόμπο - κόμπο η τραγικότητα, αφανής και ανήκουστη μέχρι να αποκτήσει κρίσιμη μάζα και να “εκραγεί”.


"Λαλαλώ και Ρεπετέ" από τη Μαίη Σεβαστοπούλου στο "Θέατρο Ημέρας"

Αυτό θα γίνει φανερό λίγο αργότερα στα έργα του Ίψεν, που μαθήτευσε ως νεαρός σκηνοθέτης στο γαλλικό “καλοχτισμένο έργο”. Από τη διακωμώδηση της ξιπασιάς και της αφέλειας της αστικής τάξης περνάμε “ανεπαισθήτως” στη νεότερη τραγωδία με “προξενητή” τον Ίψεν. Τοποθετεί κάτω από το “χαλί” του σαλονιού του γαλλικού “καλοχτισμένου έργου” μια βραδυφλεγή βόμβα “σχιζοφρένειας” των αστών ενοίκων του, ρυθμισμένη για να εκραγεί με ακρίβεια ωρολογιακή τη στιγμή που πρέπει. Έτσι ο δαιμόνιος Νορβηγός υπονομεύει τη φαινομενική “λύση” της πλοκής του δράματος “α λα γαλλικά” με κλείσιμο ματιού, αντίθετα, τοξεύοντας ένα ερώτημα δηλητηριώδες, υπερβόρειο, ανοιχτό, προδρομικά μπεκετικό, φονικό, ίσια στην καρδιά της τραγωδίας: τι έρχεται μετά το οριστικό κλείσιμο της αυλαίας, το τέλος του παιχνιδιού;

Τα έργα του Φεντώ δεν θεωρούνται σήμερα άδικα ως εξαιρετικά “μοντέρνα”. Είναι η παιγνιώδης διαλεκτική της πραγματικότητας με τον εαυτό της, της λογικής με το παράλογο στην “άκρη του γκρεμού”, που τα κρατάει ζωντανά και τους επιτρέπει να παίζονται ακόμα με επιτυχία στη σκηνή.

Στο Θέατρο “Αλεξάνδρεια” του Βασίλη Βλάχου, παρακολουθήσαμε ένα από τα πιο “σκανδαλιάρικα” έργα του Φεντώ, το “Γουρούνι στο σακί”. Μια πραγματική μηχανή παραγωγής γέλιου, και όχι μόνο. Η σκηνοθεσία της έμπειρης Έρσης Βασιλικιώτη σε συνεργασία με τον Βασίλη Γκεσούλη, σε μετάφραση καλή δική της, στήνει μια ευφάνταστη, πολύχρωμη, κουρδισμένη παράσταση, με σκοπίμως τονισμένο το θεατρικό στοιχείο, άκρως διασκεδαστική, σκιασμένη μόλις από μια ελαφρά δόση μελαγχολίας. Με τα λειτουργικά σκηνικά - κοστούμια της Ανθής Σοφοκλέους, σκόπιμα, επίσης, υπερτονισμένης θεατρικότητας, και φωτισμούς (Βασιλικιώτη - Γκεσούλης), με μια πολύ καλή ομάδα ασκημένων στο είδος ηθοποιών. Με επί κεφαλής τον Βασίλη Βλάχο να “μοιράζει παιχνίδι” και την Κάτια Σπερελάκη, τη Μέλισσα Στοΐλη, τη Νατάσα Παπαδάκη, τον Νίκο Ντούπη, τον Κωνσταντίνο Σπυρόπουλο, τον Βασίλη Κουτσουνέλο, να “ζωγραφίζουν” στο γήπεδο.

Η Μαίη Σεβαστοπούλου είναι μια αθόρυβη, ακούραστη δημιουργός, συγγραφέας, ηθοποιός και σκηνοθέτιδα, με ευαίσθητη “κεραία” για όσα συμβαίνουν γύρω μας. Είχα γράψει πρόσφατα σχετικά για το προτελευταίο της έργο, “Μακτούμπ”, με τις περιθωριακές ηρωίδες και τα πάθη τους. Το καινούργιο, με τον επίσης παράξενο τίτλο “Λαλαλώ και Ρεπετέ”, στο “Θέατρο της Ημέρας”, είναι στην πραγματικότητα μια άτυπη συνέχεια του προηγουμένου. Πρόκειται για έργο πολιτικό και ας μην το “φωνάζει”. Μέσα από τον βίο τριών αδελφών γυναικών παρακολουθούμε το οδυσσεϊκό ταξίδι της νεοελληνικής κοινωνίας των τελευταίων σαράντα ετών, από τη μεταπολίτευση χωρίς κάθαρση μέχρι τις μέρες Καθαρτηρίου που ζούμε σήμερα, διασχίζοντας την έρημο χωρίς να φτάνουμε στη Γη της Επαγγελίας. Μαζί με το δύσμορφο “τέρας” που μας ακολουθεί γρυλλίζοντας απειλητικά και είναι σάρκα από τη σάρκα μας. Περισσότερα δεν λέω, η παράσταση είναι έξοχη, σκηνοθετημένη αδρά από τη συγγραφέα, με έναν υποδόριο κοινωνικό - πολιτικό σαρκασμό που “δαγκώνει” και με τέσσερις θαυμάσιους, ισάξιους πρωταγωνιστές: Μαίη Σεβαστοπούλου, Κλεοπάτρα Ροντήρη, Μαρία Μακρή, Χρήστος Συριώτης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL