Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
15.8°C19.3°C
1 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
16 °C
11.6°C19.0°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
12.0°C15.9°C
2 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
16.8°C19.7°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.9°C15.7°C
0 BF 82%
Το μεγάλο φαγοπότι
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Το μεγάλο φαγοπότι

Του Λέανδρου Πολενάκη

Στο πανέμορφο “Αγγέλων Βήμα” δόθηκε το εξαιρετικά ενδιαφέρον έργο του Γάλλου ηθοποιού, συγγραφέα, σεναριογράφου και σκηνοθέτη Renny Krupinski, με τον τίτλο “D' Eon”, βασισμένο στην αληθινή ιστορία ενός ανθρώπου του 18ου αιώνα, που έζησε τα μισά του χρόνια ως άνδρας και τα άλλα μισά ως γυναίκα.

Γεννημένος από ελάσσονες ευγενείς στη Βουργουνδία, ο μετέπειτα διπλωμάτης, κατάσκοπος, πολεμιστής και ήρως των γαλλικών πολέμων κατά της Πρωσίας Σαρλ Εόν ντε Μπομόν, σπούδασε νομικά και διακρίθηκε για την ευφυΐα του. Διορίστηκε βοηθός του κεντρικού φοροεισπράκτορα των Παρισίων και σύντομα προβιβάστηκε σε γενικό λογοκριτή θεμάτων ιστορίας και λογοτεχνίας στην Αυλή του Λουδοβίκου 15ου. Αργότερα στάλθηκε μεταμφιεσμένος σε γυναίκα σε διπλωματική αποστολή στην αυτοκρατορική Ρωσία, ως κατάσκοπος και προβοκάτορας. Επιστρέφοντας στη Γαλλία δεν απέβαλε τη γυναικεία ταυτότητα, εξακολούθησε να κυκλοφορεί ως γυναίκα στον ιδιωτικό και στον δημόσιο βίο του.

Πίσω από αυτά κρύβεται κάτι ευρύτερο: μια σύνοψη ολόκληρης της νεότερης ευρωπαϊκής Ιστορίας, από το θαύμα της Αναγέννησης των γραμμάτων και των τεχνών, που άντεξε μόλις έναν αιώνα, και από τον “Οικουμενικό άνθρωπο” του Εράσμου, στον αδίστακτο κατακτητή, στον ληστή - “εκπολιτιστή”, διά πυρός και σιδήρου, των “κατώτερων” λαών της γης, στον αιμοχαρή πολεμοκάπηλο, στον αποικιοκράτη, στον αδίστακτο κερδοσκόπο, στον βιαστή σωμάτων και συνειδήσεων, στον ιεροεξεταστή, στον δουλέμπορο, στον τοκογλύφο, στον τραπεζίτη.

Περνάει μέσα στο έργο η σκοτεινή Ιστορία της Ευρώπης, πίσω από τη μισοφωτισμένη “βιτρίνα” με τους αδιάκοπους δυναστικούς, φυλετικούς, θρησκευτικούς, δουλοκτητικούς, κατακτητικούς πολέμους, με εκατομμύρια θύματα. Η Ιστορία που μας αφηγείται ο συγγραφέας επικεντρώνεται κυρίως στα χρόνια της Βασιλείας του Λουδοβίκου ΙΕ', που ανέβηκε σε ηλικία πέντε ετών (!) στον θρόνο μιας Γαλλίας ήδη εξαντλημένης οικονομικά από τους πολέμους και τις σπατάλες. Όπου ο αντιβασιλέας δεν μπόρεσε να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της Γαλλίας, με πρώτο το οικονομικό. Η επιχείρηση να ιδρυθεί μια Τράπεζα και να κοπεί χαρτονόμισμα κατέληξε σε χρεοκοπία της χώρας, επειδή οι μετοχές της Τράπεζας και το χαρτονόμισμα δεν είχαν αντίκρισμα σε χρυσό. Επικράτησε τότε σε όλη τη χώρα μια απίστευτη διαφθορά και ρεμούλα, ένας χορός οικονομικών και άλλων σκανδάλων, από κάθε λογής ευκαιριακούς κερδοσκόπους και απατεώνες ”με λευκό κολλάρο”, προδρόμους των σημερινών, που αποτυπώνει στο έργο του ο Krupinski, σκιαγραφώντας πίσω από την περίπτωση του διχασμένου, ανδρόγυνου, πεπτωκότος αρχαγγέλου - ιππότη, Σαρλ ή Ζενεβιέβ ντ' Εόν ντε Μπομών, τη βαθιά διαιρεμένη, πτωχευμένη, υβριδική σύγχρονη Ευρώπη.

Το έργο του Krupinski ζωντανεύει στο “Αγγέλων Βήμα” στην εξαίρετη μετάφραση της Μαργαρίτας Δαλαμάγκα - Καλογήρου, με την εμπνευσμένη, ευρηματική σκηνοθεσία της Ανδρονίκης Αβδελιώτη, που ερμηνεύει ζωντανά, με άκρα ευαισθησία και ανθρώπινα τον κύριο ρόλο, μπαίνοντας στη δραματική του ουσία. Πλαισιούμενη από έναν ισοκέφαλο πολυμελή θίασο καλών ηθοποιών, που ενσαρκώνουν σε παραλλαγές γκροτέσκο σαν χορός δαιμόνων τους άλλους ρόλους (Νίκος Αναγνωστόπουλος, Γιώργος Γογώνης, Ανδρέας Ζάκας, Γιάννης Ίτσιος, Αθηνά Μαυρομμάτη, Σταμ. Μπαντούνας, Δημήτρης Ξηρός, Ελεάννα Παναγουλέα, Βασίλης Σαμαριτάκης, Ποπέτα Σούκου). Ένα έργο που απαιτεί λεπτούς σκηνοθετικούς χειρισμούς για να “κατέβει” στο κοινό η πολιτική του διάσταση. Αλλιώς υπάρχει κίνδυνος να λειτουργήσει το πράγμα ως θεατρική φαντασμαγορία ή ως τραβηγμένη “εξτραβαγκάντσα”, ένα παρενδυτικό “θέαμα για το θεαθήναι.” Αυτόν τον κίνδυνο απέφυγε η σκηνοθεσία, διαχωρίζοντας με κατάλληλους χειρισμούς το δρων από το αφηγηματικό στοιχείο, “κουρδίζοντας” το καθένα στον δικό του ιδιαίτερο θεατρικό “χρόνο.”

Το έργο δεν μας μιλάει μόνο για τον παρενδυτισμό, για το αρχέγονο ανδρόγυνο πλάσμα ή για το δικαίωμα επιλογής ταυτότητας φύλου. Μας μιλάει και για το παράνομο, ανήθικο συνεχιζόμενο “μεγάλο φαγοπότι” στις ευρωπαϊκές και αμερικανικές μητροπόλεις του παγκόσμιου καπιταλισμού και των μεγάλων τραπεζοχρηματιστηριακών ιδρυμάτων. Για όσα ανήκουστα ξεκίνησαν τον μακρινό 18ο αιώνα και “σκάνε” σήμερα σαν βόμβες βραδυφλεγείς στο σπίτι μας. Που, αν δεν ξυπνήσουμε εγκαίρως και αν δεν αντιδράσουμε, είμαστε χαμένοι. Για αυτά όλα μάς μιλούν το επίκαιρο έργο και η παράστασή του.

Η πρωτότυπη μουσική του Στέλιου Παπαθεοδώρου εκτελείται από τον ίδιο ζωντανά στο πιάνο “ντύνοντας” την παράσταση. Τα σκηνικά και τα κοστούμια (Νίκος Μαρμαροτούρης, Ανδρονίκη Αβδελιώτη) άκρως θεατρικά και οι φωτισμοί του Βασίλη Κλωτσοτήρα θεατρικές ”ζωγραφιές.”

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL