Live τώρα    
12°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
12 °C
9.6°C12.6°C
3 BF 77%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
12 °C
10.5°C13.2°C
3 BF 67%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
12 °C
11.6°C12.6°C
2 BF 77%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
13.3°C14.9°C
2 BF 69%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
11 °C
10.9°C11.3°C
4 BF 82%
Μια ένσταση που άργησε και μια επιχορήγηση που δεν δόθηκε
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Μια ένσταση που άργησε και μια επιχορήγηση που δεν δόθηκε

«Προσβλητική και εξαιρετικά άκομψη» χαρακτηρίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεατρικού οργανισμού «Κάτω απ’ τη γέφυρα», Νίκος Δαφνής, το σκεπτικό της Γνωμοδοτικής Επιτροπής Θεάτρου (ΓΕΘ) του υπουργείου Πολιτισμού, η οποία απέρριψε αίτηση επιχορήγησης που είχε υποβάλλει για το έργο της Caryl Churchill, «Cloud 9»

«Προσβλητική και εξαιρετικά άκομψη» χαρακτηρίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεατρικού οργανισμού «Κάτω απ’ τη γέφυρα», Νίκος Δαφνής, το σκεπτικό της Γνωμοδοτικής Επιτροπής Θεάτρου (ΓΕΘ) του υπουργείου Πολιτισμού, η οποία απέρριψε αίτηση επιχορήγησης που είχε υποβάλλει για το έργο της Caryl Churchill, «Cloud 9», αναφέροντας πως «επειδή υπήρξε μεγάλος αριθμός αιτήσεων, προέκριναν αιτήσεις με προτάσεις που συμβάλλουν δραστικά στην ανανέωση της σύγχρονης θεατρικής δραστηριότητας, με ένα άρτια διαρθρωμένο δραματουργικό ή σκηνοθετικό όραμα και απέκλεισαν προτάσεις των οποίων το όραμα ή ο ανανεωτικός χαρακτήρας δεν ήταν αρκούντως σαφής».

Σε ανοιχτή επιστολή που δημοσιοποίησε σχετικά με την απόρριψη επιχορήγησης, ο Ν. Δαφνής περιγράφει με λεπτομέρειες την περιπέτεια της πρότασής του, της απόρριψης της επιχορήγησης αλλά και την ένσταση που κατέθεσε κατόπιν αυτής, ξεκαθαρίζοντας πως « ποτέ δεν θεωρήσαμε δεδομένη την επιχορήγησή μας και η ΓΕΘ που μας εμπιστεύτηκε 10 και 12.000 ευρώ τα δυο τελευταία χρόνια, είχε κάθε δικαίωμα να αρνηθεί και τρίτη επιχορήγηση. Αλλά αυτό που μας έκανε ιδιαίτερα σκεπτικούς ήταν το «σκεπτικό» της απόφασης. Θέλουμε να τους βεβαιώσουμε ότι στο μέλλον θα προσπαθήσουμε να βρίσκουμε έργα που να συμβάλλουν στη θεατρική δραστηριότητα (αφού το έργο της ‘Churchill’ δεν συμβάλλει) και να έχουμε όραμα αρκούντως (!) σαφές και ανανεωτικό».

Μιλώντας στην “Αυγή” ο Νίκος Δαφνής σχολίασε πως «έδωσαν χρήματα υποτίθεται σε νεανικές δουλειές, άστεγες ομάδες, που έχουν τη δέσμευση να κάνουν 15 παραστάσεις. Οι περισσότερες από αυτές πήραν τα χρήματα, γιατί διαφορετικά δεν θα έκαναν παραγωγή. Αυτά τα παιδιά θα παίξουν κάπου, που σημαίνει ότι θα πληρώσουν ένα μεγάλο κομμάτι της επιχορήγησης για να νοικιάσουν θέατρα. Κάτι που θεωρώ ότι είναι πεταμένα λεφτά. Επομένως δεν προωθείται η έννοια της συνέχισης μιας δουλειάς.

Το πρόβλημα είναι τα μικρά ποσά που δίνονται ως επιχορήγηση. Εάν αντί για ένα εκατομμύριο δοθούν δυο, τα προβλήματα θα είναι λιγότερα. Και πρέπει να πιέσουν όλοι οι θίασοι και η ΕΜΚΕΘΙ να αυξηθεί το ποσό της επιχορήγησης και να αλλάξει ο τρόπος που δίνεται. Προτείνω μάλιστα για να αποφεύγονται τα παζάρια ανάμεσα στα μέλη της ΓΕΘ για το ποια σχήματα θα επιχορηγηθούν, το καλύτερο είναι να γίνονται προτάσεις για επιχορηγήσεις καθ΄ όλη τη διάρκεια του χρόνου έτσι ώστε τέσσερις ομάδες επιτροπών που να είναι και αμειβόμενες, να αποφασίζουν με άνεση. Γιατί το δωρεάν έχει και άλλες συνέπειες».

Μετά την απόρριψη, ο γνωστός σκηνοθέτης και ηθοποιός απέστειλε στις 4 Σεπτεμβρίου επιστολή - ένσταση στην υπουργό Πολιτισμού η οποία, όπως κάνει γνωστό «έμεινε στο υπουργικό γραφείο 40 μέρες. Στις 14.10, έφτασε στο γραφείο του γ.γ. κ. Γιατρομανωλάκη, από εκεί σε διάφορα συναρμόδια γραφεία και τελικά έφτασε και στα μέλη της ΓΕΘ.

Στις 27/11/19, το αρμόδιο τμήμα του ΥΠ.ΠΟ.Α. μας ενημέρωσε ότι η ΓΕΘ «μελέτησε με προσοχή το αίτημά μας, αλλά μένει σταθερή στην απόφασή της».

Αναφερόμενος στη θεματική του έργου η επιχορήγηση για το οποίο απορρίφθηκε, ο Ν. Δαφνής ανέφερε πως «προχτές στη Βουλή καταψηφίστηκε η απαγόρευση των διακρίσεων βάσει φύλου, ταυτότητας φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού. Είμαστε σίγουροι ότι τα μέλη της ΓΕΘ διαφωνούν με τη ντροπιαστική απόφαση. Θα είχε ενδιαφέρον να μάθουμε τι θα έλεγαν αν ήξεραν ότι αυτό ακριβώς είναι το επίμαχο ζήτημα του «Cloud 9» και της Churchill, που απέρριψαν»

Και προσθέτει πως η 85χρονη συγγραφέας «που ηγείται πάντα των κινημάτων της γκέι κοινότητας, έγραψε το έργο όταν νομιμοποιήθηκε στην Αγγλία η ομοφυλοφιλία, το 1973. Τότε που άδειασαν οι φυλακές από τους έγκλειστους ομοφυλόφιλους. Ένα έργο ακραία επαναστατικό, όπου κάποιοι ρόλοι δεν παίζονται ανάλογα με το φύλο των ηρώων, αλλά με βάση αυτό που ο κάθε ήρωας θα ήθελε να είναι»

Μάνια Ζούση

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL