Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Η Πριγκίπισσα της Σάσσωνος από την Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής

Η χρονικά εντοπισμένη, σωρευτική αναβίωση έργων της Ελληνικής Οπερέττας, όπως και η κατά πυκνή χρονική φάλαγγα παρουσίαση λυρικών παραγγελιών σε σύγχρονους συνθέτες,...

Του Κυριάκου Π. Λουκάκου

Η χρονικά εντοπισμένη, σωρευτική αναβίωση έργων της Ελληνικής Οπερέττας, όπως και η κατά πυκνή χρονική φάλαγγα παρουσίαση λυρικών παραγγελιών σε σύγχρονους συνθέτες, αποδυναμώνει καθοριστικά τον αντίκτυπο αμφοτέρων. Νέα ακούσματα βοούν για άνετο χώρο υποδοχής στην πρόσληψη και αξιολόγησή τους και η προσφορά τους με όρους χονδρικής διάθεσης δημιουργεί μοιραία αμηχανία επιλογής.

Δυστυχώς, οι δημιουργοί «μελοδραματίων» (όπως ελληνιστί αποδίδεται η οπερέττα, πρβλ. Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν Ελευθερουδάκη, 1928, με πολύτιμο εκτενή κατάλογό τους) δεν είναι πλέον σε θέση να υπαγορεύσουν όρους εμπλοκής με τα έργα τους, οι ζώντες και παρόντες νεότεροί τους όμως οφείλουν να διαχειρίζονται το πλαίσιο πρώτης γνωριμίας με τη δημιουργία τους, εν όψει και της συνήθως απαιτητικής γραφής, η οποία θέτει ιδίους όρους εξοικείωσης στον αποδέκτη τους.

Τρεις οπερέττες παρουσίασε η Εναλλακτική Σκηνή κατά τη σαιζόν 2018/19, άπασες σωρευμένες σε διάστημα λίγων μόνον εβδομάδων, προς το τέλος της περιόδου. Για λόγους μουσικού ενδιαφέροντος, παρακολουθήσαμε μόνον την τελευταία, βασιζόμενοι επιπλέον στη διαδρομή της ομάδας παραγωγής και την επί χάρτου επίλεκτη φωνητική διανομή. Ευτυχώς η πραγματικότητα δεν ακύρωσε την προσδοκία.

Ανεγνωρισμένος στον κύκλο των Ιταλών συνθετών όπερας της εποχής του, ο Σπυρίδων Φιλίσκος Σαμάρας (1861-1917) κατέληξε στην Ελλάδα, όπου επιδόθηκε τρεις φορές σε εγχειρήματα της ελαφρότερης μούσας. Στα 2012, μετά από οκτώ δεκαετίες, αναβίωσε «Η Κρητικοπούλα» (1916), δραματουργικά αμήχανη και μουσικά αδέξια.

Οι εντυπώσεις ωστόσο αντιστράφηκαν πλήρως με την αμέσως προγενέστερή της οπερέττα «Η Πριγκίπισσα της Σάσσωνος» (1915) που παρακολουθήσαμε στο ΚΠΙΣΝ (14/06). Υπό την προφανή επιρροή της «Εύθυμης Χήρας» (1905), η συνύπαρξη του κοσμοπολίτικου μουσικού στοιχείου με το εθνικό υπήρξε εδώ απ’ άκρου σ’ άκρον πρωτότυπη, εμπνευσμένη και αχαλίνωτη στην ελευθερία της, γεμάτη απλοϊκές ενάρξεις και απρόβλεπτες μουσικές και αρμονικές τροπές, με αδιόρατες μεταπτώσεις, από δημόσιες σε εξομολογητικές περιστάσεις.

Η ποιότητα και η καταιγιστική επινοητικότητα της γραφής αναδείχθηκαν με ευφρόσυνο αναλυτικό οίστρο από τη ζωηρή και ρυθμικά πιπεράτη διεύθυνση του Μιχάλη Παπαπέτρου επικεφαλής της Χορωδίας και της εγκατεστημένης στο βάθος της σκηνής Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Αθηναίων.

Με εφαλτήριο την ομολογία άγνοιας των όντως επαϊόντων στο εισαγωγικό σημείωμά του, ο σκηνοθέτης Βίκτωρ Αρδίττης εξέπληξε ευχάριστα με την αφαιρετική αναδρομή του στην belle époque, σε σκηνικά του Αντώνη Δαγκλίδη, ευρωπαϊκές και εθνικές ενδυμασίες από την Αλεξία Θεοδωράκη και με φωτισμούς της Μελίνας Μάσχα.

Σε αυτό το καλαίσθητο πλαίσιο σεβασμού του έργου, η μουσική σοβαρότητα και η υποκριτική οικονομία ανέδειξαν τη δεινότητα σύντηξης ποικίλων στυλ από τον Σαμάρα, ενδεικτικά στο ντουέτο της Μπέτυς [η στιλπνή υψίφωνος Χρύσα Μαλιαμάνη] και του Πέτρου [ο εύηχος βαρύτονος Νίκος Κοτενίδης], όπου στη δημώδη μουσική του νέου απαντά το ευρωπαϊκό βαλς της κυρίας των τιμών.

Αντίστοιχα ισχυρή η ατμόσφαιρα του έξοχα ενορχηστρωμένου νοτούρνο και της υποβλητικής, επίσης νυχτερινής, βαρκαρόλας. Σε κωμικούς ρόλους διακρίθηκαν οι πληθωρικοί τενόροι Γιάννης Φίλιας (Παρασκευάς) και Δημήτρης Σιγαλός (Σιροπέτη) και οι βαρύτονοι χαρακτήρα Βαγγέλης Μανιάτης, ως απολαυστικός στον μονόλογό του Ντον Αλόντζο, και Νικόλαος Καραγκιαούρης, που, ως Φον Κράπφεν (ελλ. Λουκουμάς), υπερασπίσθηκε το βαλς - ελεγείον της... απολεσθείσης πρωθυπουργίας!

Υψηλής σχολής στη δικαίωση του πλούσιου και αγνού μελωδικού λυρισμού των ρόλων τους αναδείχθηκαν οι κύριοι εραστές του έργου, η επίζηλης τονικής πληρότητας και μουσικότητας υψίφωνος Άννα Στυλιανάκη (Ντόλλυ) και ο ευγενούς μεταλλικότητας τενόρος Χρήστος Κεχρής ως εξιδανικευμένος Καπετάν Βάγγος. Μια συνολική αισθητική απόλαυση, άξια νέου κύκλου παραστάσεων με το σχήμα αυτό!

 

Δείτε όλα τα σχόλια