Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
18.2°C21.8°C
2 BF 49%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
19 °C
17.0°C20.3°C
2 BF 68%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
16.0°C16.6°C
4 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
17.1°C19.1°C
5 BF 37%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
17.1°C17.1°C
2 BF 56%
"ΤΡΩΑΔΕΣ" ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΠΕΘΕ ΠΑΤΡΑΣ / Παράδειγμα συλλογικότητας και αντίστασης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

"ΤΡΩΑΔΕΣ" ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΠΕΘΕ ΠΑΤΡΑΣ / Παράδειγμα συλλογικότητας και αντίστασης

Σε εποχές όπου το συλλογικό επίπεδο ζωής του ανθρώπου νοείται ως μέσο στατιστικό μέγεθος, η πόλη δείχνει να καταρρέει. Όχι τόσο γιατί γκρεμίζονται ή πυρπολούνται τα τείχη της -παρήλθαν οι εποχές των ορατών πολέμων-, όσο γιατί οι άνθρωποι, τα ζωντανά κύτταρά της, οδηγούνται στην εξαθλίωση, στην ταπείνωση, στην αυτοκτονία ως λάφυρα ενός αόρατου, ανηλεούς πολέμου. Οι Τρωάδες υπενθυμίζουν την ανάγκη της συλλογικής αντίστασης, τη μάχη για την αξιοπρέπεια, ενώ παράλληλα επαναφέρουν την ελπίδα μέσα από το σαρκαστικό κατηγορητήριο αυτού που θεωρεί εαυτόν εσαεί νικητή και αδυνατεί να αντιληφθεί την αυριανή συντριβή του. Αυτός που πονά αλλά παλεύει δίπλα στον συνάνθρωπο έχει πολλές πιθανότητες να επιβιώσει ή, έστω, να πέσει με αξιοπρέπεια. Μήπως εντέλει το κρυφό χάρισμα ενός τέτοιου τέλους είναι η παράδοξα ερωτική συνύπαρξη αυτής της πτώσης με την πτήση;

Στις Τρωάδες του Θ. Αμπαζή ο λόγος, τα όργανα, οι φωνές, οι εικαστικές φόρμες, όλα επηρεάζουν το ένα το άλλο για μια θεατρικότητα που είναι συνυφασμένη με τη μουσικότητα, και συγκροτείται από αυτήν. Η εκφορά των λέξεων των ηθοποιών ως μουσική και περισσότερο ως ήχος δεν λειτουργεί σε βάρος του νοήματος, αντίθετα, υποστηρίζουν ότι το θέατρο γίνεται πεδίο κυρίως για ήχους και φωνές, ένας τόπος προορισμένος ταυτόχρονα για θέαση αλλά και ακρόαση των ζωντανών εικόνων του.

Η ομοιογένεια του εγχειρήματος, η μετάβαση από τον ρεαλισμό στη φορμαλιστική εικόνα των χορικών πρέπει να αντιμετωπιστεί ως ένα είδος συμφωνίας για τη διεκδίκηση και σταδιακή κατάκτηση νέων ορίων στο συγκεκριμένο θεατρικό είδος. Κάτι που ο σκηνοθέτης διαπραγματεύεται χωρίς την αγωνία πρόσκαιρων εντυπωσιασμών, αλλά με τη σοβαρότητα και επίγνωση της δυναμικής και του ρίσκου μιας νέας σκηνικής πρότασης. Βεβαίως προσπάθειες μουσικοποίησης του δράματος σε ευρωπαϊκό επίπεδο και μάλιστα επιτυχημένες έχουμε από καταξιωμένους σκηνοθέτες (Μπρεχτ, Πίτερ Μπρουκ, Αντουάν Βιτέζ, Κρίστοφ Μαρτάλερ, Άινερ Σλέεφ, Ζιλί Μπροχέν) σε διαφορετικές περιόδους.

Ωστόσο το αρχαίο θέατρο στην Ελλάδα αποτελεί μια ιδιαίτερη θεατρική παραγωγή που εφάπτεται με ιδεολογικές κατασκευές και φορτίζεται με παντός είδους εθνικές προσδοκίες γεγονός που καθιστά ιδιαίτερα δύσκολη την αποδοχή μιας νέας πρότασης. Το μεγάλο ζήτημα σε αισθητικό επίπεδο δεν είναι η ενσωμάτωση της μουσικής ή των μουσικών κοινής αποδοχής στο αρχαίο θέατρο, κάτι που δεν έλειψε αυτό το καλοκαίρι, αλλά η μουσικοποίηση των συνιστωσών που δομούν την ίδια την παράσταση. Στο συγκεκριμένο εγχείρημα η εν δράσει εικόνα της παράστασης με την ενεργοποίηση των φωνών, της κίνησης, αλλά και των ήχων παρουσιάζει ένα ολιστικό δραματικό αντικείμενο υψηλής ποιότητας.

Ταυτόχρονα αποτελεί παράδειγμα συλλογικής δράσης μιας πόλης, σε δύσκολους καιρούς, με άξονα το θέατρό της. Η τέχνη σε περιόδους κρίσεων έχει τη δύναμη να εξασφαλίσει καταφύγιο, ανάταση και λύτρωση. Οφείλει λοιπόν μέσα από τους δικούς της εσωτερικούς, διάφανους και μαγικούς μηχανισμούς λειτουργίας να καταδείξει νέους τρόπους συλλογικότητας γιατί η Ιστορία εκδικείται πρωτίστως εκείνον που δεν έχει τη δυνατότητα να αντιδράσει.

Οι Τρωάδες σε σκηνοθεσία Θ. Αμπαζή αποτελούν μια πολυεπίπεδη πρόταση του ΔΗΠΕΘΕ το οποίο απευθύνθηκε όχι μόνο στο κοινό της Πάτρας, αλλά και στον πολίτη θεατή κάθε πόλης, κάθε εθνικότητας με συνεκτικό κρίκο μια πολυσυλλεκτική μουσική γλώσσα και μια νέα μετάφραση της Ε. Ανδριανού. Τους φωτισμούς επιμελήθηκε ο Α. Αναστασίου, τα σκηνικά και τα κοστούμια η Ε. Μανωλοπούλου ενώ την κίνηση η Ζ. Χατζηαντωνίου.

Παράλληλα συμμετέχει ένα πλήθος εξαίρετων νέων μουσικών (Ορχήστρα νυκτών εγχόρδων Δήμου Πατρέων «Θανάσης Τσιπινάκης») και δοκιμασμένων ηθοποιών (Α. Κοκκίνου, Εκάβη, Κ. Καρβούνη, Αθηνά, Α. Πελεκάνος, Ταλθύβιος, Κ. Διδασκάλου, Ελένη, Κ. Αβαρικιώτης, Μενέλαος, Δ. Σαριδάκη, Ανδρομάχη, Τ. Δαλιάνη, Κασσάνδρα). Ο χορός πλαισιώνεται από ηθοποιούς με μουσική παιδεία, κάτι που αναγνωρίζεται με ευκολία στην παράσταση (Κ. Γιακουμάκη, Α. Κατσιναβάκη, Κ. Λάττα, Φ. Λούβαρη, Μ. Παρασύρη, Ε. Ρίζου και Α. Φρυδά).

Info

Η παράσταση του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας Τρωάδες θα παρουσιαστεί τη Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, στις 9.00 μ.μ.

* Ο Παναγιώτης Σκούρας είναι θεατρολόγος, υπ. διδάκτορας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL