Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Οι τρεις γυναίκες σκηνοθέτες σε μια παράσταση...

Πρεμιέρα της "Ορέστειας" στην Επίδαυρο. Ιώ Βουλβαράκη, Λιλλύ Μελεμέ και Γεωργία Μαυραγάνη αφηγούνται την τριλογία

Τρεις γυναίκες σκηνοθέτριες από τις πλέον νέες και αναγνωρίσιμες, κάνουν απόψε και αύριο την πρώτη τους εμφάνιση στην Επίδαυρο παρουσιάζοντας με την ίδια δημιουργική ομάδα ηθοποιών και συντελεστών, σε ενιαία παράσταση και παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου, την “Ορέστεια” του Αισχύλου. Τον “Αγαμέμνονα” σκηνοθετεί η Ιώ Βουλγαράκη, τις “Χοηφόρους” η Λίλλυ Μελεμέ και τις “Ευμενίδες” η Γεωργία Μαυραγάνη.

Ιώ Βουλβαράκη, Λίλλυ Μελεμέ και Γεωργία Μαυραγάνη

«Προτείνονται τρεις διαφορετικές αναγνώσεις και ερμηνείες που όμως δεν εχθρεύονται η μια την άλλη αλλά συνομιλούν», σχολιάζει η Ιώ Βουλγαράκη μιλώντας για τον “Αγαμέμνονα”, «έναν κόσμο μυθικό και ηρωικό που διαλύεται. Όλη η αφήγησή μας πατάει πάνω στη θυσία της Ιφιγένειας, που προϋπάρχει της ιστορίας μας, όπως την αφηγείται ως φόνο ο χορός. Και όλη η αφήγηση ξεκινά από αυτή τη μνήμη που στοιχειώνει τους πάντες με ένα αίσθημα συλλογικής ενοχής, αλλά και την Κλυταιμνήστρα, που της πήραν το παιδί μέσα από τα χέρια και το έσφαξαν για μια εκστρατεία, έναν πόλεμο», επισημαίνει η σκηνοθέτρια δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στον χορό που είναι, όπως λέει, «πρωταγωνιστής, που νιώθει συνυπευθυνότητα με τα δρώντα πρόσωπα και τον απασχολούν τα ίδια θέματα που απασχολούν και τους ρόλους».

«Σημαντικό και τολμηρό εγχείρημα» χαρακτηρίζει το γεγονός η Λίλλυ Μελεμέ που σκηνοθετεί τις «Χοηφόρους», εξηγώντας πως «η ‘Ορέστεια’ είναι η ιστορία του ανθρώπου, που ξεκινά από έναν κόσμο παλιό, όπου τα μεγέθη είναι μεγαλύτερα από τον άνθρωπο, όπου κυριαρχούν οι θεοί, για να καταλήξουμε σε μια ανθρώπινη διάσταση. Στις ‘Χοηφόρους’ χτυπά η αιμάτινη καρδιά του έργου, που πραγματεύεται το απόλυτο εδώ και τώρα. Υπάρχει μια πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση που κάνει ο Ορέστης για τον χρησμό που πήρε από τον Απόλλωνα για την εκδίκηση του φόνου του πατέρα του, που λέει ‘κι αν δεν το πράξω’; Είναι ένα νεαρό παιδί που μέσα από αυτήν την πράξη ενηλικιώνεται, μπορεί να οδηγήσει τον κόσμο παρακάτω με κέντρο βάρους τον άνθρωπο. Ο Αισχύλος μιλά για έναν κόσμο που έχει φτάσει σε ένα αδιέξοδο και πρέπει να γίνει κάτι για να προχωρήσει, αλλιώς θα πεθάνει, κάτι που θυμίζει πολύ αυτό που ζούμε στις μέρες μας» καταλήγει η Λ. Μελεμέ.

Η Γεωργία Μαυραγάνη, που σκηνοθετεί τις «Ευμενίδες», έχοντας συγκεκριμένη πρόταση, μιλά για «ένα έργο που έχει αρκετές καινοτομίες, αλλαγές τόπων, εμφάνιση θεών και η αντιμετώπισή του είναι χορική. Έσκαψα ακόμα και στη θρησκευτικότητά του. Ένα έργο που μιλά για την ίδρυση του Αρείου Πάγου, την πρώτη δίκη, την πρώτη ψηφοφορία των ανθρώπων και τονίζει πως ο καθαρμός ενός ανθρώπου, για να συμβεί, πρέπει να περάσει μέσα από μια πόλη».

Τη σκηνοθέτρια συγκίνησε ιδιαίτερα το γεγονός πως το έργο ξεκινά με μια προσευχή της Πυθίας στο μαντείο των Δελφών και περιγράφει έναν ιδανικό κόσμο μιας διαδοχής».
Σημειώνει ότι «ο Αισχύλος υποστηρίζει ότι δεν έχουμε να κάνουμε με μια ατομικότητα αλλά με μια τεράστια γενιά για την οποία ο Ορέστης πρέπει να προχωρήσει σε έναν βαθύ καθαρμό. Είναι η στιγμή που πάνω στη σκηνή εμφανίζονται όλοι οι ήρωες της ‘ρέστειας’. Γιατί όλοι πρέπει να συνεργαστούν για να φτιάξουν έναν νέο κόσμο».

Μάνια Ζούση

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Αφήστε, κ. Μητσοτάκη

Πραγματικά εντυπωσίασε ο Κυριάκος Μητσοτάκης με όσα δήλωσε στη Βουλή εναντίον του ΣΥΡΙΖΑ. Παραπονέθηκε ότι, ενώ βρισκόταν απέναντι στον Τούρκο Πρόεδρο, ο Αλ. Τσίπρας έκανε απρεπείς δηλώσεις εις βάρος του.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο