Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Η μαγεία της σκηνογραφίας

Οπτικές

Της Λήδας Καζαντζάκη

 

Η σκηνογραφία στηρίζει τα δρώμενα. Τοποθετεί τον θεατή στον χώρο και τον χρόνο όπου αυτά εκτυλίσσονται μέσα από τις κατασκευές των εσωτερικών ή των εξωτερικών τόπων τους. Οι δημιουργοί των πλαστικών όγκων, απέριττων ή περίτεχνων, είναι αυτοί που κοινωνούν την ατμόσφαιρα του εκάστοτε έργου έτσι ώστε να το κατανοήσουμε μέσα από το παρελθόν του ή το παρόν του ή την αδιόρατη σύνδεσή τους. Και είναι, συχνά, αυτοί που φτιάχνουν και τα ρούχα των συντελεστών του και συνεργούν στη μεταμόρφωσή τους.

Ο σκηνογράφος και ενδυματολόγος Γιώργος Ζιάκας φέρει στις αποσκευές του τις σπουδές του στην ΑΣΚΤ δίπλα στους δασκάλους του Γιάννη Μόραλη και Βασίλη Βασιλειάδη, τη θητεία του ως δάσκαλος σκηνογραφίας της ΑΣΚΤ αλλά και τη μακρόχρονη συνεργασία του με κρατικά θέατρα, ελεύθερα θέατρα και ΔΗΠΕΘΕ, σκηνοθέτες όπως ο Θόδωρος Αγγελόπουλος ή ο Γιάννης Σμαραγδής.

Ονοματίζει την τελευταία του δουλειά, που παρουσιάζει στην αίθουσα τέχνης Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου «Ζωγραφίζοντας για τον κινηματογράφο». Δείχνει μακέτες που έπλασε για δύο ταινίες του Αγγελόπουλου που δεν πραγματώθηκαν, λόγω της ακύρωσης της συνεργασίας η μία («Το λιβάδι που δακρύζει») και του αιφνίδιου θανάτου του Αγγελόπουλου η δεύτερη («Η άλλη ξάλασσα»).

Προβάλλει μορφές που μας μεταφέρουν μέσα από την ταξική προέλευση της ενδυμασίας, τα ζώα και τα καρότσια, τα μουσικά όργανα και τα αφαιρετικά αποδοσμένα σπίτια στην ατμόσφαιρα της εποχής των ταινιών. Καταγράφει παρουσίες που δηλώνουν με την αμήχανη, δυναμική ή υποταγμένη στάση τους την πύκνωσή τους σε ομάδες ή τη μόνωσή τους, τη θλίψη, τη σκληρότητα ή την απόγνωση των εκφράσεών τους το είναι τους και την προϊστορία του.

Μιλά, καθώς έγραφε ο Γάλλος φιλόσοφος και συγγραφέας της «Ποιητικής του χώρου» Γκαστόν Μπαρσελάρ, για τον ρόλο της εσωτερικότητας στο παιχνίδι μεταξύ του μερικού και του όλου που προκύπτει μέσα από την ίδια την εμπειρία.

Δείχνει μέσα από την εξπρεσιονιστική παραμόρφωση των χαρακτηριστικών τους και τη ρεαλιστική απόδοση των μορφών και του περιβάλλοντός τους το παιχνίδι που παίζεται ανέκαθεν στην ιστορία του ανθρώπου ανάμεσα στο μερικό και το όλον «στο λεπτό της εικόνας».

 

Γιώργος Ζιάκας, «Ζωγραφίζοντας για τον κινηματογράφο», αίθουσα τέχνης Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου, Βαλαωρίτου 9α, Κολωνάκι

Διάρκεια έκθεσης: 7 Μαρτίου - 6 Απριλίου

Ώρες λειτουργίας: Τρ./Πεμ./Παρ.: 11.00-20.00, Τετ. 11.00-18.00, Σαβ.: 11.00-15.00

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Δεκαπέντε μέρες

Μένουν ακριβώς δεκαπέντε μέρες για να μιλήσουμε στον κόσμο. Για να παρουσιάσουμε τον απολογισμό μας, ένα έργο που υλοποιήθηκε μέσα σε κλίμα σκληρής διαπραγμάτευσης, συγκρούσεων και ασφυκτικών περιορισμών και στη συνέχεια σχεδιάστηκε με κριτήριο τις ανάγκες των πολλών.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο