Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ολόκληρο το σύμπαν του Γιάννη Μόραλη στην Πειραιώς

Εγκαινιάστηκε η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση, που περιλαμβάνει το σύνολο του έργου του Γιάννη Μόραλη ιδωμένο από μια νέα σκοπιά, εγκαινιάστηκε χθες βράδυ στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς. Η διάταξή της είναι χρονολογική και παρακολουθεί τον Μόραλη από τη δεκαετία του 1930 μέχρι τη δεκαετία του 2000.

Τη χρονολογική-βιογραφική ροή «σπάνε» αρκετές θεματικές ενότητες μικρότερου μεγέθους, εκθέσεις μέσα στην έκθεση, αφιερωμένες στο έργο του "Σύνθεση Α’", που αποτέλεσε κατάληξη και ολοκλήρωση δεκάδων σχεδίων, προσχεδίων και σπουδών σε πορτρέτα φίλων και προσωπικοτήτων, στον συνθέτη Μάνο Χατζιδάκι και στους ποιητές Γιώργο Σεφέρη και Οδυσσέα Ελύτη.

Για την έκθεση συγκεντρώθηκαν περίπου διακόσια έργα ζωγραφικής από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, πολλά από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό. Τα έργα συμπληρώνονται και αναδεικνύονται από σχέδια, χαρακτικά, εικονογραφήσεις βιβλίων, συνθέσεις σε κεραμικά πλακίδια, μεγάλου μεγέθους γλυπτά και μικρογλυπτά, κοστούμια και μακέτες σκηνικών από θεατρικές παραστάσεις, πρωτότυπα αρχειακά έγγραφα και φωτογραφίες, συνολικά τετρακόσια εκθέματα.

Ο επισκέπτης της έκθεσης παρακολουθεί εξελικτικά την πορεία του Γιάννη Μόραλη: τα φοιτητικά του χρόνια ως ταλαντούχου φοιτητή στη Σχολή Καλών Τεχνών, τις σχέσεις του με τον δάσκαλό του Γιάννη Κεφαλληνό και τη μαθητεία του στο εργαστήριο Χαρακτικής, τη συνέχιση των σπουδών του στη Ρώμη και στο Παρίσι μαζί με τον επιστήθιο φίλο του Νίκο Νικολάου, τα δύσκολα χρόνια της Κατοχής, την αρχική αναγνώριση από το κοινό, την εκλογή του ως καθηγητή στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, τη σκηνογράφηση παραστάσεων του ελληνικού χοροδράματος, του Θεάτρου Τέχνης, του Εθνικού Θεάτρου και τη συνεργασία του με τη Ραλλού Μάνου, τον Μάνο Χατζιδάκι, τον Κάρολο Κουν, τη συμμετοχή του στη Biennale Βενετίας του 1958, τη φιλοτέχνηση των όψεων του ξενοδοχείου Hilton, την επίπονη γέννηση των μνημειακών "Επιτυμβίων Συνθέσεών" του 1958-1962, την έναρξη της συνεργασίας του με την κεραμίστα Ελένη Βερναδάκη με τη δημιουργία συνθέσεων σε κεραμικά πλακίδια για έργα σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους, την εικονογράφηση των "Ποιημάτων" του Γιώργου Σεφέρη και τη δημιουργία εξωφύλλων για τις εκδόσεις Ίκαρος και, τέλος, τη στενή του συνεργασία με την Γκαλερί Ζουμπουλάκη και την είσοδό του στην ώριμη περίοδο της λεγόμενης αφαίρεσης-απλοποίησης των μορφών.

Την επιμέλεια της έκθεσης, με διάρκεια έως τις 5 Ιανουαρίου, έχει ο Νίκος Παΐσιος, τον συντονισμό η Μαρία Σαρρή, τον σχεδιασμό ο Παύλος Θανόπουλος και συνοδεύει πλούσια εικονογραφημένη έκδοση από το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης, η οποία θα κυκλοφορήσει τον Νοέμβριο.

Δείτε όλα τα σχόλια