Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.5°C22.3°C
4 BF 62%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ασθενής ομίχλη
14 °C
13.1°C16.1°C
3 BF 88%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
19 °C
18.8°C28.2°C
6 BF 74%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
30 °C
27.2°C29.8°C
6 BF 21%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
18 °C
17.9°C17.9°C
2 BF 82%
ΟΠΤΙΚΕΣ / Η Σταύρωση ως σύμβολο φυγής από τα καθιερωμένα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΟΠΤΙΚΕΣ / Η Σταύρωση ως σύμβολο φυγής από τα καθιερωμένα

Η Σταύρωση είναι η κορύφωση των Παθών του Ιησού. Σηματοδοτεί, σύμφωνα με τη χριστιανική θρησκεία, τη λύτρωσή του από τα ανθρώπινα δεινά και τον θάνατο, τη μετουσίωσή του σε ένα ον υπερφυσικό, με την επικείμενη ανάστασή του και μέσα από αυτήν την ελπίδα των τότε κατατρεγμένων υπηκόων της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας αλλά και πιστών του δόγματος για μια καλύτερη ζωή- μετά θάνατον. Ίσως ή μάλλον γι' αυτό και να χρησιμοποιήθηκε από τους καλλιτέχνες της Αναγέννησης μέχρι εκείνους των ημερών μας ως πανανθρώπινο σύμβολο της απελευθέρωσης του ανθρώπου από τις κάθε λογής ολοκληρωτικές και βάρβαρες εξουσίες της Εκκλησίας και της εκάστοτε άρχουσας τάξης αλλά και από τις εξωραϊσμένες εικονοποιήσεις που αυτές επέβαλαν προς ίδιον όφελος.

Η νεαρή καλλιτέχνις Ιφιγένεια Αβραμοπούλου ψηλαφεί με την πρώτη της ατομική έκθεση στην γκαλερί ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ, στο Κολωνάκι, κατ' αρχήν, τη λυτρωτική πορεία της αποτύπωσης της Σταύρωσης στην τέχνη. Ξεκινά από το εμβληματικό έργο του Αλσατού αναγεννησιακού καλλιτέχνη Ματίας Γκρίνεβαλντ που έδειξε την οδύνη του Εσταυρωμένου, αλλά και των οικείων του προσώπων με τον δραματικό μανιερισμό των άκρων και των στάσεών τους και ανέτρεψε την πεπατημένη αποτύπωσή τους. Ανοίγει έτσι τον δρόμο, που διέρρηξε ο Γκρίνεβαλντ, για μια προσωπική αλλά αναπαραστατική ακόμα έκφραση του δράματος, με μολύβια και κάρβουνα, αλλά και με πηχτές πάστες χρώματος πάνω στον καμβά και στο χαρτί. Προχωρά πάνω στα συναισθηματικά ίχνη που άφησαν ο Πικάσο και ο Μπέικον φέροντας το άχθος των διαλυμένων από τους μεγάλους και μικρούς πολέμους κοινωνικών ιστών, με κερματισμένες και σπαρασσόμενες εκ των ένδον, αντικατοπτριζόμενες φιγούρες που αντικατοπτρίζουν τις σημερινές εσωτερικές και εξωτερικές συγκρούσεις των μεμονωμένων ατόμων και του διχασμένου σε Ανατολή και Δύση κόσμου όπου ζουν.

Δουλεύει με τα έντονα πλακάτα χρώματα του εξπρεσιονιστή Νόλντε και με τη χειρονομιακή γραφή των νεοεξπρεσιονιστών Μπάζελιτς και Λίπερτς. Πυκνώνει τις μορφές μέσα σε αφαιρετικά περιγράμματα και αδρές πινελιές που ορίζουν την απεριόριστη ελευθερία του χώρου της φαντασίας και του πνεύματος. Θέτει έτσι μέσα από την εξέλιξη της δουλειάς της καίρια ερωτήματα σε σχέση με την εξέλιξη της απτής φόρμας και της λειτουργίας της. Αναδεικνύει το σύμβολο της Σταύρωσης σε ένα σημείο εικαστικής και ποιητικής φυγής από τα δεδηλωμένα στεγανά των ημερών μας που επιτρέπουν στον τραυματισμένο βαθιά σήμερα από «τους τύπους των ήλων» της πολιτικής ιδεοληψίας καλλιτέχνη - άνθρωπο να αποδράσει σε χειραφετημένες μορφές ύπαρξης και συνύπαρξης.

Ιφιγένεια Αβραμοπούλου, «ΣΤΑΥΡΩΣΗ, αφιέρωμα στον Ματίας Γκρίνεβαλντ», Αίθουσα Τέχνης ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ Καρτέρης, Ηροδότου 5, Κολωνάκι. Διάρκεια έκθεσης: 30 Μαρτίου - 29 Απριλίου. Ώρες λειτουργίας: Τρ. / Πεμ. / Παρ. 11.00 - 20.00, Τετ. / Σαββ. 11.00 - 14.30

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL