Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Η αφίσα παραμένει σιωπηλή αλλά κραυγάζει...

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ

Την ώρα που στην Πολωνία, χώρα με σπουδαία παράδοση στις γραφικές τέχνες, και στην ιστορική 25η Διεθνή Μπιενάλε της Βαρσοβίας από 10 Ιουνίου έως 30 Ιουλίου τιμάται η ελληνική αφίσα, μέσα από το έργο του βετεράνου Δημήτρη Αρβανίτη και του νεότερου αφισέρ ανάμεσα σε ομοτέχνους του...

Συνεντεύξεις: Μάνια Ζούση

 

Την ώρα που στην Πολωνία, χώρα με σπουδαία παράδοση στις γραφικές τέχνες, και στην ιστορική 25η Διεθνή Μπιενάλε της Βαρσοβίας από 10 Ιουνίου έως 30 Ιουλίου τιμάται η ελληνική αφίσα, μέσα από το έργο του βετεράνου Δημήτρη Αρβανίτη και του νεότερου αφισέρ ανάμεσα σε ομοτέχνους του Κωνσταντίνου Μίαρη, στη Λισσαβώνα, μια νεαρή Ελληνίδα, η Ναταλία Μαυρωτά, φοιτήτρια στα ΤΕΙ γραφιστικής, αναδεικνύεται ανάμεσα στους πέντε νικητές του διεθνούς διαγωνισμού αφίσας.

Το καλλιτεχνικό αυτό δίδυμο επιβεβαιώνει με τον πλέον θριαμβευτικό τρόπο πως οι νέοι Έλληνες γραφίστες μπορούν και ξεχωρίζουν διεθνώς, υποστηρίζοντας με τον καλύτερο τρόπο τις ιδέες τους.

Για τον Κωνσταντίνο Μίαρη, τον νεότερο αφισέρ της Μπιενάλε της Βαρσοβίας, "η αφίσα παραμένει και σήμερα δυναμική στο φυσικό της πεδίο, τον δρόμο". Η νεαρή Ναταλία Μαυρωτά, φοιτήτρια στα ΤΕΙ γραφιστικής, θα ήθελε να μπορούσε, όπως λέει, να σχεδιάσει τα πάντα, από τη συσκευασία για τα κορνφλέικς μέχρι την οπτική ταυτότητα μιας πόλης. "Πιστεύω πως ο σχεδιασμός μπορεί να σώσει τον κόσμο" υποστηρίζει.

 

Κωνσταντίνος Μίαρης : "Η αφίσα πάντα υπηρετούσε ιδέες"

Ο Κωνσταντίνος Μίαρης εργάζεται στον χώρο της οπτικής επικοινωνίας από το 2004 και το 2009 ίδρυσε το δημιουργικό γραφείο Konsept83 μέσω του οποίου δραστηριοποιείται μέχρι σήμερα. Έχει σχεδιάσει εταιρικές ταυτότητες, εξώφυλλα δίσκων, υπήρξε art director περιοδικών, υπεύθυνος σχεδιασμού προγραμμάτων θεατρικών παραστάσεων ενώ παράλληλα ασχολείται με τη διδασκαλία της γραφιστικής τέχνης. Λίγο πριν ταξιδέψει στην Μπιενάλε της Βαρσοβίας, μας ξεναγεί σε αυτήν και μας μιλά για τον ίδιο.

Στην ερώτηση τι είναι αυτό που σε μια εποχή ακραίας ταχύτητας και αλλαγής στον επικοινωνιακό χάρτη κάνει την αφίσα να παραμένει γοητευτικά κραταιή, ο νεαρός δημιουργός εξηγεί πως "η αφίσα πάντα υπηρετούσε ιδέες, ενημέρωνε, προέτρεπε. Αυτός ο ρόλος στις μέρες μας έχει υποβαθμιστεί, κάτι στο οποίο έχουν συμβάλει η ραγδαία χρήση του διαδικτύου και η τηλεόραση. Ευτυχώς όμως ακόμα παραμένει δυναμική στο φυσικό της πεδίο, στο δρόμο. Καταφέρνει ακόμα να μεταφέρει μηνύματα με σαφήνεια και αποτελεσματικότητα σε σημεία που άλλα μέσα αδυνατούν να προσεγγίσουν. Είναι το μόνο μέσο που μπορεί να παραμένει σιωπηλό και παράλληλα να κραυγάζει».

Το "ταξίδι" του Κ. Μίαρη στις μεγάλες και σπουδαίες εκθέσεις αφίσας ξεκίνησε με έναν απροσδόκητο τρόπο. Όταν ένα καλοκαίρι πριν από μερικά χρόνια στο πατρικό νησί της Κέρκυρας, η γιαγιά του Αγγελική του εκμυστηρεύτηκε πως δεν είχε ταξιδέψει ποτέ εκτός του νησιού, ο νεαρός συγκλονίστηκε.

"Όταν επέστρεψα στην Αθήνα, μου ζητήθηκε από φίλους να σχεδιάσω το προωθητικό υλικό για μια επερχόμενη συναυλία τους. Χωρίς να υπάρχει καμία νοηματική σύνδεση, αποφάσισα να χρησιμοποιήσω τη φωτογραφία της γιαγιάς με σκοπό να μεταφέρω την εικόνα της χιλιόμετρα μακριά. Η αφίσα έλαβε πολύ θετικά σχόλια και αποφάσισα να την καταθέσω στην Μπιενάλε του Λάχτι στη Φινλανδία, όπου έγινε δεκτή. Τον επόμενο χρόνο η ίδια αφίσα βρέθηκε και στην Μπιενάλε της Βαρσοβίας. Όταν μετά από δυο καλοκαίρια εξηγούσα στη γιαγιά τι είχε συμβεί, δεν μπορούσε να το πιστέψει. Θυμάμαι ότι για κάποια λεπτά απλά κοιταζόμασταν και κλαίγαμε».

Οι ειδικοί θεωρούν πως η Μπιενάλε της Βαρσοβίας είναι οι "Κάννες" της γραφιστικής τέχνης. Μέσω τριών παράλληλων εκθέσεων η φετινή διοργάνωση θα προσπαθήσει να δώσει απαντήσεις σχετικά με τη θέση και τη σπουδαιότητα της αφίσας στις μέρες μας, ενώ θα γίνει και ο σχετικός απολογισμός γύρω από τα 50 χρόνια ύπαρξης του θεσμού.

"Σίγουρα όλοι εμείς οι νεότεροι σχεδιαστές πατάμε στα χνάρια που άφησαν σπουδαίοι προκάτοχοί μας όπως ο Φρέντυ Κάραμποτ, ο Μιχάλης Κατζουράκης, ο Γιάννης Σβορώνος, ο Δημήτρης Αρβανίτης. Γνωστός για την πολυετή προσφορά του στη σύγχρονη οπτική επικοινωνία, ο Αρβανίτης έχει σχεδιάσει από ιστορικά περιοδικά, όπως τα Jazz, Περιοδικό, Μήνυμα, Δίφωνο, Ντέφι, Jazz & Τζαζ, Καλειδοσκόπιο, Adobe Magazine, έως εξώφυλλα βιβλίων, δίσκων, χιλιάδες αφίσες και λογότυπα, ενώ υπήρξε για χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής στη δισκογραφική εταιρεία ΕΜΙ και το περιοδικό Ταχυδρόμος. Έχει γράψει βιβλία και άρθρα για τη γραφιστική πιστοποιώντας πως η τέχνη αυτή δεν έχει μόνο παρελθόν, αλλά σίγουρα παρόν και μέλλον.

"Το μεγάλο στοίχημα της γενιάς μας είναι κατά πόσον θα συγκεράσει αρμονικά αυτή την παράδοση με τις σύγχρονες τάσεις ώστε το ελληνικό design να αποκτήσει ισχυρή ταυτότητα στον ευρωπαϊκό -και γιατί όχι και στον παγκόσμιο- χάρτη" εξηγεί ο Κ. Μίαρης.

Πάντως ο ίδιος έχει κορνιζαρισμένη στο γραφείο του "μια κιτρινισμένη από τα χρόνια καταχώριση της Apple που γράφει με Times New Roman ότι το μέλλον ποτέ δεν έρχεται όπως το περιμένεις. Είναι το πρώτο πράγμα που βλέπω ξεκινώντας την ημέρα μου και το τελευταίο όταν σβήνω το φως" λέει.

 

Ναταλία Μαυρωτά: «Πιστεύω πως ο σχεδιασμός μπορεί να σώσει τον κόσμο»

Για το πώς βρέθηκε να συμμετέχει και να διακρίνεται στο Φεστιβάλ Σαρδέλας στη Λισσαβώνα ανάμεσα στους πέντε νικητές σε σύνολο 8.897 συμμετοχών από 70 χώρες, η νεαρή Ναταλία Μελά εξηγεί πως είχε την τύχη να σπουδάσει με το πρόγραμμα Erasmus στην Πορτογαλία, όπου κάθε χρόνο τον Ιούνιο γίνεται η γιορτή της σαρδέλας στην πορτογαλική πρωτεύουσα. Τα τελευταία χρόνια στα πλαίσια της γιορτής πραγματοποιείται και ο διεθνής διαγωνισμός εικονογράφησης της σαρδέλας, κάτι που είχε στο μυαλό της.

"Η διαδικασία του σχεδιασμού ξεκινάει πάντα με την ιδέα. Άρχισα να σκέφτομαι την έννοια της γιορτής και πώς μπορεί να αποδοθεί. Αυτό με οδήγησε στα λουλούδια και, αμέσως μόλις συνδύασα το λουλούδι και τη Λισσαβώνα, σκέφτηκα το γαρύφαλλο. Το λουλούδι από μόνο του μπορεί να σημαίνει γιορτή, αλλά συγκεκριμένα το γαρύφαλλο είναι σύμβολο ελευθερίας. Δεν μπορούμε να γιορτάσουμε χωρίς ελευθερία".

Ρωτώντας τη για την Επανάσταση των Γαρυφάλλων, από όπου εμπνεύστηκε τον σχεδιασμό, απαντά πως είναι μια σπουδαία ιστορική στιγμή της νεότερης ιστορίας για την Πορτογαλία, που τη γέμισε με αισιοδοξία και περηφάνια.

"Μια μέρα συζητούσα με έναν Πορτογάλο φίλο για σύμβολα και στην κουβέντα αναφέρθηκε και το γαρύφαλλο, τι σημαίνει στη δική μας κουλτούρα και τι στην πορτογαλική. Αυτή η έντονη διαφορά στη σημασία τους μου είχε μείνει ως σκέψη για καιρό. Χαίρομαι που ο προβληματισμός μου υπήρξε δημιουργικός και μπορώ να μοιραστώ το αποτέλεσμα με τόσο κόσμο".

Όταν τη ρωτάμε τι είναι αυτό που τη γοητεύει στη γραφιστική, την εμπνέει και την κάνει να δημιουργεί, δεν διστάζει να απαντήσει: "Με γοητεύει η καθημερινότητα. Θα ήθελα να μπορούσα να σχεδιάσω τα πάντα, από τη συσκευασία για τα κορνφλέικς μέχρι την οπτική ταυτότητα μιας πόλης. Πιστεύω πως ο σχεδιασμός μπορεί να σώσει τον κόσμο".

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Ποιες Πρέσπες; Οι συντάξεις είναι το θέμα του

Απλή λογική: Αν ο Κ. Μητσοτάκης πιστεύει στα σοβαρά ότι η κυβέρνηση παζάρεψε το μακεδονικό με τις συντάξεις, προφανώς θεωρεί ότι οι Ευρωπαίοι θέλουν να λυθεί το μακεδονικό εις βάρος της Ελλάδας.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο