Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Δημήτρης Κατσικογιάννης: Όταν η τέχνη γίνεται "πολιτική"

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ

Ένα αφιέρωμα στον Θεσσαλό αγωνιστή ζωγράφο και γλύπτη Δημήτρη Κατσικογιάννη (1915-1991) εγκαινιάζεται αύριο (7.30 μ.μ.) στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας - Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα, φιλοξενώντας ένα μικρό μέρος του τεράστιου σε όγκο έργου του, στην έκθεση με τίτλο Δημήτρης Κατσικογιάννης...

Ένα αφιέρωμα στον Θεσσαλό αγωνιστή ζωγράφο και γλύπτη Δημήτρη Κατσικογιάννη (1915-1991) εγκαινιάζεται αύριο (7.30 μ.μ.) στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας - Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα, φιλοξενώντας ένα μικρό μέρος του τεράστιου σε όγκο έργου του, στην έκθεση με τίτλο Δημήτρης Κατσικογιάννης: Όταν η τέχνη γίνεται «πολιτική», που επιμελείται η ιστορικός τέχνης Στέλλα Μουζακιώτου.

Τα έργα που θα εκτεθούν προέρχονται από το Μουσείο «Δημήτρη και Λέγκως Κατσικογιάννη», που ιδρύθηκε από τον Δήμο Τρικάλων, στον οποίο ο καλλιτέχνης κληροδότησε το μεγαλύτερο μέρος του έργου του (1.236 πίνακες και 114 γλυπτά), καθώς και από τις συλλογές Δ. Ζιώγα και τη Γ. Ι. Κατσίγρα.

Ο καλλιτέχνης γεννήθηκε στην Καρυά Ολύμπου και σπούδασε στην ΑΣΚΤ δίπλα στους Τόμπρο και Δημητριάδη. Αποφοίτησε έχοντας πάρει επτά βραβεία γλυπτικής, καθώς και μια υποτροφία για το Παρίσι, το 1939, την οποία αξιοποίησε στο εσωτερικό, εκπονώντας μελέτη για την αναστήλωση του Μουσείου Δελφών.

Ταυτισμένος με την Αντίσταση και το ΚΚΕ, το οποίο ακολούθησε την εποχή του Εμφυλίου μέσα από τις γραμμές του ΔΣΕ, ο Δ. Κατσικογιάννης καταδικάστηκε το 1952 σε ισόβια, γνωρίζοντας τις φυλακές του μετεμφυλιακού κράτους: Τρίκαλα, Λάρισα, Αλικαρνασσός και Κέρκυρα, απ' όπου αποφυλακίστηκε το 1961.

Στο έργο του, ο Δ. Κατσικογιάννης, έχοντας αφομοιώσει τα διδάγματα των ευρωπαϊκών καλλιτεχνικών κινημάτων της εποχής του, ιδιαίτερα του γαλλικού συμβολισμού, τα συνδυάζει με τη βαθιά γνώση της βυζαντινής αγιογραφίας, οδηγούμενος σε έναν ελληνοκεντρικό μοντερνισμό, συγγενή με εκείνον της Γενιάς του '30, όπου συνδυάζει τις νέες εικαστικές φόρμες με στοιχεία της ελληνικής παράδοσης: από τα εγχάρακτα μοτίβα της αττικής αγγειογραφίας, τον επίπεδο χαρακτήρα της αγιογραφίας έως την πληθωρικότητα που χαρακτηρίζει τη λαϊκή τέχνη.

Τα θέματά του εμπνέεται από τους λαϊκούς αγώνες, τους πολιτικούς εξόριστους, τον αγροτικό μόχθο κ.λπ., ενώ η ανθρώπινη μορφή αποδίδεται με πρωτοφανή μνημειακότητα, με χαρακτηριστικό μανιεριστικό στοιχείο την κομψή επιμήκυνση του λαιμού, που ανάγει στις αρχετυπικές μορφές των κυκλαδικών ειδωλίων.

Η έκθεση στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας θα παραμείνει ανοιχτή στο κοινό έως τις 8 Μαΐου.

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Με την κοινωνία όρθια

Το έργο της σημερινής κυβέρνησης ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2015 κάτω από τις πιο δύσκολες συνθήκες. Η κοινωνία ήταν σε τέτοιο βαθμό επιβαρυμένη από τα καταστροφικά μέτρα της προηγούμενης...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο