Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
20.2°C23.5°C
2 BF 43%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
20 °C
16.6°C22.9°C
2 BF 45%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
17.1°C21.5°C
2 BF 64%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.2°C21.1°C
1 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
17.9°C17.9°C
0 BF 59%
ΠΕΘΑΝΕ ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 93 ΧΡΟΝΩΝ / "Σαλπάρισε" για πάντα η Νέλλη Ανδρικοπούλου
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΠΕΘΑΝΕ ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 93 ΧΡΟΝΩΝ / "Σαλπάρισε" για πάντα η Νέλλη Ανδρικοπούλου

Πλήρης ημερών, στα 93 της χρόνια, η Νέλλη Ανδρικοπούλου έφυγε χθες από τη ζωή και κηδεύεται  στις 12 το μεσημέρι της Δευτέρας, από την εκκλησία του Αγίου Σώστη, επί της λεωφόρου Συγγρού.

Ζωγράφος, μεταφράστρια, συγγραφέας, αλλά και επιβάτις του θρυλικού "Ματαρόα", η Νέλλη Ανδρικοπούλου αποτελεί μία από τις πλέον ιδιαίτερες καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες των πρώτων μεταπολεμικών χρόνων, που διαμορφώθηκε στους κύκλους των νεαρών αστών διανοουμένων της κατοχικής περιόδου και, κυρίως, στο μεταπολεμικό Παρίσι.

Γεννήθηκε το 1921 στην Κωνσταντινούπολη και το 1936 μετακόμισε οικογενειακώς στην Ελλάδα. Το 1939 γράφτηκε στην ΑΣΚΤ και το 1943 παρακολούθησε το εργαστήριο του Μιχάλη Τόμπρου, προκειμένου να σπουδάσει γλυπτική.

Τον Δεκέμβριο του 1945 βρέθηκε, μαζί με πολλούς άλλους νεαρούς Έλληνες, όπως τον Κώστα Κουλεντιανό, τον Μέμο Μακρή κ.ά., πάνω στο λίμπερτυ που είχε μισθώσει το Γαλλικό Ινστιτούτο, προκειμένου να τους μεταφέρει στο Παρίσι ως υποτρόφους της γαλλικής κυβέρνησης, σώζοντάς τους από τη μεταδεκεμβριανή τρομοκρατία.

Η ίδια, μιλώντας στην Αυγή (27/7/14) για το βιβλίο με τις αναμνήσεις της από Το ταξίδι του "Ματαρόα", το χαρακτήριζε "γιορτή" και εξηγούσε: "Ήθελα να φύγω, όπως ήθελε πολύς κόσμος να φύγει, η κατάσταση εδώ ήταν αποπνικτική, δεν μπορούσες να κάνεις τίποτα, δεν μπορούσες να προκόψεις και δεν μπορούσες να γίνεις άνθρωπος. Υπάρχουν ομοιότητες της εποχής εκείνης με τη σημερινή".

Λίγο νωρίτερα, τον Ιανουάριο του 2013, γράφοντας στην Αυγή για την έκθεση της Άννας Φιλίνη Ταξίδι προς την ελευθερία, σημείωνε πως "το 'Ματαρόα' επέτρεψε στους ταξιδιώτες του να ολοκληρωθούν σαν άτομα δημιουργώντας το έργο τους στην τροχιά της διεθνούς πολιτισμικής ανάπτυξης στο Παρίσι, την ώρα που ο Εμφύλιος κατασπάρασσε ανθρώπους και ταλέντα στην Ελλάδα".

Η επιστροφή της στην Αθήνα, στα τέλη του 1947, και η συμμετοχή της στην εικαστική ομάδα «Αρμός» έδωσε την ευκαιρία στο δικό της ταλέντο να ανθίσει. Μέσα από αυτήν γνώρισε καλλιτέχνες όπως οι Γιάννης Μόραλης, Γιάννης Τσαρούχης, Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Νίκος Νικολάου, Ναταλία Μελά, Μίνως Αργυράκης κ.ά. Έλαβε μέρος στην έκθεση της ομάδας στο Ζάππειο, τον Δεκέμβριο του 1949, καθώς και στην αντίστοιχη στη Θεσσαλονίκη, τον Μάιο του 1950.

Είχε ήδη γνωρίσει τον Νίκο Εγγονόπουλο, τον οποίο παντρεύτηκε τον Μάρτιο του 1950, γάμος που την απομάκρυνε σταδιακά από την τέχνη. Την περιπετειώδη αυτή σχέση αφηγείται στο αυτοβιογραφικού χαρακτήρα έργο της Επί τα ίχνη του Εγγονόπουλου (Ποταμός, 2003). Το 1954 χώρισαν και άρχισε να δουλεύει ως ξεναγός. Στα ταξίδια της αυτά κρατούσε λεπτομερείς "ζωγραφικές" σημειώσεις, αποτυπώνοντας μέσα από αυτές μια Ελλάδα που μεταλλασσόταν ραγδαία υπό την επίδραση του τουρισμού.

Την άνοιξη του 2014 το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης αφιέρωσε στο εικαστικό της έργο μεγάλη αναδρομική έκθεση, με τίτλο Η ζαλάδα των χρωμάτων. Η σαγήνη της γραμμής.

Από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 άρχισε να παρουσιάζει το πλούσιο μεταφραστικό και λογοτεχνικό της έργο, ποιήματα (Νοοπαίγνια, Άγρα 2005) και έργα αυτοβιογραφικού χαρακτήρα (Το ταξίδι του «Ματαρόα», Εστία 2007). Παράλληλα, είχε μεταφράσει Χαίλντερλιν, Ε.Μ. Φόρστερ, Πάουλ Τσέλαν και Βάλτερ Μπένγιαμιν.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL