Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.7°C24.7°C
3 BF 55%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
19.7°C24.9°C
1 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.4°C21.6°C
4 BF 61%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
20.4°C20.8°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.9°C24.0°C
3 BF 33%
Κριστιάν Ζερβός / Ένας μεγάλος λησμονημένος της Ιστορίας της Τέχνης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Κριστιάν Ζερβός / Ένας μεγάλος λησμονημένος της Ιστορίας της Τέχνης

Ο πίνακας της «Αθώας νεράιδας» του Ρενέ Μαγκρίτ βρίσκεται δίπλα στο «Γυμνό σε εσωτερικό χώρο» του Τζακομέτι που οι λιλιπούτιες δυο μορφές από χαλκό εντυπωσιάσουν μέσα στη διπλανή βιτρίνα. «Βοηθήσετε την Ισπανία» μοιάζει να κραυγάζει ο πίνακας του Μιρό, ενώ το «Όνειρο και ψέμα του Φράνκο» του Πικάσο έλκουν το βλέμμα του επισκέπτη που στέκεται με θαυμασμό μπροστά στο γλυπτό της «Όρθιας γυναίκας με πτυχωτό φόρεμα» του Henri Laurens ή την «Ακρίδα» του Μαξ Έρνστ.

Σπάνια αριστουργήματα της ευρωπαϊκής ζωγραφικής και γλυπτικής, προερχόμενα από τη συλλογή του Κριστιάν Ζερβός, βγήκαν για πρώτη φορά από το ομώνυμο μουσείο στο Vézelay της Γαλλίας για να παρουσιαστούν σε έκθεση που μόλις εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς με διάρκεια έως και την 1η Μαρτίου.

Ο σπουδαίος Κεφαλλονίτης με έδρα το Παρίσι, που μεγαλούργησε στην Ευρώπη του Μεσοπολέμου της τέχνης, φίλος και συλλέκτης έργων πολλών από τους μεγάλους εικαστικούς της εποχής που άσκησε τεράστια επίδραση, υπήρξε εκδότης ενός από τα μακροβιότερα μοντερνιστικά περιοδικά, του “Cahiers d’Art” το οποίο ίδρυσε το 1926 και εξέδιδε έως το 1960.

Ο Κριστιάν Ζερβός, συλλέκτης και κριτικός τέχνης που μεσουράνησε στην ακμή του μοντερνισμού, «νοηματοδότησε εκ νέου και την κυκλαδική τέχνη», όπως εξηγούσε κατά τη χθεσινή ξενάγηση στην έκθεση η εκ των επιμελητών της Πολύνα Κοσμαδάκη, που υπογράμμισε πως η διαπίστωση ότι ο Κριστιάν Ζερβός αποτελεί έναν από τους μεγάλους αγνοημένους και λησμονημένους της Ιστορίας της Τέχνης είναι το σημείο εκκίνησης αυτής της έκθεσης με τίτλο «Christian Zervos & Cahiers d’ Art. Η Αρχαϊκή Στροφή».

Πρόκειται για τον άνθρωπο που, όπως εξηγούσε η επιμελήτρια, κατέδειξε τις απαρχές της μοντέρνας Τέχνης, αλλά και τη σημασία του μεσογειακού πολιτισμού μέσω της συνάφειας με τη μοντέρνα αισθητική.

«Στον πυρήνα της βρίσκονται περίπου 60 έργα από τη συλλογή του μουσείου του, που αντιστοιχούν στις σχέσεις και τις ιστορίες της πορείας του περιοδικού και μας εισάγουν στον καλλιτεχνικό περίγυρο από καλλιτέχνες που στήριζε και ενίσχυε οικονομικά ο ίδιος. Μέσα από υλικό τεκμηρίωσης, πρωτότυπες φωτογραφίες, δείγματα εκδόσεων, γκραβούρες και λιθογραφίες, αναδεικνύονται οι απαρχές του περιοδικού, ο τρόπος που ο ίδιος καλλιέργησε τη μεθοδολογία, το ενδιαφέρον για το πάντρεμα του μοντέρνου με το αρχαϊκό.

Ένα μεγάλο μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο στη σχέση του Ζερβός με τον Πικάσο κι ακολουθεί ένα τμήμα αφιερωμένο στην αρχαιολογία και τη μοντέρνα Ελλάδα με βιβλία, εκδόσεις και αρχειακό υλικό που για πρώτη φορά παρουσιάζεται, πρωτότυπα χειρόγραφα, σημειώσεις, ημερολόγια, φωτογραφίες».

"Αυθεντική και φωτεινή"

Για μια έκθεση «μετριοπαθή, αυθεντική και φωτεινή» έκανε λόγο ο Christian Derouet ιδρυτικός επιμελητής του μουσείου Christian Zervos. «Μετριοπαθή γιατί συνιστάται αποκλειστικά από εκθέματα που προέρχονται κυρίως από το μουσείο Zervos, αυθεντική εξαιτίας του καταλόγου και φωτεινή γιατί το πάθος που έχει ο Ζερβός για το περιοδικό του, τον κατάλογο των ζωγραφικών έργων και σχεδίων του Πικάσο και τα αρχαιολογικά βιβλία βρίσκει εδώ το πραγματικό του πλαίσιο. Για εκείνον σημασία είχε να δημοσιεύει ανέκδοτα τεκμήρια, να τα εκδίδει με τον δυναμικό και μοναδικό τρόπο που είχε και με όποιο κόστος, πάντα στην ασπρόμαυρη εκδοχή που διαχειριζόταν με ιδιαίτερη μαεστρία και είχε επιβάλλει σε πολλούς διάσημους ζωγράφους της εποχής του».

Επιμελητής της έκθεσης είναι και ο Alexandre Farnoux, καθηγητής Αρχαιολογίας και Ελληνικής Ιστορίας στη Σορβόννη και τέως διευθυντής της Γαλλικής Σχολής Αθηνών.

«Μια έκθεση που μας διδάσκει τη σημασία του βλέμματος, τη σημασία του να κοιτάς και πόσο αυτό δεν είναι ποτέ αθώο ή αυθόρμητο και πάντοτε διαμεσολαβείτε από κάποιους ανθρώπους όπως ο Ζερβός, που υπήρξε ένας μάγος του βλέμματος» ανέφερε ο Γιώργης Μαγγίνης, διευθυντής του Μπενάκη.

Μάνια Ζούση

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL