Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ένα παιγνιώδες εικαστικό ταξίδι...

Η έκθεση του Μανώλη Χάρου στο Μουσείο Μπενάκη

«Θέλω να φαντασιώνομαι πιτσιρικάδες στο τέλος του Δημοτικού, που έχουν διαβάσει και κάποια πειρατική ιστορία, να διατρέχουν την ιστορία της έκθεσης και να τη βλέπουν με όλο αυτό το απενοχοποιημένο και φρέσκο μάτι που έχουν οι νέοι θεατές», έλεγε χθες το μεσημέρι ο εικαστικός Μανώλης Χάρος, ξεναγώντας μας στην έκθεση έργων του με τίτλο «Το νησί των θησαυρών», που ανοίγει από σήμερα για το κοινό στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Κουμπάρη.

«Ο πρώτος σπόρος για τη σημερινή έκθεση έπεσε λίγο μετά από αυτήν για τον Αίσωπο, όταν ολοκληρωνόταν το 2011 και βλέποντας ένα τεράστιο πλήθος παιδιών να συρρέει. Έτσι, για πρώτη φορά αναρωτήθηκα πώς μπορεί να ξαναδείξω μια σειρά έργων που να είναι αποδεκτά και αναγνώσιμα από ένα κοινό τόσο παρθένο όσο τα παιδικά μάτια. Αυτά τα οκτώ χρόνια, σκεφτόμουνα πάρα πολύ ότι η λύση γι' αυτήν την ερώτηση ήταν να προσπαθήσω να βρω τα δικά μου χνάρια, όταν ήμουν παιδί. Μπήκα στη διαδικασία να κάνω αυτήν την έκθεση έχοντας στο μυαλό μου το σενάριο του "Νησιού των Θησαυρών", ενός αρχετυπικού μυθιστορήματος της εφηβικής ηλικίας, και ταυτόχρονα πάρα πολύ ώριμου, καθώς οι χαρακτήρες και το ταξίδι του μικρού ήρωα σε σχέση με τον θησαυρό που κρύβεται στο νησί και τις διασταυρώσεις που έχει με τους ήρωες στη διάρκεια του μυθιστορήματος είναι καταπληκτικές και πάρα πολύ ενδιαφέρουσες. Αυτό το ταξίδι που κάνει ο μικρός για το νησί των θησαυρών είναι και το δικό μου ταξίδι», ομολογούσε.

Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 50 δισδιάστατα εικαστικά έργα και μία κατασκευή, με αναφορά στον κινηματογράφο και στο θέατρο σκιών. Κάθε ένα από αυτά εμπνεύστηκε από φράσεις κλασικών αριστουργημάτων της παγκόσμιας λογοτεχνίας, μύθους, αστυνομικές νουβέλες, ποιήματα, με παράλληλη αναφορά στην αλληγορία του σπηλαίου από την "Πολιτεία" του Πλάτωνα.

Πρωταγωνιστές των αρχικών έργων είναι ο πειρατής, ο εύζωνας, ο στρατιώτης και ο cowboy, αλλά και λογοτεχνικές φράσεις - κλειδιά που οδηγούν τον θεατή να ανακαλύψει την περιπέτεια του ζωγράφου στο δικό του νησί των θησαυρών. Έτσι συστήνονται ο Νίκος Καρούζος και ο Ρόμπερτ Στίβενσον, ο Έζρα Πάουντ και ο Τόμας Έλιοτ, ο Αντρέ Ζιντ και ο Ίταλο Καλβίνο, ο Ντοστογιέφσκι και ο Μάρκες, ο Θεοτόκης και ο Τόμας Μαν, ο Λόρενς Ντάρελ, ο Χέρμαν Μέλβιλ κ.ά.

Παράλληλα, ο δημιουργός στον προθάλαμο της αίθουσας παρουσιάζει και μια σειρά μικρών έργων insitu, όπου με τη βοήθεια των υπότιτλων τα μεταμορφώνει σε οθόνες που παρεμβάλλονται ανάμεσα στο βλέμμα και στο πραγματικό. Σκοπός του είναι να ενεργοποιήσει το συναίσθημα τόσο του θεατή του κινηματογράφου και του αναγνώστη του βιβλίου όσο και του επισκέπτη της έκθεσης.

Στον «βαθιά ριζοσπαστικό εικαστικό που έχει σαφή απέχθεια του περιττού» αναφέθηκε η επιμελήτρια της έκθεσης Ελένη Αθανασίου, εξηγώντας πως «ο Μανώλης Χάρος φωτίζει τα έργα του με κρυφούς προβολείς καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από το άμεσα προσωπικό και ποιητικό ώς το αλληγορικό, φιλοσοφικό και κοινωνικοπολιτικό. Χρησιμοποιεί τη ζωγραφική, τη χαρακτική, την κινούμενη εικόνα, το video, τη σκιά, το εκτυφλωτικό φως και μεταμορφώνει κοινωνικοπολιτικά γεγονότα σε ισχυρές ποιητικές αλληγορίες».

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης έως και τις 26 Ιανουαρίου θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις από τον ίδιο τον ζωγράφο, το Σάββατο 21 Δεκεμβρίου και 4 Ιανουαρίου στις 12 το μεσημέρι.

Μάνια Ζούση

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Θέλουν Μνημόνια για να εφαρμόσουν το πρόγραμμά τους

Τις ημέρες αυτές, και εν όψει της συνόδου που θα πάρει τις αποφάσεις για το ταμείο ανάκαμψης, η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία εκδηλώνουν από κοινού έντονη διπλωματική κινητικότητα προκειμένου να διασφαλίσουν ότι η ενίσχυση στις χώρες του Νότου δεν θα συνοδεύεται από Μνημόνια και οικονομική επιτήρηση.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις