Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αραιές νεφώσεις
19 °C
17.6°C20.1°C
3 BF 53%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.2°C19.8°C
2 BF 55%
ΠΑΤΡΑ
Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
15 °C
14.9°C17.0°C
1 BF 80%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
18 °C
17.7°C18.8°C
5 BF 60%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
17 °C
16.9°C19.1°C
0 BF 59%
Από το κάδρο στο χαλί
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Από το κάδρο στο χαλί

Μια σημαντική, άγνωστη έως τώρα όψη της ελληνικής χειροτεχνικής παραγωγής που αναπτύχθηκε στις δεκαετίες 1960 - 1980 και παρουσιάζει χειροτεχνήματα όπως ταπισερί και χειροποίητα χαλιά δίπλα στα αντίστοιχα ζωγραφικά έργα από τα οποία προήλθαν αποτελεί η έκθεση που ανοίγει από σήμερα για το κοινό στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς.

Η έκθεση με τίτλο «Υφάνσεις. Ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα» χωρίζεται σε τρεις ενότητες, από τις οποίες η πρώτη αφορά τις ταπισερί της δεκαετίας του 1960. Μία από τις δραστηριότητες της βασιλικής πρόνοιας, όπως η οικοτεχνία, δημιουργείται στη χώρα μας το 1955. Πέντε χρόνια αργότερα αρχίζει το ενδιαφέρον για την ταπισερί, που συνδέεται κυρίως με την αναβίωσή της στη Γαλλία και την Αγγλία ήδη από τον Μεσοπόλεμο. Οι ταπισερί υφαίνονταν σε διάστημα ενός χρόνου, σε οριζόντιο αργαλειό και από δύο ή τρεις τεχνίτριες ταυτόχρονα. Η δημιουργία της οικοτεχνίας είχε ως αποτέλεσμα την παραγωγή ταπισερί βασισμένων σε έργα ζωγράφων, τα οποία συνέχισαν να παράγονται έως τη δεκαετία του ΄80 με φροντίδα του Γιάννη Φαϊτάκη που μετεκπαιδεύτηκε στην École Nationale d’Art décoratif d’Aubusson και επιστρέφοντας δημιούργησε τα πρώτα εργαστήρια, μεταφέροντας σε ταπισερί ζωγραφικά έργα των Μόραλη, Τσαρούχη, Χατζηκυριάκου - Γκίκα, Βασιλείου, Νικολάου,  Σπυρόπουλου αλλά και δικά του.

Η δεύτερη ενότητα της έκθεσης αφορά την παραγωγή των χειροποίητων χαλιών κατά τις δεκαετίες 1970 - 1980 και τις δημιουργίες στην Ευρώπη. Ήταν το 1973 και το 1974 όταν η γκαλερί «Νέες Μορφές» σε συνεργασία με το ταπητουργικό εργαστήριο «Τάπης» δημιούργησαν χειροποίητα χαλιά σε περιορισμένα αντίτυπα πάνω σε έργα καλλιτεχνών όπως οι Δεκουλάκος, Καράς, Μυταράς, Μπότσογλου, Πρέκας, Βακαλό, Κατράκη κ.ά., μεταφέροντας σε ύφανση υπάρχοντα ζωγραφικά ή χαρακτικά τους έργα. Αρκετά από αυτά παρουσιάστηκαν στη διεθνή έκθεση Art Basel το 1976. Το 1981 η γκαλερί «Πολύπλανο» ακολούθησε την ίδια μέθοδο σε συνεργασία με την εταιρεία “Tapisson”, απλοποιώντας τα πρωτότυπα έργα των καλλιτεχνών. Παράλληλα, από τη δεκαετία του ’60 έως και σήμερα διάφοροι Έλληνες καλλιτέχνες που έζησαν στην Ευρώπη, μεταξύ των οποίων οι Κουλεντιανός, Φασιανός, Μυλωνά και Λοϊζίδου, έδωσαν σχέδιά τους σε εργαστήρια υφαντικής κυρίως στη Γαλλία.

Ας σημειωθεί πως ο πολιτογραφημένος Γάλλος Μάριος Πράσινος ζωγράφιζε έργα ειδικά για ταπισερί τις οποίες ύφαιναν στην Aubusson. Την ίδια ώρα, στην Αγγλία και σε περίοδο πειραματισμών, από το 1965 έως και το 1968, η Νίκη Καναγκίνη υφαίνει δικές της συνθέσεις, ενώ σημαντικές υπήρξαν οι μεγάλες υφασμένες διακοσμητικές επιφάνειες του Μιχάλη Κατζουράκη για υπερωκεάνια τη δεκαετία του 1970 και του Τάκη Κατσουλίδη για υποκαταστήματα της Εθνικής Τράπεζας στη Νέα Υόρκη και στο Μόντρεαλ.

Νεότεροι δημιουργοί

Η τρίτη ενότητα αφορά νεότερα έργα και τη νέα αντίληψη που επικρατεί για την ύφανση. Έτσι, δίπλα στην εμβληματική κατασκευή της Βούλας Μασούρα υπάρχουν έργα νεότερων δημιουργών, κυρίως γυναικών, που χρησιμοποιούν τις τεχνικές της ύφανσης και κάθε μορφής νήματα προκειμένου να δημιουργήσουν έργα τριών διαστάσεων, κυρίως μέσα από την ανάδειξη του πρωτογενούς υλικού και της παραδοσιακής ύφανσης. Πρόκειται για δημιουργούς όπως οι Ισμήνη Σαμανίδου, Άρτεμις Αλκαλάη, Ζωή Γαϊτανίδου, Μανώλης Ζαχαριουδάκης, Δάφνη Μπαρμπαγεωργοπούλου, Βάσια Βανέζη κ.ά.

Η έκθεση, που θα διαρκέσει έως την Κυριακή 16 Φεβρουαρίου, συνδιοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη και την Alpha Bank, με την επιμέλεια των Ειρήνης Οράτη και Κωνσταντίνου Παπαχρίστου. Συνοδεύεται από ομότιτλη δίγλωσση έκδοση σε ελληνικά και αγγλικά, με πλούσιο φωτογραφικό υλικό των έργων και κείμενα ειδικών και επιμελητών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL