Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Τοπία των ήχων και των χρωμάτων

Οπτικές

 

Της Λήδας Καζαντζάκη

 

Η εικόνα είναι καταρχάς ήχος και χρώμα. Τη μεταφέρουμε μέσα από τα αισθητήρια όργανά μας, την κωδικοποιούμε, με τη βοήθεια των ενήλικων, ως σχηματοποιημένο σύμβολο-πληροφορία και τη διατηρούμε από τα παιδικά μας χρόνια στα βάθη της μνήμης μας. «Η εικόνα δεν είναι τίποτε άλλο παρά η ανάπλαση της αρμονίας του ήχου, το εν-τύπωμά του» δηλώνει ο χαράκτης και ζωγράφος Δημήτρης Μηλιώτης με αφορμή την τελευταία του έκθεση, στο Τμήμα Περιοδικών Εκθέσεων της Πινακοθήκης του Δήμου Κερκύρας.

Το όχημα του Μηλιώτη δεν είναι τίποτε άλλο από την απλή λιβελούλλα. Το έντομο που συναντούμε κυρίως σε ποτάμια ή σε λίμνες και συντίθεται από στοιχεία αντιφατικά: Το αρχαϊκό και τρομακτικό μικρό κεφάλι της με τα μεγάλα μάτια και τις κοντές κεραίες, το επίμηκες μεγάλο σώμα της και τα λεπτεπίλεπτα, διάφανα φτερά της. Το πλάσμα που μπορεί να ζήσει 1-5 χρόνια σε κατάσταση προνύμφης και ένα μόλις μήνα ως ενήλικη και θεωρείται το ταχύτερο έντομο, μια και είναι ικανό να αναπτύξει κατά την πτήση του 80 και πλέον χιλιόμετρα την ώρα.

Γράφει το σχήμα της σε λιθογραφίες και οξυγραφίες που μας παραπέμπουν στις απαρχές της χαρακτικής τέχνης -στις βραχογραφίες-, όταν ο άνθρωπος προσπαθούσε να δαμάσει, πριν το κυνήγι τους, με έναν τρόπο υπερφυσικό τα ζώα που χρειαζόταν για την επιβίωσή του. Το βυθίζει στα πράσινα των λιβαδιών, στα γαλάζια του νερού και στις ζεστές πορτοκαλιές αποχρώσεις της ανατολής και της δύσης του ηλίου, το βάφει με το χρώμα της σκουριάς και με το κόκκινο του αίματος. Το δένει, με την τεχνική του κολλάζ που χρησιμοποίησαν οι εκφραστές του κινηματογράφου της ρώσικης πρωτοπορίας, του σουρεαλισμού αλλά και του γαλλικού νέου κύματος, σε μια αλληλουχία διαφορετικών τυπωμάτων σε διαφορετικά χαρτιά, που μας δίνουν την αίσθηση μιας ενιαίας απεικόνισης της ζωής της.

Το συνδέει, τέλος, μέσα από τους στροβίλους που απηχούν τις σιωπηρές πτήσεις της και παραπέμπουν «στην περιστροφικότητα του χώρου» του σκαπανέα του εξπρεσιονισμού Βαν Γκογκ, με τις αρχέτυπες, πλασμένες με μια γραφή χειρονομιακή, μορφές των μουσικών της Φιλαρμονικής της Κέρκυρας που σφράγισαν την πορεία του. Μας παρασύρει έτσι σε μαγικά τοπία των ήχων και των χρωμάτων που αναδεικνύουν μέσα από τις μεταμορφώσεις τους τη μοναδική δύναμη της χαρακτικής τέχνης.

Info: Δημήτρης Μηλιώτης, «Metamorphosis», "Σχέδια" - Χαρακτικά Πινακοθήκη Δήμου Κέρκυρας, Τμήμα Περιοδικών Εκθέσεων του Περιστυλίου. Διάρκεια έκθεσης: 9 Αυγούστου - 20 Οκτωβρίου 2019. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Κυριακή 10.00-16.00

 

Δείτε όλα τα σχόλια