Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
15.8°C19.3°C
1 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
16 °C
11.6°C19.0°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
12.0°C15.9°C
2 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
16.8°C19.7°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.9°C15.7°C
0 BF 82%
ΟΠΤΙΚΕΣ / Η εκσκαφή της μνήμης ως σημείο εκκίνησης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΟΠΤΙΚΕΣ / Η εκσκαφή της μνήμης ως σημείο εκκίνησης

Τοιχογραφία από το μυκηναϊκό ανάκτορο της Θήβας

της Λήδας Καζαντζάκη

Ο Αντρέ Μαρλό έδειξε τον δρόμο για το μέλλον του. Στο εξαιρετικό του πόνημα «Το φανταστικό Μουσείο», από τα τέλη της δεκαετίας του '40, που θεωρεί ως «επέκταση του πραγματικού». Εκεί συνδέει την εικονική αποτύπωση έργων του μοντέρνου με την απτή και θραυσματική υλικότητα έργων της αρχαιότητας. Για να μετατρέψει τις αλλοτινές «νεκροπόλεις», όπως χαρακτηριστικά αποκαλεί τους συμβατικούς τόπους προβολής εκθεμάτων αποκομμένων από τη λατρευτική ή άλλη λειτουργία τους, σε ζωντανούς χώρους «αντιπαραβολής μεταμορφώσεων», όπου ο θεατής καλείται να συμμετέχει ενεργά με τη δική του κριτική παρουσία.

Στο ανακαινισθέν για τρίτη φορά Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών που επισκεφθήκαμε πρόσφατα, με πρωτοβουλία της περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος η οποία και το έχει συγχρηματοδοτήσει, το όραμα του Μαλρό μοιάζει να υλοποιείται. Το αποτέλεσμα, κι αυτό έχει σημασία πιστεύω, της σύμπραξης διαφορετικών φορέων και επιστημόνων, όπως οι υπεύθυνοι για την κτηριακή και μουσειογραφική μελέτη αλλά και τον σχεδιασμό των προθηκών αρχιτέκτονες, οι αρμόδιοι αρχαιολόγοι και ειδικοί για τις ψηφιακές εφαρμογές αλλά και τις απτικές διαδρομές για τα άτομα με ειδικές ανάγκες.

Ιδιαίτερη βαρύτητα προσθέτει και η εμπλοκή του νέου εικαστικού Νίκου Σεπεντζόγλου, που έκανε τη ζωγραφική αποκατάσταση των τοιχογραφιών του μυκηναϊκού ανακτόρου. Στο προαύλιό του αποκτούμε την πρώτη αίσθηση. Απέναντι από τις μοναδικές, χαραγμένες πάνω στη μαύρη πέτρα της περιοχής, επιτύμβιες στήλες των πολεμιστών της αρχαιότητας αντικρίζουμε τον αποκατεστημένο μεσαιωνικό πύργο από τον 13ο αιώνα μ.Χ. του άρχοντα Νικολάου Β' Σεντ Ομέρ που τον 19ο αιώνα λειτούργησε ως φυλακή και κρύβει στο εσωτερικό των τοίχων του τα ίχνη -σχεδόν σουρεαλιστικές φιγούρες και λέξεις- των έγκλειστών του. Ο πύργος θα διατεθεί, σύμφωνα με τις δηλώσεις της προϊσταμένης της Εφορείας Αρχαιοτήτων Βοιωτίας, Αλεξάνδρας Χαραμή, για εκθέσεις σύγχρονων καλλιτεχνών.

Στην είσοδο του μουσείου ερχόμαστε αντιμέτωποι με τα κουτιά και τα φύλλα των γερμανικών και ελληνικών εφημερίδων της εποχής μέσα στα οποία τυλίχτηκαν και θάφτηκαν κάποιο αρχαιολογικοί θησαυροί τις παραμονές του Β' Παγκοσμίου Πολέμου με φόντο την τομή του μυκηναϊκού ανακτόρου. Τρισδιάστατοι χάρτες, διαδραστικές εφαρμογές και επιτοίχια χρονολόγια μας δείχνουν το φυσικό, μυθικό και ιστορικό υπόβαθρο μέσα στο οποίο δημιουργήθηκε ο μακραίωνος πολιτισμός της Βοιωτίας. Ο εξαίρετα δομημένος κατά περιόδους και πλαισιωμένος από πυκνά διευκρινιστικά κείμενα κύριος χώρος του μουσείου μας επιτρέπει να γνωρίσουμε σταδιακά τον πλούτο του από την εποχή του λίθου και του χαλκού μέχρι τα ρωμαϊκά και βυζαντινά χρόνια. Να εστιάσουμε την προσοχή μας σε έργα, όπως τα καθιστά αρχαϊκά ειδώλια γυναικείων μορφών, οι μοναδιαίες στον ελλαδικό χώρο λάρνακες με παραστάσεις ταυροκαθαψίων -ένα είδος ταυρομαχιών- και οι τοιχογραφίες με τις πομπές γυναικών που μαρτυρούν επιρροές από τη μινωική Κρήτη, καθώς και οι ανατολικής προέλευσης σφραγιδοκύλινδροι που μιλούν όπως και οι πολυάριθμες επιγραφές για τις διευρυμένες εμπορικές σχέσεις των Βοιωτών. Δείχνουν ένα διαφορετικό από το κατεστημένο πρόσωπο του μυκηναϊκού πολιτισμού ανοιχτού στον υπόλοιπο κόσμο. Συνδέουν τις μακρινές με τις πιο πρόσφατες εκσκαφές της μνήμης και μας προτρέπουν να αναθεωρήσουμε τους στενούς ορίζοντες της στερεότυπης αρχαιολατρίας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL