Ανακάλυψη Ιταλών αστροφυσικών / Υπόγεια λίμνη στον Άρη

Ανακάλυψη Ιταλών αστροφυσικών / Υπόγεια λίμνη στον Άρη

Αν η... φυγή στον Άρη και ο εποικισμός του Κόκκινου Πλανήτη θα αποτελούσε μια από τις λύσεις για την επιβίωση της ανθρωπότητας, οι επιστημονικές ανακοινώσεις που έγιναν χθες ενισχύουν αυτό το ενδεχόμενο ή τουλάχιστον ανοίγουν νέους δρόμους για την εξερεύνηση του διαστήματος. Η ανακάλυψη μεγάλων ποσοτήτων νερού, σε υγρή μορφή, σε υπόγεια λίμνη στον νότιο πόλο του Άρη, έγινε με την επεξεργασία των στοιχείων που συγκέντρωσε ο διαστημικός σταθμός Mars Express της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος. Αναπόφευκτα φούντωσε πάλι η συζήτηση για το ενδεχόμενο ύπαρξης κάποιας μορφής ζωής στον Κόκκινο Πλανήτη.

Ιταλοί ερευνητές ανέλυσαν τα στοιχεία που συγκέντρωσε από το 2012 μέχρι το 2015 το ραντάρ MARSIS με το οποίο είναι εξοπλισμένο το διαστημικό όχημα και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι περίπου ενάμισι χιλιόμετρο κάτω από τους πάγους υπάρχει μια μεγάλη λίμνη μήκους 20 χιλιομέτρων. Οι επιστήμονες δεν είναι σε θέση να εκτιμήσουν το βάθος της λίμνης ούτε το ακριβές πλάτος της.

"Βρήκαμε νερό στον Άρη" διαβεβαίωσε ο Ρομπέρτο Οροσέι, καθηγητής στο Εθνικό Ινστιτούτο Αστροφυσικής της Μπολόνια, και επέμεινε με δηλώσεις του στην εφημερίδα "Γκάρντιαν" ότι δεν υπάρχει άλλη εξήγηση για τις ενδείξεις του ραντάρ. Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύονται στο περιοδικό "Science". Μια ανακοίνωση της NASA, το 2015, ότι είχε βρει ποσότητες νερού είχε αμφισβητηθεί.

Σύμφωνα με πρώτες εκτιμήσεις, η λίμνη κάτω από τον νότιο πόλο του Άρη μοιάζει με τη λίμνη Βοστόκ της Ανταρκτικής. Η λίμνη Βοστόκ βρίσκεται σε βάθος 4.000 μέτρων κάτω από τους πάγους της Ανταρκτικής και είναι η μεγαλύτερη από τις περίπου 150 γνωστές υποπάγιες λίμνες γλυκού νερού. Σύμφωνα με τους Ιταλούς ερευνητές, το νερό στη λίμνη του Άρη είναι πλούσιο σε άλατα, μαγνήσιο, ασβέστιο και νάτριο αλλά και υπερχλωρικά, τα οποία βρίσκονται εύκολα στην επιφάνεια του πλανήτη. Ο Μαρκ Σέπτον, που ερευνά τη ζωή σε ακραία περιβάλλοντα στο Imperial College του Λονδίνου, δήλωσε στον "Γκάρντιαν" ότι "δεν θεωρεί δεδομένη την ύπαρξη ζωής, καθώς η ατμόσφαιρα του Άρη βομβαρδίζεται από έντονη ακτινοβολία", αλλά θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμη η συλλογή στοιχείων. Για να γίνει κάτι τέτοιο θα πρέπει να σταλεί στον Άρη ένα ρομπότ προκειμένου να τρυπήσει τον πάγο και να φέρει στην επιφάνεια δείγματα από την υπόγεια λίμνη.

Πόσο μακριά βρισκόμαστε άραγε από μια τέτοια επιχείρηση; Προς το παρόν δεν διαθέτουμε τα τεχνολογικά μέσα για να στείλουμε στον Άρη ένα ρομπότ που θα τρυπούσε τον πάγο σε βάθος ενάμισι χιλιομέτρου, δήλωσε ο καθηγητής Οροσέι. Ωστόσο, στο άρθρο τους στο περιοδικό "Science", οι επιστήμονες υπογραμμίζουν ότι θα συνεχίσουν την έρευνα, με τα υπάρχοντα μέσα, αναζητώντας και άλλες υπόγειες λίμνες στον Άρη.