Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
22.0°C25.2°C
3 BF 51%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
23 °C
20.8°C25.4°C
2 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.9°C21.6°C
4 BF 55%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
20.4°C20.8°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.9°C24.0°C
0 BF 33%
Τα παιδιά σε έναν ψηφιακό κόσμο
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Τα παιδιά σε έναν ψηφιακό κόσμο

Παρά την εκτεταμένη χρήση του Διαδικτύου από τα παιδιά (ένας στους τρεις χρήστες του Διαδικτύου παγκοσμίως είναι παιδί), πολύ λίγα γίνονται για να τα προστατέψουμε από τους κινδύνους του ψηφιακού κόσμου και για να αυξήσουν την πρόσβασή τους σε ασφαλές διαδικτυακό περιεχόμενο, υπογραμμίζει η UNICEF στην έκθεσή της που δημοσιεύτηκε την εβδομάδα που μας πέρασε (https://www.unicef.org/publications/index_101992.html) με τίτλο «Η κατάσταση των παιδιών στον Κόσμο 2017: Τα παιδιά σε έναν ψηφιακό κόσμο».

Η έκθεση παρουσιάζει για πρώτη φορά τη «ματιά της UNICEF» για τους τρόπους με τους οποίους η ψηφιακή τεχνολογία επηρεάζει τη ζωή και το μέλλον των παιδιών, εντοπίζοντας τις ευκαιρίες, καθώς και τους κινδύνους που υπάρχουν. Υποστηρίζει ότι οι κυβερνήσεις και ο ιδιωτικός τομέας δεν έχουν ακολουθήσει τον ρυθμό των αλλαγών, εκθέτοντας τα παιδιά σε νέους κινδύνους και ζημιές και αφήνοντας πίσω εκατομμύρια από τα παιδιά που μειονεκτούν.

Μέσα από την έκθεση παρουσιάζονται τα οφέλη που μπορεί να προσφέρει η ψηφιακή τεχνολογία στα παιδιά που μειονεκτούν, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που μεγαλώνουν σε συνθήκες φτώχειας ή που πλήττονται από ανθρωπιστικές κρίσεις. Τα οφέλη περιλαμβάνουν την αύξηση της πρόσβασής τους στην πληροφόρηση, την οικοδόμηση δεξιοτήτων για τον ψηφιακό χώρο εργασίας και την παροχή μιας πλατφόρμας για τη σύνδεση και επικοινωνία των απόψεών τους.

Ωστόσο, είναι επίσης ξεκάθαρο ότι εκατομμύρια παιδιά μένουν πίσω. Περίπου το ένα τρίτο της νεολαίας στον κόσμο -346 εκατομμύρια- δεν έχει δυνατότητα πρόσβασης στο Διαδίκτυο, γεγονός που επιδεινώνει τις ανισότητες και μειώνει την ικανότητα των παιδιών να συμμετέχουν σε μια αυξανόμενη ψηφιακή οικονομία.

Γίνεται, ακόμα, αναφορά στον τρόπο με τον οποίο το Διαδίκτυο κάνει πιο ευάλωτα τα παιδιά σε κινδύνους και ζημιές, συμπεριλαμβανομένης της κακής χρήσης των προσωπικών τους δεδομένων, της πρόσβασης σε επιβλαβές περιεχόμενο και του ηλεκτρονικού εκφοβισμού. Η παρουσία, σχεδόν παντού, των φορητών συσκευών, σύμφωνα με την έκθεση, έχει κάνει τη διαδικτυακή πρόσβαση για πολλά παιδιά λιγότερο ελεγχόμενη - και ενδεχομένως πιο επικίνδυνη.

Ψηφιακά «υποδίκτυα», όπως το Dark Web και τα κρυπτονομίσματα (cryptocurrencies), επιτρέπουν τις χειρότερες μορφές εκμετάλλευσης και κακοποίησης, συμπεριλαμβανομένης της διακίνησης και σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών σε απευθείας σύνδεση.

Η έκθεση παρουσιάζει τα τρέχοντα δεδομένα καθώς και αναλύσεις σχετικά με τη χρήση του Διαδικτύου από τα παιδιά και τον αντίκτυπο της ψηφιακής τεχνολογίας στην ευημερία των παιδιών, εξετάζοντας τις αυξανόμενες συζητήσεις για τον ψηφιακό «εθισμό» και την πιθανή επίδραση του χρόνου έκθεσης στην ανάπτυξη του εγκεφάλου.

Μόνο η συλλογική δράση -από τις κυβερνήσεις, τον ιδιωτικό τομέα, τις οργανώσεις για τα παιδιά, τον ακαδημαϊκό κόσμο, τις οικογένειες και τα ίδια τα παιδιά- μπορεί να βοηθήσει στην εξισορρόπηση του ψηφιακού πεδίου δράσης και να καταστήσει το Διαδίκτυο ασφαλέστερο και πιο προσιτό για τα παιδιά.

Κατά την παρουσίαση της έκθεσης, ο Άντονι Λέικ, εκτελεστικός διευθυντής της UNICEF δήλωσε: «Το Διαδίκτυο σχεδιάστηκε για ενήλικες, αλλά χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο από παιδιά και νέους - και η ψηφιακή τεχνολογία επηρεάζει όλο και περισσότερο τη ζωή και το μέλλον τους. Συνεπώς, οι ψηφιακές πολιτικές, πρακτικές και προϊόντα πρέπει να αντανακλούν καλύτερα τις ανάγκες των παιδιών, τις προοπτικές των παιδιών και τις φωνές των παιδιών».

Τα hot στοιχεία της έκθεσης

* Οι νέοι είναι η πιο συνδεδεμένη ηλικιακή ομάδα. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 71% είναι συνδεδεμένοι στο Διαδίκτυο, σε σύγκριση με το 48% του συνολικού πληθυσμού.

* Οι αφρικανικές νεολαίες είναι οι λιγότερο συνδεδεμένες, με περίπου 3 στους 5 νέους εκτός σύνδεσης, σε σύγκριση με μόλις 1 στους 25 στην Ευρώπη.

* Περίπου το 56% όλων των διαδικτυακών τόπων είναι στα αγγλικά και πολλά παιδιά δεν μπορούν να βρουν περιεχόμενο που να καταλαβαίνουν ή που να είναι πολιτιστικά σχετικό.

* Περισσότερες από 9 στις 10 αναγνωρισμένες σε παγκόσμιο επίπεδο διευθύνσεις URL για τη σεξουαλική κακοποίηση παιδιών φιλοξενούνται σε πέντε χώρες, τον Καναδά, τη Γαλλία, τις Κάτω Χώρες, τη Ρωσία και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Τι πρέπει να γίνει

* Παροχή σε όλα τα παιδιά προσιτής πρόσβασης σε υψηλής ποιότητας διαδικτυακούς πόρους.

* Προστασία των παιδιών από κινδύνους στο Διαδίκτυο - συμπεριλαμβανομένης της κακοποίησης, της εκμετάλλευσης, της εμπορίας ανθρώπων, του ηλεκτρονικού εκφοβισμού και της έκθεσης σε ακατάλληλα υλικά.

* Προστασία του ιδιωτικού απορρήτου και της ταυτότητας των παιδιών στο Διαδίκτυο.

* Δίδαγμα της ψηφιακής παιδείας για να είναι τα παιδιά ενημερωμένα, αφοσιωμένα και ασφαλή στο Διαδίκτυο.

* Αξιοποίηση της δύναμης του ιδιωτικού τομέα για την προώθηση προτύπων δεοντολογίας και πρακτικών που προστατεύουν και ωφελούν τα παιδιά στο Διαδίκτυο.

* Να μπει το ύψιστο συμφέρον των παιδιών στο επίκεντρο της ψηφιακής πολιτικής.

Ακτιβισμός στα social media

Για τους νέους ανθρώπους, η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για σκοπούς ακτιβισμού είναι σχεδόν δεύτερη φύση. Από το Ice Bucket Challenge το 2014, που ξεκίνησε από μια παρέα νεαρών που προσπαθούσαν να συγκεντρώσουν χρήματα για έναν φίλο τους με καρκίνο, που γνώρισε τεράστια επιτυχία και εκατομμύρια δολάρια πήγαν στην έρευνα για την ασθένεια, μέχρι παιδιά έως και 12 ετών που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για να διεξάγουν τοπικές καμπάνιες γύρω από θέματα που τα απασχολούν, η ψηφιακή τεχνολογία έχει βάλει τη συμμετοχή σε μια νέα εποχή.

Οι συνέπειες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης γίνονται επίσης αισθητές στα πολιτικά θέματα. Για παράδειγμα, το 2013 στην Βραζιλία, χιλιάδες κυρίως νέοι άνθρωποι χρησιμοποίησαν πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης για να συντονίσουν μια διαδήλωση ζητώντας περισσότερο κοινωνικές πολιτικές. Το «πρόσωπο» της δράσης ήταν ο 17χρονος Τζίμι Λίμα, που κατάφερε να κινητοποιήσει 15.000 ανθρώπους.

Τα παιδιά και οι νέοι κάνουν επίσης την φωνή τους να ακουστεί μέσα από τα blogs. Ίσως η πιο γνωστή περίπτωση είναι εκείνη της Μαλάλα Γιουσαφζάι που, χρησιμοποιώντας ψευδώνυμο, άρχισε να γράφει στο blog του BBC για το δικαίωμα των κοριτσιών στην εκπαίδευση στο Πακιστάν, το 2009. Παρόλο που ήταν μόνο 12 ετών, χρησιμοποίησε τον κυβερνοχώρο για να φωτίσει μία από τις πτυχές του περιοριστικού καθεστώτος των Ταλιμπάν. Μόλις έγινε γνωστή η ταυτότητά της, η Μαλάλα επικηρύχθηκε από τους Ταλιμπάν και το 2012 την πυροβόλησαν τραυματίζοντάς τη σοβαρά. Τα κατάφερε όμως και συνέχισε να υπερασπίζεται την εκπαίδευση των κοριτσιών, κερδίζοντας παγκόσμια αναγνώριση με την απονομή του Βραβείου Νόμπελ Ειρήνης το 2014.

Στη Ρεπουμπλικανική Δημοκρατία του Κονγκό, η ψηφιακή πλατφόρμα Ponabana προσφέρει στα παιδιά την ευκαιρία να μιλήσουν και να ακουστούν για ζητήματα που συμβαίνουν στις κοινότητές τους. Μέσα από την ενεργή συμμετοχή των παιδιών, η Ponabana βοηθά να γίνουν γνωστά τα δικαιώματα των παιδιών στους τοπικούς άρχοντες.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL