Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
18.2°C21.8°C
2 BF 49%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
19 °C
17.0°C20.3°C
2 BF 68%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
16.0°C16.6°C
4 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
17.1°C19.1°C
5 BF 37%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
17.1°C17.1°C
2 BF 56%
Το Facebook στο επίκεντρο του ψυχρού κυβερνοπολέμου
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Το Facebook στο επίκεντρο του ψυχρού κυβερνοπολέμου

Σε ένα ρεπορτάζ του με τίτλο «Το Facebook υποστηρίζει πως επιχείρηση με πιθανή βάση τη Ρωσία χρηματοδότησε διαφημίσεις με πολιτικά μηνύματα» (https://goo.gl/8LaK3a), το πρακτορείο Reuters έβαλε λάδι στη φωτιά στον ιδιότυπο ψηφιακό ψυχρό πόλεμο που έχει ξεσπάσει μετά τις αμερικανικές εκλογές.

Το Facebook υποστηρίζει πως εντόπισε μια προσπάθεια, πιθανόν με βάση τη Ρωσία, στο πλαίσιο της οποίας δαπανήθηκαν 100.000 δολάρια για να αγοραστούν χιλιάδες διαφημίσεις που απευθύνονταν προς το κοινό στις ΗΠΑ και προωθούσαν διχαστικά κοινωνικά και πολιτικά μηνύματα για μια περίοδο δύο ετών, έως τον περασμένο Μάιο. Πιο συγκεκριμένα, 3.000 διαφημίσεις και 470 ψεύτικοι προσωπικοί λογαριασμοί και σελίδες προωθούσαν πολωτικά μηνύματα για θέματα όπως η μετανάστευση, οι φυλετικές σχέσεις ή τα δικαιώματα των ομοφυλόφιλων. Άλλα 50.000 δολάρια δαπανήθηκαν σε «δυνητικά πολιτικές» διαφημίσεις στοχευμένα για τις αμερικανικές εκλογές, πιθανόν επίσης από Ρώσους.

Η εκλογική νομοθεσία των ΗΠΑ απαγορεύει ρητά σε φυσικά και νομικά πρόσωπα από το εξωτερικό να δαπανούν χρήματα με στόχο να επηρεαστεί το αποτέλεσμα των εκλογών ή να ηττηθεί ένας υποψήφιος. Επιτρέπονται μόνο οι διαφημίσεις που αναφέρονται γενικά σε ζητήματα πολιτικού ενδιαφέροντος. Οι διαφημίσεις που αναφέρονται μεν σε κάποιον υποψήφιο, αλλά χωρίς να τον υποστηρίζουν ή να καλούν να ηττηθεί βρίσκονται σε μια «γκρίζα ζώνη» από νομική άποψη σύμφωνα με αμερικανικούς νομικούς.

Το Facebook γνωστοποίησε ότι συνεργάζεται με τις αρχές για το ζήτημα των επιχειρήσεων επηρεασμού των ψηφοφόρων κατά τη διάρκεια της εκστρατείας των προεδρικών εκλογών του 2016. Στελέχη του Facebook ενημέρωσαν μέλη των επιτροπών πληροφοριών της Γερουσίας και της Βουλής των Αντιπροσώπων για τις επιχειρήσεις που υποπτεύονται πως έγιναν από τη Ρωσία σύμφωνα με πηγή στο Κογκρέσο. Και οι δύο επιτροπές διεξάγουν έρευνα για τη φερόμενη ανάμειξη της Ρωσίας στις προεδρικές εκλογές του 2016, συμπεριλαμβανομένης και μιας ενδεχόμενης αθέμιτης σύμπραξης της εκστρατείας του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ με τη Μόσχα.

Το Facebook παρέδωσε επίσης τα ευρήματά του στον Ρόμπερτ Μάλερ, τον ειδικό εισαγγελέα ο οποίος ερευνά τη φερόμενη ρωσική ανάμειξη στις περσινές εκλογές στις ΗΠΑ. Στον εισαγγελέα παραδόθηκαν αντίγραφα των διαφημίσεων καθώς και δεδομένα για τους διαφημιζόμενους σύμφωνα με την ίδια πηγή.

Επίσης, το Facebook διευκρίνισε ότι δεν ανακάλυψε κάποια σύνδεση ανάμεσα στις διαφημίσεις που αγοράστηκαν από τη Ρωσία και κάποια εκστρατεία. Οι διαφημίσεις γενικά ήταν εθνικού ενδιαφέροντος και δεν απευθύνονταν στους κατοίκους των swing states που κρίνουν το αποτέλεσμα. Ταυτόχρονα, όμως, δήλωσε ότι το 25% των διαφημίσεων ήταν «στοχευμένες γεωγραφικά», το οποίο δείχνει ακριβώς προς τη μεριά των swing states!

Ακόμη όμως κι αν δεν παραβιάστηκε ο νόμος, ο ιστότοπος έκλεισε όλους τους προσωπικούς λογαριασμούς και σελίδες που συνδέονταν με τις διαφημίσεις αυτές.

Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας στις ΗΠΑ ένα ποσό ύψους 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων δαπανήθηκε σε πολιτικές διαφημίσεις, ποσό απείρως μεγαλύτερο από το ποσό που φέρονται να ξόδεψαν Ρώσοι. Όμως τα ευρήματα επιβεβαιώνουν το συμπέρασμα των αμερικανικών υπηρεσιών πληροφοριών ότι η Μόσχα προσπάθησε ενεργά να επηρεάσει το αποτέλεσμα των εκλογών στις ΗΠΑ. Η Ρωσία έχει διαψεύσει επανειλημμένα ότι έκανε οποιαδήποτε προσπάθεια για κάτι τέτοιο.

Το Facebook είχε ήδη δημοσιεύσει από τον Απρίλιο μια Λευκή Βίβλο (https://goo.gl/EPJLXh) για τις εκστρατείες επηρεασμού της κοινής γνώμης, όμως τον περασμένο Ιούνιο, στελέχη του είχαν δηλώσει στους δημοσιογράφους ότι δεν έχουν ανακαλύψει ενδείξεις για αγορά διαφημιστικού χώρου σχετιζόμενου με τις αμερικανικές εκλογές από Ρώσους. Τώρα όμως υπήρξαν διαρροές από την εταιρεία που συνδέουν τις διαφημίσεις αυτές με ένα ρωσικό «εργοστάσιο τρολαρίσματος», στην Αγία Πετρούπολη, από το οποίο ποστάρονται σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Υπάρχουν όμως και αυτοί που τα έβαλαν με το Facebook γιατί δεν αποκάλυψε για ποιες δημοσιεύσεις πρόκειται. Ανάμεσά τους και ο δισεκατομμυριούχος Πιέρ Ομιντιάρ (@pierre), ιδρυτής του eBay, του First Look Media που παράγει ταινίες, ντοκιμαντέρ και τηλεοπτικές σειρές αλλά και του The Intercept, της ενημερωτικής ιστοσελίδας η οποία στις 11 Σεπτεμβρίου είχε κεντρικό τίτλο «Βάλτε τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ να καταθέσει».

Στο μεγάλο ερώτημα εάν το Facebook συμμετείχε ως πλατφόρμα σε εκστρατείες παραπληροφόρησης και διάδοσης ψευδών ειδήσεων, η ίδια η εταιρεία μόλις μας απάντησε: Ναι.

Αυτός ήταν προφανώς και ο λόγος που η εταιρεία παρέδωσε επίσης τα ευρήματά της στον Ρόμπερτ Μίλερ, τον ειδικό εισαγγελέα ο οποίος ερευνά τη φερόμενη ρωσική ανάμειξη στις περσινές εκλογές στις ΗΠΑ. Στον εισαγγελέα παραδόθηκαν αντίγραφα των διαφημίσεων καθώς και δεδομένα για τους διαφημιζόμενους. Και ο Μίλερ δεν έχασε χρόνο. Έβγαλε αμέσως ένταλμα έρευνας για τους ψεύτικους λογαριασμούς.

Πηγές της «Wall Street Journal» και του CNN που πρώτοι το αποκάλυψαν δήλωσαν ότι η αποκάλυψη θα έχει τεράστιο αντίκτυπο στην πορεία της έρευνας του Μίλερ. Κυρίως γιατί, καθώς φαίνεται, δεν πρόκειται πια για μια υπόθεση αντικατασκοπίας, αλλά υπάρχουν αρκετά στοιχεία για να κατηγορηθούν συγκεκριμένα άτομα (ή οργανώσεις ή εταιρείες) στο εξωτερικό - ή και στο εσωτερικό, αν μπορέσει να αποδείξει ότι κάποιοι ήξεραν και δεν έκανα τίποτα για να το εμποδίσουν. Και αυτό αναφέρεται άμεσα στον περίγυρο του Τραμπ. Υποστηρίζουν, επίσης, ότι το ένταλμα είναι η πιο σημαντική πρόοδος στην υπόθεση από τον Ιούλιο και την έρευνα στο σπίτι του Πολ Μάναφορτ, του πρώην επικεφαλής της εκλογικής καμπάνιας του Τραμπ. Οι αρχές εξετάζουν τα οικονομικά του Μάναφορτ καθώς και τις σχέσεις του με το εξωτερικό.

Ο επόμενος στο στόχαστρο είναι ο Μπραντ Πασκάλ, «ψηφιακός» επικεφαλής της καμπάνιας Τραμπ, ο οποίος εργάστηκε σε στενή συνεργασία με τον γαμπρό τού Τραμπ Τζάρεντ Κούσνερ. Ο Κούσνερ ήταν υπεύθυνος όλων των δεδομένων και τώρα βρίσκεται στο μικροσκόπιο του FBI για τις επαφές του με τον Ρώσο πρεσβευτή και τον πρόεδρο μιας ρωσικής τράπεζας.

Το ρωσικό πρόβλημα του Ζούκερμπεργκ είναι μεγαλύτερο από το Facebook

Αυτός είναι ο τίτλος που επέλεξε η Μάγια Κοσόφ για το άρθρο της στο «Vanity Fair», ένα από τα πολλά που γράφτηκαν τις τελευταίες ημέρες, αλλά ίσως το πιο «δηλητηριώδες». «Τρελή» χαρακτήριζε ο Ζούκερμπεργκ την ιδέα ότι η εταιρεία του θα μπορούσε να έχει ουσιαστικό αντίκτυπο στις εκλογές πριν από λίγο καιρό. «Ωστόσο, τους τελευταίες μήνες, οι φόβοι για κυβερνοπόλεμο, στον οποίο συμπεριλαμβάνεται η ρωσική προπαγανδιστική μηχανή, πέρασαν από τον κλειστό κύκλο των υπηρεσιών πληροφοριών σε όλη την κοινωνία. Πριν από λίγες ημέρες, το διαδικτυακό Daily Beast (σ.σ.: στην ίδια μιντιακή εταιρεία ανήκει και το «Newsweek») ανέφερε ότι Ρώσοι παράγοντες επίσης προσπάθησαν να διοργανώσουν διαμαρτυρίες συντηρητικών στις ΗΠΑ χρησιμοποιώντας ψεύτικα προφίλ, για να διοργανώσουν εκδηλώσεις που στόχο είχαν να πυροδοτήσουν διαμάχες πάνω σε θέματα όπως η μετανάστευση και το Ισλάμ. Σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg, αμερικανικές αρχές, όπως το γραφείο του διευθυντή Εθνικών Πληροφοριών αλλά και το FBI, προσπαθούν να αποτρέψουν μελλοντικά χακαρίσματα και εκστρατείες παραπληροφόρησης, με ορίζοντα τις εκλογές του 2018 (σ.σ.: διοργανώνονται στη μέση της θητείας τού εκάστοτε Προέδρου και σε αυτές ανανεώνονται και οι 435 θέσεις της Βουλής των Αντιπροσώπων και 33 από τις 100 θέσεις της Γερουσίας).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL