Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
14.5°C19.6°C
3 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
13.5°C17.7°C
1 BF 73%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.3°C16.6°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.8°C18.0°C
1 BF 58%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
16.3°C16.3°C
1 BF 65%
Ερευνητικό πρόγραμμα WhoLoDancE: / Όταν οι νέες τεχνολογίες συνδυάζονται με τον χορό!
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ερευνητικό πρόγραμμα WhoLoDancE: / Όταν οι νέες τεχνολογίες συνδυάζονται με τον χορό!

Συνέντευξη της Κατερίνας Ελ Ράχεμπ, υπ. διδάκτων ΕΚΠΑ, ερευνήτριας πληροφορικής και χορού, του Ερευνητικού Κέντρου Αθήνα στη Λήδα Αρνέλλου

Ποιος είναι ο στόχος του ερευνητικού προγράμματος WhoLoDance;

Το ερευνητικό πρόγραμμα WhoLoDancE (Whole Body Interaction Learning for Dance Education) διερευνά την ενσώματη γνώση με στόχο τη σχεδίαση και την ανάπτυξη τεχνολογικών εργαλείων, τα οποία, συμπληρωματικά με τη φυσική ανθρώπινη εμπειρία, υποστηρίζουν την εκπαίδευση και την κατανόηση του χορού σε βάθος. Με άλλα λόγια, αφορά τη μελέτη της ανθρώπινης κίνησης, των ειδικών χαρακτηριστικών της και στο πώς αυτή μπορεί να καταγραφεί, να αναλυθεί και να μεταδοθεί, με έναν καινοτόμο και ενδιαφέρον τρόπο, σε σπουδαστές χορού, δασκάλους, χορευτές, χορογράφους κ.ά. Με αυτό τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα για περαιτέρω μελέτη σε ερευνητές της κίνησης, αλλά ταυτόχρονα διευρύνεται και η πρόσβαση σε αυτή τη γνώση από ερευνητές άλλων πεδίων.

Ποιες είναι οι τεχνολογίες που χρησιμοποιείτε και πού χρησιμεύει η καθεμία; Τι είδους δεδομένα προκύπτουν από την έρευνα;

Οι τεχνολογίες διαφοροποιούνται σε σχέση με το στάδιο καταγραφής και επεξεργασίας της κίνησης. Για την καταγραφή έχουμε χρησιμοποιήσει τεχνολογίες οπτικού και σε κάποιες περιπτώσεις αδρανειακού Motion Capture, μέσα καταγραφής όπως γυροσκόπια, κάμερες, κάμερες βάθους (kinect), μικρόφωνα, αλλά και τεχνολογίες επαυξημένης πραγματικότητας (HoloLens) κ.ά. Ως αποτέλεσμα, έχουμε διαμορφώσει μια πολυμεσική «βιβλιοθήκη κινήσεων» τα δεδομένα της οποίας έχουν προέλθει από τέσσερα διαφορετικά είδη χορού: μπαλέτο, σύγχρονο, ελληνικό παραδοσιακό και φλαμένκο.

Πόσες διαφορετικές ειδικότητες συνεργάζονται για το έργο; Πώς συνεργάζονται στο έργο οι ειδικοί στον χορό με τους ειδικούς στην τεχνολογία;

Το WhoLoDancE αποτελεί ευρωπαϊκό έργο και στο πλαίσιο αυτού συνεργάζονται δέκα εταίροι από διαφορετικές χώρες, προερχόμενοι από ένα ευρύ φάσμα ερευνητικών ενδιαφερόντων. Συμμετέχουν φορείς όπως το Ερευνητικό Κέντρο Αθηνά, αμιγώς καλλιτεχνικά-εκπαιδευτικά ιδρύματα, όπως το Λύκειο των Ελληνίδων, αλλά και μεικτές ομάδες, όπως αυτές των Instituto STOCOS και K.Danse, oι οποίες συνδυάζουν τον χορό με την τεχνολογική έρευνα στις παραγωγές τους. Για τα δεδομένα του έργου είναι σημαντικό το γεγονός ότι υπάρχει ήδη προηγούμενη εμπειρία και συνεργασία με καλλιτέχνες τόσο στη μελέτη της κίνησης (Πανεπιστήμια Γένοβας και Κόβεντρι) όσο και στη μελέτη της μουσικής (Πολυτεχνείο Μιλάνου, Peachnote). Η Motek Entertainment, που είναι η βασική εταιρεία η οποία παρέχει τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό και την τεχνογνωσία στο Motion Capture, αποτελεί ουσιαστικά στούντιο παραγωγής, συνεπώς η επικοινωνία με χορευτές και ηθοποιούς είναι δεδομένη. Η συνεργασία και η από κοινού προσοχή σε προβλήματα που παρουσιάζονται καθώς και η δυνατότητα συζήτησης και εύρεσης λύσεων στο πλαίσιο ενός δικτύου ανθρώπων έχουν αποφέρει σημαντικούς καρπούς και μια πολυμορφία, ένα πλέγμα εμπειρίας και γνώσεων που προάγει το συλλογικό έργο και την αρμονική πολυφωνία.

Τι δυνατότητες παρέχουν οι τεχνολογίες αυτές για τη διδασκαλία του χορού;

Η σημαντικότερη δυνατότητα είναι αυτή της καταγραφής και της επεξεργασίας της κίνησης. Αν σκεφτούμε την επανάσταση που έφερε η βιντεοσκόπηση στη διδασκαλία, τη μελέτη, τη διατήρηση του χορού, τότε σίγουρα τεχνολογίες όπως το Motion Capture διευρύνουν ακόμη περισσότερο το πεδίο της έρευνας. Ένα σημαντικό πλεονέκτημα είναι ότι, σε αντίθεση με το βίντεο, μπορεί κανείς να απομονώσει την ίδια την κίνηση και να την παρουσιάσει ή να τη μελετήσει από όλες τις πλευρές στον τρισδιάστατο χώρο. Ακόμη, η δυνατότητα να απομονώσει ξεχωριστά στοιχεία της κίνησης, να την επαυξήσει μέσα από οπτικοποίησεις εστιάζοντας σε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, να την αποθηκεύσει και να την επεξεργαστεί ξανά σε διαφορετικό χρόνο, να τη συγκρίνει με άλλες κινήσεις που έχουν καταγραφεί με παρόμοιο τρόπο και να συμπεράνει σχετικά με ομοιότητες ή διαφορές, να συνθέσει νέες αλληλουχίες κινήσεων, να οπτικοποιήσει εκ νέου και να επανεγγράψει ένα προεγγεγραμμένο υλικό χρησιμοποιώντας δεδομένα από «βιβλιοθήκες κινήσεων» και πολλά άλλα. Καθεμιά από τις δυνατότητες που προσφέρονται παράγει με τη σειρά της ένα ολοένα και μεγαλύτερο πεδίο νέων δυνατοτήτων που, ενδεχομένως, αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο.

Πώς συνδέεται η έρευνα αυτή με την διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς;

Η πρόσβαση και η ενασχόλησή μας με τα νέα τεχνολογικά εργαλεία μας δίνουν τη δυνατότητα να καταγράψουμε και να «αποθηκεύσουμε» τις κινήσεις των παραδοσιακών χορών και να τους αναλύσουμε ή να τους διδάξουμε στο μέλλον. Στο πλαίσιο του WhoLoDancE έχει πραγματοποιηθεί η καταγραφή 52 διαφορετικών χορών από όλη την Ελλάδα σε συνεργασία με έμπειρους χορευτές του Λυκείου Ελληνίδων. Στην περίπτωση των τοπικών χορών, η κίνηση είναι μόνο μία από τις διαστάσεις του χορού, η οποία θα πρέπει να τεκμηριωθεί σε συνδυασμό με τον τόπο, την ιστορία, τη μουσική, τον λόγο... Όμως οι δυνατότητες που ανοίγονται από την καταγραφή και μελέτη των κινήσεων είναι τεράστιες. Ενδιαφέρον έχει επίσης το γεγονός ότι σε αντίθεση με λεκτικές περιγραφές ή συστήματα ανάλυσης και σημειογραφίας του χορού, οι σύγχρονες τεχνολογίες παρέχουν τη δυνατότητα της ακριβούς καταγραφής της κίνησης του ανθρώπινου σώματος σε όλη της τη λεπτομέρεια και φυσικότητα.

Ποια πιστεύετε ότι μπορεί να είναι η επίδραση του έργου και της χρήσης τεχνολογιών γενικότερα στην τέχνη του χορού;

Ο διάλογος που αναπτύσσεται μέσα από αυτές τις συνεργασίες μπορεί να ανοίξει σε πολλά επίπεδα. Ουσιαστικά θίγονται θέματα όπως «πώς μετράμε την απόδοση ενός χορευτή;», «μπορούμε να μετρήσουμε κάποια από τα χαρακτηριστικά που κάνουν την κίνηση εκφραστική;», «μπορούν αυτά τα κριτήρια να είναι ίδια για όλα τα είδη χορού;», «ποια είναι η σχέση του σήματος της κίνησης με αυτό της μουσικής, αν και εφόσον υπάρχει;». Η προσπάθειά μας να καταγράψουμε την πρακτική του χορού και να ορίσουμε ένα θεωρητικό πλαίσιο μέτρησης μας οδηγεί αναπόφευκτα σε ερωτήματα που αφορούν τον τρόπο διδασκαλίας και δημιουργίας του χορού, αλλά ίσως και σε ζητήματα συναφή με το αντικείμενο της μελέτης των αισθητικών θεωριών. Θεωρούμε πως η συνύπαρξη των διαφορετικών ειδών χορού στο πλαίσιο του WhoLoDancE και η προσπάθειά μας να φέρουμε μια ισορροπία και να τηρήσουμε μια κοινή διαδικασία καταγραφής και ανάλυσης, σεβόμενοι ταυτόχρονα τις ιδιαιτερότητες του κάθε είδους αλλά και τις ανάγκες των τελικών αποδεκτών του έργου, αποτελούν την ουσιαστικότερη συνεισφορά μας τόσο στην τέχνη του χορού όσο και στο επιστημονικό ενδιαφέρον γύρω από αυτόν.

Η ταυτότητα της έρευνας

Χρηματοδότηση: Το έργο WhoLoDancE, με κωδικό 688865, χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του προγράμματος Horizon 2020.

Consortium:

* Lynkeus SRL (Ιταλία)

* Αthena Research Center (Ελλάδα)

* MOTEK Entertainment (Ολλανδία)

*Politecnico di Milano (Ιταλία)

*Università di Genova (Ιταλία)

*Peachnote GmbH (Γερμανία)

*Coventry University (Αγγλία)

* INSTITUTO STOCOS (Ισπανία)

* K.DANSE (Γαλλία)

* Lyceum Club of Greek Women (Ελλάδα)

3 έτη (1.1.2016-31.12.2018)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL