Επιστήμονες «διάβασαν» το DNA του ηλίανθου

Επιστήμονες «διάβασαν» το DNA του ηλίανθου

Tο γονιδίωμα του ηλίανθου κατάφεραν να αποκωδικοποιήσουν οι επιστήμονες, το οποίο είναι περίπου 10% μεγαλύτερο από το ανθρώπινο.

Η ανάγνωση του DNA αυτού του δημοφιλούς διεθνώς φυτού, από το οποίο, μεταξύ άλλων, παράγονται το ηλιέλαιο και οι ηλιόσποροι, αναμένεται να βοηθήσει μελλοντικά στη γενετική τροποποίηση και στην καλλιέργεια νέων πιο ανθεκτικών και πιο αποδοτικών καλλιεργειών του -γεγονός που δεν θα βρει σύμφωνους τους πολέμιους των γενετικά τροποποιημένων οργανισμών.

Οι καλλιέργειες ηλίανθου έχουν μεγάλη εξάπλωση διεθνώς, καθώς εμφανίζουν σταθερές αποδόσεις σε μεγάλη ποικιλία περιβαλλοντικών συνθηκών, ενώ δείχνουν μεγάλη προσαρμοστικότητα στην κλιματική αλλαγή και στην ξηρασία.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Νικολά Λανγκλάντ του Εθνικού Ινστιτούτου Γεωργικών Ερευνών (INRA) της Γαλλίας και την καθηγήτρια Λόριν Ρίζενμπεργκ του τμήματος Βοτανικής του πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολομβίας στο Βανκούβερ του Καναδά, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature".

Οι επιστήμονες «διάβασαν» το DNA του σημαντικότερου είδους ηλίανθου, του «Ηλίανθου του ετήσιου» (Helianthus anuus L.), γνωστού απλώς και ως «Ήλιου», ανακαλύπτοντας ποιά γονίδια επηρεάζουν την ανθοφορία του και την παραγωγή του ελαίου του.

Ο ηλίανθος είναι ένα από τα σημαντικότερα φυτά που παράγουν λάδι παγκοσμίως (με μια ετήσια παραγωγή αξίας περίπου 20 δισ. δολαρίων) και είναι το τελευταίο ελαιοδοτικό φυτό που «διαβάζεται» το γονιδίωμά του.

Στην Ελλάδα καλλιεργείται κυρίως στη βόρεια Ελλάδα.

Πηγή: ΑΜΠΕ