Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
23.2°C25.8°C
2 BF 33%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.4°C26.8°C
2 BF 33%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
20.0°C24.8°C
2 BF 49%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.2°C21.0°C
2 BF 69%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
25 °C
24.0°C24.9°C
2 BF 33%
Αναζητώντας τη νέα σχέση παιδιού και πολιτισμού
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Αναζητώντας τη νέα σχέση παιδιού και πολιτισμού

Με την εμπειρία του προγράμματος "Μελίνα", "καινοτόμου στην εποχή του", που στη δεκαετία του '90, μέσα από τη συνεργασία των υπουργείων Πολιτισμού και Παιδείας, σηματοδότησε την αρχή μιας νέας προσέγγισης για τη σχέση των μαθητών με τον πολιτισμό, η δημόσια συζήτηση που πραγματοποιήθηκε χθες στο αμφιθέατρο του ΥΠΠΟΑ, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων "25 χρόνια μετά. Μελίνα, σε θυμόμαστε", ανέδειξε την αναγκαιότητα να επαναδραστηριοποιηθεί αυτή η συνέργεια με τα δεδομένα και τις προτεραιότητες που θέτει η εποχή μας.

"Σήμερα ξέρουμε ότι ο πολιτισμός είναι νομάδας. Μπορεί να βρίσκεται στην αυλή ενός σχολείου, στην αίθουσα ενός θεάτρου, σε ένα μουσείο, στην καθημερινή συμπεριφορά, στη στάση ζωής μας" τόνισε η υπουργός Πολιτισμού και υπογράμμισε τον πρωτοποριακό χαρακτήρα του προγράμματος "Μελίνα" καθώς "ενέταξε τον πολιτισμό στην καθημερινότητα των παιδιών και συνδύασε την έρευνα με το συναίσθημα και το παιχνίδι". Σ' αυτή τη συνθήκη, αλλά με δεδομένο πλέον ότι φέτος για πρώτη φορά επιχορηγούνται από το ΥΠΠΟΑ πολιτισμικά προγράμματα για παιδιά και νέους, αναζητούνται οι τρόποι με τους οποίους η πολιτεία καλείται να καλύψει τα κενά και τις ρωγμές που έχουν δημιουργηθεί σήμερα στη σχέση των παιδιών και των νέων με τον πολιτισμό και τα κατέγραψε ανάγλυφα η πρόσφατη έρευνα του Εργαστηρίου Κοινωνικών Επιστημών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου του ΕΚΠΑ, καταγράφοντας μια σχέση αν όχι παντελώς ανύπαρκτη, τουλάχιστον σε βαθιά ύπνωση.

Στο ερώτημα ποιο θα μπορούσε να είναι το πρόγραμμα "Μελίνα" σήμερα, αναμφίβολα η απάντηση θα μπορούσε κάλλιστα να περιγράφει με σαφήνεια, ένα πρόγραμμα στο οποίο η συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας και η συνέργεια με άλλους φορείς θα είχε κυρίαρχο χαρακτήρα. Αυτό τουλάχιστον φάνηκε καθαρά στη συνέντευξη Τύπου που πλαισίωσε τη δημόσια συζήτηση.

"Το υπουργείο Πολιτισμού πρέπει να παίξει τον ρόλο του μπουρλοτιέρη" έλεγε χαρακτηριστικά η Σίση Βαφέα, ιδρυτικό μέλος και διευθύντρια του Κέντρου Παιδαγωγικής και Καλλιτεχνικής Επιμόρφωσης "Σχεδία", του μη κερδοσκοπικού φορέα ο οποίος, "εφτά χρόνια πριν το πρόγραμμα ‘Μελίνα"’, για πρώτη φορά μετά τη Μεταπολίτευση μίλησε για το ρόλο της τέχνης στην εκπαίδευση. Το πρόγραμμα "Μελίνα" σταμάτησε, η ‘Σχεδία’ συνεχίζει να είναι σε διαρκή επαφή με το σημερινό γίγνεσθαι". Για την Σ. Βαφέα είναι "πολύ σημαντικό, σε πολιτικό επίπεδο, τα δύο υπουργεία να έρθουν σε διάλογο, πρέπει να πορευτούμε με διυπουργικές συμφωνίες".

Αντίστοιχος και ο προβληματισμός της Ξένιας Καλογεροπούλου, η οποία έβαλε και άλλες παραμέτρους στον ρόλο που πρέπει να διαδραματίσει η πολιτεία για μια συνθήκη χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις στη σχέση των νέων με τον πολιτισμό. "Είναι πρόβλημά ότι τα θέατρα για παιδιά δεν θεωρείται ότι πρέπει να επιχορηγούνται" είπε, χαρακτηρίζοντας "απαράδεκτο αυτό τον διαχωρισμό". Και καθώς αναρωτήθηκε τι πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα, σημείωσε ότι "το υπουργείο Πολιτισμού πρέπει να ταρακουνάει το υπουργείο Παιδείας" αλλά υπογράμμισε και κάτι ακόμα πιο κομβικό, "την εκπαίδευση των δασκάλων". Η ίδια, πάντως, αυτό που θα ενέτασσε απαραιτήτως σε ένα νέο πρόγραμμα "Μελίνα" θα ήταν "ένα πολύ σημαντικό κομμάτι, το βιβλίο και το διάβασμα. Πρέπει να υπάρχουν δραστηριότητες που να παρακινούν τα παιδιά να διαβάζουν" επισήμανε η σημαντική ηθοποιός και πρωτοπόρος στην υπόθεση του παιδικού θεάτρου στη χώρα μας.

Τον ρόλο της εκπαίδευσης έδειξε και ο σκηνοθέτης Δήμος Αβδελιώδης. "Είναι δυνατόν να μην ασχοληθούμε με την εκπαίδευση; Πώς θα εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας σε μια άλλη κοινωνία έτσι που να μην ξαναπεράσουμε αυτά που βιώσαμε τα τελευταία χρόνια;" αναρωτήθηκε.

Στη διάρκεια της δημόσιας συζήτησης που προηγήθηκε, τον κομβικό ρόλο που έπαιξε το πρόγραμμα "Μελίνα" στη διαμόρφωση μιας ουσιαστικής επικοινωνίας της εκπαιδευτικής και της μαθητικής κοινότητας με την πολιτιστική κληρονομιά και τη σύγχρονη δημιουργία τον θυμήθηκαν ο συνθέτης Γιώργος Κουρουπός, ο Νίκος Παΐζης, ερευνητής, επιστημονικός σύμβουλος του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ, η Ανδρομάχη Κατσελάκη, προϊσταμένη του Τμήματος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Επικοινωνίας του ΥΠΠΟΑ, η ζωγράφος και παιδαγωγός Ελένη Μωραΐτη, η Στέλλα Χρυσουλάκη προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων του ΥΠΠΟΑ, ο δάσκαλος χορού και χορογράφος Γιάννης Γιαπλές.

Πόλυ Κρημνιώτη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL