Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Χρήστος Λεοντής: Αν δεν καταφέρω να προσφέρω ό,τι έχω φανταστεί, θα πω "ευχαριστώ πολύ και αντίο"

Συναντήσαμε τον Χρήστο Λεοντή να απολαμβάνει τις τελευταίες ημέρες των καλοκαιρινών του διακοπών στο σπίτι του στην Επίδαυρο, καθώς ήδη ξεκινά άμεσα για εκείνον ο νέος κύκλος εργασιών του ως μέλους του Δ.Σ. της ΕΡΤ

Συνέντευξη στη Μάνια Ζούση

Η τοποθέτησή του από κοινού με τον Γιώργο Θαλασσινό στο διοικητικό συμβούλιο της κρατικής ραδιοτηλεόρασης πήρε πρόσφατα το πράσινο φως από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής μετά από σχετική εισήγηση του αρμόδιου υπουργού Νίκου Παππά.

Απόλυτος, ξεκάθαρος και κατηγορηματικός, με όραμα, γνώση και άποψη, δεν διστάζει να δηλώσει με εντιμότητα: «Αν δεν καταφέρω σε λίγο διάστημα να προσφέρω ό,τι έχω φανταστεί στο ζήτημα της αισθητικής και της τέχνης, θα φύγω. Και αν οι νόμοι αποτελούν εμπόδιο, θα προσπαθήσουμε να τους αλλάξουμε".

Στέκεται με ευαισθησία και έγνοια στην υπόθεση των μουσικών συνόλων υπογραμμίζοντας πως η προσπάθειά του θα κατευθυνθεί σε τέτοιο σημείο ώστε τα τρία μουσικά σύνολα της ΕΡΤ να αποτελέσουν τρεις μονάδες που να σπάνε κόκαλα»!

Μιλάει με ενθουσιασμό για την εξωστρέφεια και την προβολή που θέλει να δώσει στις ορχήστρες, για τις οποίες υποστηρίζει πως “πρέπει να αρχίσουν αφενός να παίζουν ελληνικά έργα, καθώς αυτός είναι ο σκοπός, και αφετέρου έργα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής, επιτελώντας έτσι τον σκοπό για τον οποίο ιδρύθηκαν».

Εδώ στη χώρα μας όλα γίνονται με κομματικές επιλογές, με παρέες κ.λπ. Εγώ ποτέ δεν ανήκα σε κάποιον κομματικό σχηματισμό και μηχανισμό, έτσι, κατά συνέπεια και όπως φαίνεται, δεν με χρειάζονταν. Τώρα με σκέφθηκαν οι άνθρωποι, κάτι μου είπαν, κάτι τους είπα και είδα ότι θα μπορούσα ενδεχομένως να συμβάλω

Φανερά αιφνιδιασμένος από την πρόταση, ο δημοφιλής μουσικοσυνθέτης δεν δίστασε να δηλώσει αμέσως μετά τη γνωστοποίησή της: «Μου κάνει εντύπωση το ότι στα 77 μου χρόνια μού δίνεται η ευκαιρία να συμβάλω στην επίσημη Πολιτεία".

Δεν κρύβει μάλιστα πως: «Εδώ στη χώρα μας όλα γίνονται με κομματικές επιλογές, με παρέες κ.λπ. Εγώ ποτέ δεν ανήκα σε κάποιον κομματικό σχηματισμό και μηχανισμό, έτσι, κατά συνέπεια και όπως φαίνεται, δεν με χρειάζονταν. Τώρα με σκέφθηκαν οι άνθρωποι, κάτι μου είπαν, κάτι τους είπα και είδα ότι θα μπορούσα ενδεχομένως -και το τονίζω το ενδεχομένως- να συμβάλω. Διότι, αν δεν καταφέρω σε λίγο διάστημα να προσφέρω ό,τι έχω φανταστεί -και νομίζω ότι αυτά που έχω σκεφτεί και φανταστεί είναι προς το συμφέρον του ελληνικού λαού τελικά, στο ζήτημα της αισθητικής και της τέχνης-, θα σηκωθώ να φύγω»!

Επιμένει πως τα πράγματα είναι πολύ απλά για τον ίδιο καθώς, όπως λέει, “δεν είναι άπραγος για να πιάσει μια θέση. Ούτε αρχομανής είμαι και άλλα τέτοια. Θέλω να πω τη γνώμη μου. Αν γίνει σεβαστή, πάμε παρακάτω. Αν δεν γίνει, θα πω ‘ευχαριστώ πολύ και αντίο’".

 

*Ποιες είναι οι πρώτες σκέψεις σας για την περίπτωση της ΕΡΤ και την εξυγίανσή της και τι θα προτείνετε;

Δεν είμαι ξερόλας, τίποτα δεν ξέρω. Αυτό που ξέρω είναι ότι δεν ξέρω τίποτα. Μια προσπάθεια θα κάνω σε ό,τι αφορά κυρίως το καλλιτεχνικό μέρος, τόσο στο θέαμα όσο και στο ακρόαμα. Εννοώ δηλαδή αφενός στο ζήτημα των προγραμμάτων, των σειρών, των ντοκιμαντέρ που θα προβάλλονται, αφετέρου στο ζήτημα του ήχου. Αυτά τα έρημα τα μουσικά σύνολα, τα οποία βολοδέρνουν από εδώ και από εκεί με δεκάδες προβλήματα.

Αν μπορέσω να συνεισφέρω ώστε αυτά τα τρία σύνολα να αποτελέσουν τρεις μονάδες που να σπάνε κόκαλα, που λέει ο λόγος, έτσι ώστε να ηρεμήσουν, να ησυχάσουν και να αφοσιωθούν στο έργο τους. Ως προς αυτό φαντάζομαι ότι, με τη συμπαράσταση των ίδιων των μουσικών, θα βρούμε μία κοινή λύση. Αν οι νόμοι αποτελούν εμπόδιο, θα προσπαθήσουμε να τους αλλάξουμε. Διότι οι νόμοι γίνονται για να εξυπηρετούν τους πολίτες κι όχι να τους εμποδίζουν.

Κατά συνέπεια η προτεραιότητα και ο στόχος μου θα είναι αυτός: τα μουσικά σύνολα να αποτελέσουν μονάδες πολιτισμού, να γίνουν εξωστρεφή και να βγουν προς τα έξω, αφοσιωμένα στα καθήκοντά τους και στην τέχνη τους.

 

*Πώς τα φαντάζεστε και πως θα τα οργανώσετε;

Πρέπει να ξεπεράσουν τα οργανωτικά ή τα οικονομικά και τα εργατικά ζητήματα που τους απασχολούν στις μεταξύ τους σχέσεις. Και δεν έφταναν τα δικά τους προβλήματα, αναστατώθηκαν και με το κλείσιμο της ΕΡΤ, τη δημιουργία της ΝΕΡΙΤ κ.ά. Αυτά θεωρώ πως είναι ζητήματα που μπορούν με τη λογική και τη συμβολή των ίδιων των μουσικών και των χορωδών να ξεπεραστούν εύκολα και να λυθούν.

Από εκεί και πέρα το θέμα είναι πώς μπορούν αυτά να δείξουν το έργο τους στον κόσμο. Να βγουν οι ορχήστρες έξω, να αρχίσουν να παίζονται ελληνικά έργα, καθώς αυτός είναι ο σκοπός, και έργα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής και να επιτελέσουν τον σκοπό για τον οποίο ιδρύθηκαν.

 

*Στο ζήτημα του τηλεοπτικού προγράμματος πώς σκέφτεστε να συμβάλετε;

Στο ζήτημα των ειδήσεων δεν είμαι ειδικός. Αλλά, από όσο παρακολουθώ, δεν νομίζω ότι μπορεί να αποτελεί είδηση η δολοφονία μιας μάνας από τον γιο της π.χ - σύμφωνα κυρίως με τα ιδιωτικά κανάλια, που στην πλειονότητά τους δεν βλέπονται. Πρόκειται για ειδήσεις - μαθήματα δολοφονικής πρακτικής και εγκλήματος που δεν νομίζω ότι ωφελούν. Άραγε τίποτα καλό δεν γίνεται σε αυτόν τον κόσμο για να αναδειχθεί και να ακουστεί;

 

*Ωστόσο και η ΕΡΤ αντιγράφει αρκετές φορές τα κακά της ιδιωτικής τηλεόρασης, διολισθαίνοντας στον κόσμο της, παρ’ όλο που είναι ένας δημόσιος φορέας, για τον οποίο ο Έλληνας φορολογούμενος πολίτης πληρώνει ένα σοβαρό ποσό. Και πρέπει να ανταποκρίνεται σε αυτήν την ιδιότητα. Έχετε κυβερνητική διαβεβαίωση για κάτι τέτοιο;

Δεν έχω αναλάβει ακόμα, καθώς, για να συνεδριάσουμε, πρέπει να προηγηθεί η δημοσίευση του διορισμού στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Πλησιάζει ένα πρώτο συμβούλιο, για το οποίο θα ειδοποιηθώ, κατά συνέπεια δεν έχω μιλήσει με κανέναν για τίποτα. Θα συναντηθούμε, θα ανταλλάξουμε γνώμες και απόψεις για να δούμε πού μπορεί να οδηγηθεί ένας οργανισμός σαν την ΕΡΤ και να έχουμε έναν κοινό στόχο. Αυτό θα δείξει από τις πρώτες ημέρες κιόλας.

Άκουσα στην επιτροπή της Βουλής τον κ. Βορίδη να ρωτάει για το εμπορικό σκέλος κ.λπ. και ήθελα να τον ρωτήσω αν ξέρει τη συνταγή του τι είναι εμπορικό, γιατί εγώ δεν την ξέρω. Μπορώ να πω ποιο είναι αισθητικά ωραίο και ποιο άσχημο. Αν λοιπόν εννοούν εμπορικό το άσχημο, δεν με ενδιαφέρει το εμπόριο. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι να μπορέσουμε να προσφέρουμε στον ελληνικό λαό χρήσιμα πράγματα στη γνώση, την αισθητική, το γούστο, την ουσιαστική ψυχαγωγία του κι όχι να τον γαργαλίσουμε και να τον κάνουμε να χασκογελά.

Ξέρω ότι είναι δύσκολα τα πράγματα καθώς η περιρρέουσα ατμόσφαιρα είναι παντού χαλαρή κατά κάποιον τρόπο. Δεν νομίζω ότι μπορεί να συνεχιστεί κάτι τέτοιο, διότι οι ανάγκες των ανθρώπων είναι διαφορετικές πολλές φορές από αυτές που του προσφέρονται. Θα προσπαθήσουμε, στο μέτρο που μπορούμε, να δημιουργήσουμε μια όαση σε όλο αυτό το τοπίο.

 

*Δείχνετε αισιόδοξος και με κέφι για δουλειά.

Διαφορετικά δεν θα συμμετείχα. Έχω να κάνω πολλή δουλειά στο σπίτι μου. Έχω να ηχογραφήσω τραγούδια, να ανασύρω υλικό από το αρχείο μου που θέλω να δουλέψω εκ νέου και έχω και πάρα πολλή ανέκδοτη δουλειά που θέλω να βγάλω. Ειδικά το 95% της θεατρικής μου δουλειάς είναι άγνωστο και αυτήν θέλω να την εκδώσω. Επίσης υπάρχει κινηματογραφική μουσική από 24 ταινίες. Ακόμα και το πρώτο βραβείο τραγουδιού που πήρα σε ηλικία 23 ετών σε φεστιβάλ που είχε γίνει στην Αθήνα και στον Πειραιά ακόμα δεν το έχω εκδώσει. Άρα υπάρχει πολλή δουλειά, που θέλει χρόνο και αφοσίωση.

 

*Ποια η γνώμη σας για τους νέους καλλιτέχνες αλλά και τα μεγάλα ιδρύματα που διαχειρίζονται την πολιτιστική παραγωγή;

Όταν ξεκινούσα κι εγώ στην εποχή μου, το 1963 που πρωτοέγραψα την “Καταχνιά” και βγήκα στην αγορά, είχαμε να αντιπαλέψουμε με τον Χατζιδάκι και τον Θεοδωράκη. Κι έπρεπε να κάνουμε τραγούδια που θα έπρεπε να ήταν καλύτερα ή ισάξια με αυτά των δυο μουσικοσυνθετών. Δεν ήταν εύκολα. Αλλά είχαμε στόχους. Πάντα το παρελθόν, η Ιστορία και η παράδοση σου δίνουν πατήματα για να μπορέσεις να πας ένα βήμα παραπέρα. Πρόκειται για ένα στοιχειώδες αξίωμα. Έτσι ώστε να μπορέσει να προχωρήσει κάποιος εδώ στην Ελλάδα.

Υπάρχουν πρότυπα άπειρα και απείρου κάλλους στη χώρα μας. Και οι νέοι άνθρωποι, αν δεν μπορέσουν να δημιουργήσουν έργα που να μπορούν να σταθούν στα πόδια τους, δεν θα καταφέρουν να γίνουν αρωγοί στις ανάγκες του ελληνικού λαού.

Γνωρίζω πολύ λίγα, σχεδόν ελάχιστα, για τον τρόπο λειτουργίας, διοίκησης και συμπεριφοράς των ιδρυμάτων που διαχειρίζονται την πολιτιστική παραγωγή. Καταρχήν είναι θετικό το ότι υπάρχουν. Απλούστατα νομίζω ότι, για να κρατηθούν και να αποτελέσουν πραγματικά εστίες πολιτισμού για τον ελληνικό λαό, θα πρέπει να ανοίξουν το μυαλό και τις πόρτες τους πολύπλευρα. Να μην λειτουργούν με επιλογές εστέτ. Να υποστηρίζουν, να προβάλλουν και να βοηθούν την ελληνική παραγωγή σε όλες τις μορφές τέχνης. Αλλιώς θα παραμείνουν απλοί μεταπράτες. Δεν νομίζω πως είναι αυτός ο σκοπός τους.

 

*Οι παλαιότεροι δημιουργοί στέκονται γενναιόδωρα απέναντι στους νεότερους;

Εγώ ευεργετήθηκα και από τον Χατζιδάκι και από τον Θεοδωράκη, με τον τρόπο του ο καθένας με επηρέασε. Το ίδιο προσπαθώ να κάνω και εγώ σε νεότερους μουσικούς. Σε συναυλίες μου αφαιρούσα δικά μου τραγούδια και έδινα βήμα σε νέους συνθέτες να παρουσιάσουν το έργο τους. Το κάνω όσο μπορώ για να δώσω ένα βήμα σε ανθρώπους που ενδεχομένως δεν έχουν ακόμα και πού να παίξουν. Με αυτόν τον τρόπο τούς δίνεται η ευκαιρία να εκτεθούν και αυτοί στο κοινό στο μέτρο που μπορούν.

Υπάρχουν ταλαντούχοι νέοι μουσικοί που αξίζουν τον κόπο, αλλά δεν έχουν το βήμα. Αυτό θα μπορούσε π.χ. να είναι ένα στοιχείο προσφοράς της ΕΡΤ μέσω των μουσικών συνόλων. Οι νέοι δημιουργοί θα μπορούν να γράφουν έργα που θα παίζονται από τα μουσικά σύνολα ή τα ραδιόφωνα ή τα κανάλια της ΕΡΤ. Κι έτσι όπως είναι ανύπαρκτη σήμερα η δισκογραφία, να ένας τρόπος να βοηθηθούν οι καλλιτέχνες και να αντιληφθεί και ο ελληνικός λαός ότι δεν μπορεί συνεχώς να έχει δανεικά τραγούδια. Πρέπει να βλέπουμε την εποχή μας, καθώς κάθε μια έχει τη δική της έκφραση, που εμείς οι παλαιότεροι ενδεχομένως δεν την αντιλαμβανόμαστε όσο οι νέοι.

 

(ΜΟΤΟ:)

Εδώ στη χώρα μας όλα γίνονται με κομματικές επιλογές, με παρέες κ.λπ. Εγώ ποτέ δεν ανήκα σε κάποιον κομματικό σχηματισμό και μηχανισμό, έτσι, κατά συνέπεια και όπως φαίνεται, δεν με χρειάζονταν. Τώρα με σκέφθηκαν οι άνθρωποι, κάτι μου είπαν, κάτι τους είπα και είδα ότι θα μπορούσα ενδεχομένως να συμβάλω

 

Πρέπει να βλέπουμε την εποχή μας, καθώς κάθε μια έχει τη δική της έκφραση, που εμείς οι παλαιότεροι ενδεχομένως δεν την αντιλαμβανόμαστε όσο οι νέοι

 

Εγώ ευεργετήθηκα και από τον Χατζιδάκι και από τον Θεοδωράκη, με τον τρόπο του ο καθένας με επηρέασε. Το ίδιο προσπαθώ να κάνω και εγώ σε νεότερους μουσικούς

 

Αν οι νόμοι αποτελούν εμπόδιο, θα προσπαθήσουμε να τους αλλάξουμε. Διότι οι νόμοι γίνονται για να εξυπηρετούν τους πολίτες κι όχι για να τους εμποδίζουν

Δείτε όλα τα σχόλια