Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Για τη Λ. Μενδώνη η Coca - Cola πάει με όλα

Η υπουργός Πολιτισμού ανακαλεί με δελτίο Τύπου προηγούμενη Υπουργική Απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ περί αναπαράστασης μνημείων και κατ' επέκταση δεν θα χρειάζεται οποιοσδήποτε ιδιώτης να πληρώνει στο Ελληνικό Δημόσιο όταν χρησιμοποιεί την εικόνα των μνημείων για εμπορική εκμετάλλευση

Της Πόλυς Κρημνιώτη

 

Η υπουργός Πολιτισμού, σε πρωτοφανή κίνηση μέλους ελληνικής κυβέρνησης, αλλάζει προηγούμενη Υπουργική Απόφαση με δελτίο Τύπου προκειμένου να ευνοήσει μια πολυεθνική εταιρεία, και μάλιστα εις βάρος εμβληματικών μνημείων της πολιτιστικής μας κληρονομιάς όπως ο Παρθενώνας και της δημοκρατίας όπως η Βουλή. Η Λίνα Μενδώνη, αντί ως υπουργός να ενδιαφέρεται για το δημόσιο συμφέρον, φαίνεται πως συντάσσεται με τις βουλές των ιδιωτών υιοθετώντας πλήρως ότι "η Coca - Cola πάει με όλα", ακόμα και με τα μνημεία της χώρας, εγείροντας μείζον πολιτικό και ηθικό ζήτημα.

Δύο μήνες μετά τον σάλο που δημιουργήθηκε για την απεικόνιση του Παρθενώνα και άλλων μνημείων στα συλλεκτικά μπουκάλια της Coca - Cola με αφορμή διαφημιστική καμπάνια της πολυεθνικής, χωρίς να προηγηθεί άδεια από το υπουργείο Πολιτισμού, με συνέπεια την απώλεια δημοσίων εσόδων, το υπουργείο Πολιτισμού επανέρχεται στο θέμα. Αυτή τη φορά για να ανακοινώσει "πανηγυρικά" ότι ανακαλείται η Υπουργική Απόφαση των πρώην υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά και υφυπουργού Κώστα Στρατή περί αναπαράστασης μνημείων, καθώς το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, κατόπιν "ερώτησης" της νυν υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, γνωμοδότησε στις 25 Νοεμβρίου αφενός ότι "η Υπουργική Απόφαση που προβλέπει διαδικασία αδειοδότησης εκ μέρους του ΥΠΠΟΑ για 'αναπαραστάσεις μνημείων' κείται εκτός νομοθετικής εξουσιοδότησης του άρθρου 46, παρ. 4 του Ν. 3028/2002" και αφετέρου ότι "το ΥΠΠΟΑ δεν δύναται να επιβάλλει τέλη σε βάρος της εταιρείας C.C. για τη χρήση της αναπαράστασης του αρχαίου μνημείου με βάση την Υπουργική Απόφαση".

Δεν θα χρειάζεται άδεια

Σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού εκ των ανωτέρω συνάγεται ότι αφενός "η απόφαση Ζορμπά κρίνεται καταργητέα και ανακαλείται" και αφετέρου "οι καταγγελίες περί δήθεν απώλειας εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου εκατομμυρίων ευρώ, εξαιτίας της μη εφαρμογής της απόφασης Ζορμπά, και τα λεχθέντα περί της δήθεν ανοχής της σημερινής πολιτικής ηγεσίας προς την "εταιρεία C.C." όχι μόνον αποδεικνύονται κενές περιεχομένου, αλλά ενέχουν συκοφαντική δυσφήμηση".

Για την υπουργό λοιπόν δεν χρειάζεται να αδειοδοτείται η απεικόνιση των μνημείων, κατ' επέκταση δεν χρειάζεται οποιοσδήποτε ιδιώτης να πληρώνει στο Ελληνικό Δημόσιο όταν χρησιμοποιεί την εικόνα των μνημείων για εμπορική εκμετάλλευση. Η Υπουργική Απόφαση των Ζορμπά και Στρατή που ανακαλείται όριζε με σαφήνεια τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις διαδικασίες αδειοδότησης για την απεικόνιση των μνημείων συμπεριλαμβάνοντας και τις τελευταίες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνίας με βάση τον Αρχαιολογικό Νόμο. Ίδιοι όροι και προϋποθέσεις αδειοδότησης άλλωστε προβλέπονται και για το Μουσείο Ακρόπολης με απόφαση του Δ.Σ. του το 2014, όταν η νυν υπουργός ήταν γενική γραμματέας.

Μυρσίνη Ζορμπά: Ανατρέπουν το ισχύον διαχρονικό πλαίσιο

"Συνεχίζουμε να θεωρούμε ότι οι απεικονίσεις του Παρθενώνα και άλλων μνημείων χωρίς προηγούμενη άδεια του ΥΠΠΟΑ αποπειρώνται να ανατρέψουν το ισχύον διαχρονικά θεσμικό πλαίσιο, που αφορά τους όρους και τις προϋποθέσεις της χορήγησης άδειας απεικονίσεων για εμπορική εκμετάλλευση και διαφημιστικούς σκοπούς" δηλώνει στην "Αυγή" η πρώην υπουργός Μυρσίνη Ζορμπά. Εξηγεί μάλιστα ότι "η αρμοδιότητα του υπουργείου και τα δημόσια έσοδα από τις αδειοδοτήσεις και τα τέλη προκύπτουν από τον νόμο 'Για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς', καθώς και τις Υπουργικές Αποφάσεις που ακολούθησαν μετά το 2002, συμπεριλαμβανομένης της πιο πρόσφατης με ημερομηνία 4.7.2019, στην οποία ορίζονταν σαφώς οι όροι, οι προϋποθέσεις, τα όργανα και οι διαδικασίες χορήγησης άδειας παραγωγής, αναπαραγωγής και διάδοσης στο κοινό, με οποιονδήποτε τρόπο και μέσο, αντιγράφων και απεικονίσεων μνημείων που ανήκουν στο Δημόσιο για εμπορικούς και διαφημιστικούς σκοπούς".

Προσθέτει δε ότι "η Υπουργική Απόφαση της 4.7.2019 εκδόθηκε μετά από προσεκτική επεξεργασία των νέων τεχνολογικών δεδομένων που αφορούν τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνίας, καθώς και πρακτικών που ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως ορίζει ο νόμος.

Επειδή όλα τα παραπάνω αγγίζουν τον πυρήνα της προστασίας και τα αποκλειστικά δικαιώματα του Ελληνικού Δημοσίου στα μνημεία του ελληνικού κράτους, πράξαμε στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας όλα όσα ήταν αναγκαία για τον σεβασμό και τη διαφύλαξή τους, με γνώμονα την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος. Αναμένουμε, ωστόσο, να δοθεί στη δημοσιότητα ολόκληρη η σχετική γνωμοδότηση του ΝΣΚ της 25.11.2019, προκειμένου να μελετήσουμε το περιεχόμενο και την τεκμηρίωσή της, καθώς αποτελεί μια νομική ερμηνεία ιδιαίτερης σημασίας όσον αφορά την προστασία των μνημείων της χώρας, την εμπορική τους εκμετάλλευση και το δημόσιο συμφέρον".

Κίνηση που δημιουργεί ερωτήματα

Πέραν του πολιτικά προφανούς που δηλώνει η κίνηση της υπουργού, αλλά και των απειλών που υπονοούνται, δημιουργούνται και αρκετά ερωτήματα:

Ποιο είναι το ακριβές ερώτημα που απηύθυνε η υπουργός στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, στο οποίο κατέφυγε προκειμένου να βρει άλλοθι για την πρωτοφανή ενέργειά της; Η συγκεκριμένη είναι γνωμοδότηση της Ολομέλειας του ΝΣΚ; Θα δημοσιοποιηθεί ολόκληρη η γνωμοδότηση; Η "Αυγή" ζήτησε τη γνωμοδότηση από το ΥΠΠΟΑ, όμως δεν της δόθηκε. Γιατί άραγε δημοσιοποιείται τώρα το συγκεκριμένο απόσπασμα της γνωμοδότησης που το ΝΣΚ εξέδωσε στις 25 Νοεμβρίου; Πώς ανακαλείται μια Υ.Α. με δελτίο Τύπου χωρίς να προβλέπεται με ποια αντίστοιχη διοικητική πράξη αντικαθίσταται;

Μήπως έχει σχέση με το γεγονός ότι η ΕΨΑ και η Λουξ, οι δύο από τις τρεις ελληνικές εταιρείες, που έχαν αντιδράσει εξαρχής στην καμπάνια της Coca - Cola για τη χρήση των συμβόλων του Παρθενώνα και της Βουλής των Ελλήνων, την Πέμπτη 10 Οκτωβρίου υπέβαλαν μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου στον εισαγγελέα. Όπως είναι γνωστό, οι δύο εταιρείες και μαζί η Βίκος είχαν παραπέμψει το θέμα στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας, το οποίο έκρινε ότι η Coca - Cola υποχρεώνεται να προχωρήσει στην απόσυρση των προϊόντων της που φέρουν απεικόνιση του Παρθενώνα, θεωρώντας πως η διαφημιστική εκστρατεία της εταιρείας έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 1 του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης - Επικοινωνίας, καθώς δεν είχε λάβει την απαραίτητη άδεια για χρήση αναπαραστάσεων, με οποιοδήποτε μέσο και τρόπο, μνημείων που ανήκουν στο Δημόσιο.

Πάντως τις τελευταίες ημέρες έχουν εμφανιστεί διαφημιστικές καταχωρίσεις τραπεζών και πολυεθνικών ξενοδοχειακών μονάδων με αναπαραστάσεις του Παρθενώνα. Τυχαίο;

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Προσφυγικό: Οικτρή αποτυχία

Όταν τον Μάιο του 2018 είχε γίνει στη Λέσβο το Περιφερειακό Συνέδριο Βορείου Αιγαίου, η Νέα Δημοκρατία είχε καταγγείλει τον τότε πρωθυπουργό Αλ. Τσίπρα ότι «άνοιξε τα σύνορα και γέμισε την Ελλάδα και την Ευρώπη με μετανάστες» και «δεν αξιοποιεί την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση».

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις