Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Πρόσω ολοταχώς στους ιδιώτες!

Τίθεται πλέον σε επισφάλεια η διαχείριση των πόρων των μεγάλων δημόσιων μουσείων της χώρας, ενώ ανοίγει ο δρόμος για την ιδιωτική φύλαξη μνημείων, μουσείων και αρχαιολογικών χώρων

Ενδεικτικός για τις κατευθύνσεις που ευνοούν τον ιδιωτικό σε βάρος του δημόσιου τομέα και τις οποίες πρόκειται να ακολουθήσει πλέον το υπουργείο Πολιτισμού ήταν ο μπλε φάκελος που παραδόθηκε και στην υπουργό Πολιτισμού αμέσως μετά το υπουργικό συμβούλιο. Σύμφωνα με το σχέδιο για τις στρατηγικές, τις προτεραιότητες και τους στόχους που θέτει το Μαξίμου για τον πολιτισμό, τίθεται πλέον σε επισφάλεια η διαχείριση των πόρων των μεγάλων δημόσιων μουσείων της χώρας, ενώ ανοίγει ο δρόμος για την ιδιωτική φύλαξη μνημείων, μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, όπως είχε προϊδεάσει ο πρωθυπουργός ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Ενδεχομένως ανοίγει και ο δρόμος και για την κατάργηση της εύλογης αμοιβής 2% επί της τιμής εισαγωγής για τα τάμπλετ, τα κινητά και τους υπολογιστές.

Στις άμεσες προτεραιότητες της κυβέρνησης βρίσκεται η "επέκταση μοντέλου λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης και σε άλλα μουσεία της χώρας". Το μοντέλο που προκρίνει η Ν.Δ για τη διαχείριση των εσόδων των μουσείων μας, εφόσον προκρίνει το συγκεκριμένο μουσείο, είναι η μορφή των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου. Αυτό όμως το μοντέλο βάζει σε επισφάλεια τα έσοδα του υπουργείου, δηλαδή του Δημοσίου, από τα εισιτήρια των δημόσιων μουσείων με μεγάλη επισκεψημότητα, όπως το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, καθώς τα ΝΠΔΔ δεν αποδίδουν χρήματα από τα εισιτήριά τους στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων. Θυμίζουμε ότι μόλις το τελευταίο διάστημα, με τη ρύθμιση που έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση, το Μουσείο της Ακρόπολης αποδίδει πλέον ένα ποσοστό των εσόδων του στο ΤΑΠ. Αν αυτό το μοντέλο εφαρμοστεί και σε άλλα μουσεία, οι συνέπειες θα επεκταθούν και στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, τον “κουμπαρά” του ΥΠΠΟΑ, δηλαδή στο Δημόσιο, κατά παράβαση του ίδιου του συντάγματος, που ορίζει ότι η πολιτιστική κληρονομιά είναι περιουσία του ελληνικού λαού. Όταν χάνει έσοδα το ΤΑΠ, μειώνονται αυτομάτως και τα κονδύλια που προορίζονται όχι μόνο για την ενίσχυση μικρότερης επισκεψιμότητας μουσείων και για τις λειτουργικές ανάγκες των υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού, αλλά και για τις αποζημιώσεις των ιδιωτών για απαλλοτριώσεις. Κανείς βέβαια δεν διασφαλίζει ότι αυτή η προτεραιότητα δεν θα επεκταθεί σε δεύτερο χρόνο και στους αρχαιολογικούς χώρους με μεγάλη επισκεψιμότητα άρα και στα έσοδα, και να δούμε, για παράδειγμα, τα έσοδα των αρχαιολογικών χώρων της ακρόπολης, του σουνίου ή της κνωσσού να τα διαχειρίζεται ένα νομικό πρόσωπο και όχι το Δημόσιο.

Προτεραιότητες

Στις άμεσες προτεραιότητες βρίσκονται επίσης οι εξής: "επέκταση ηλεκτρονικού εισιτηρίου, δυνατότητα ηλεκτρονικής κράτησης, λειτουργία πωλητηρίων, αναβάθμιση των υπηρεσιών φύλαξης, καθαριότητας και προβολής αρχαιολογικών χώρων, των μνημείων και μουσείων". Παρακάμπτουμε το ηλεκτρονικό εισιτήριο που οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. είχαν καταντήσει "Γεφύρι της Άρτας", αλλά εφαρμόστηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ήδη επεκτείνεται. Παρότι δεν διασαφηνίζεται με ποιον τρόπο θα αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες φύλαξης και καθαριότητας σε μουσεία, μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, είναι νωπές οι τοποθετήσεις του Κ. Μητσοτάκη υπέρ της ιδιωτικής φύλαξής τους, δηλαδή της εισόδου ιδιωτικών security και εταιρειών καθαριότητας στον ευαίσθητο χώρο της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Προτεραιότητα επίσης θα δοθεί στον "εκσυγχρονισμό του νομικού πλαισίου για τα πνευματικά δικαιώματα". Ο νέος νόμος που ενσωματώνει την ευρωπαϊκή Οδηγία ψηφίστηκε το 2017. Δεν γνωρίζουμε σε ποια σημεία αναφέρεται το σχέδιο του Μαξίμου, ωστόσο η μεγάλη αντίδραση που υπήρξε ήταν αυτή που προέβαλαν ο Σύνδεσμος Εταιρειών Πληροφορικής Ελλάδος (ΣΕΠΕ) όσο και ο ΣΕΒ προκειμένου να καταργηθεί η εύλογη αμοιβή 2% επί της τιμής εισαγωγής για τα τάμπλετ, τους υπολογιστές και τα κινητά. Ελπίζουμε να μην πειραχτεί η Ειδική Υπηρεσία Έκτακτης Διαχείρισης που διασφάλισε την ομαλή λειτουργία του χώρου των πνευματικών δικαιωμάτων αλλά και διανομές στους δημιουργούς μετά τη διάλυση της ΑΕΠΙ, διότι θα μείνει στον αέρα η δημιουργία του ανεξάρτητου Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης από τους ίδιους τους δημιουργούς.

Προβλέπεται επίσης "σχεδιασμός και υλοποίηση ενεργειών που θα προβάλλουν τις πολιτιστικές αξίες και τα επιτεύγματα της Ελλάδας", όπου ελπίζουμε να προστατευτεί στοιχειωδώς η αισθητική, όπως επίσης η "εισαγωγή νέου πλαισίου για ιδιωτικές πολιτιστικές χορηγίες" όπου προφανώς προοιωνίζεται την αλλαγή του Νόμου Γερουλάνου του 2017. Τέλος, προτεραιοποιείται η "δημιουργία διαδραστικών χαρτών/ημερολογίων και καινοτόμων διαδικτυακών εκστρατειών με τη συνεργασία δημόσιων, ιδιωτικών και αυτοδιοικητικών φορέων".

Ως στρατηγικές επιλογές προκρίνονται η "ισχυρή ανάπτυξη με περισσότερες επενδύσεις και νέες καλύτερες δουλειές", φωτογραφίζοντας την περίπτωση του Ελληνικού, όπου με άλλοθι τις θέσεις εργασίας μπορούμε να δούμε ακόμα και καταστρατήγηση του αρχαιολογικού νόμου, όπως επίσης και η "ενίσχυση της θέσης της Ελλάδας στον κόσμο". Ως στόχοι τίθενται η "ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και δημιουργίας" και η "βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη", χωρίς όμως να γίνεται σαφές πώς αυτή ορίζεται και πώς θα συνδεθεί με τον πολιτισμό. Εκτός εάν προοιωνίζεται την τουριστικοποίηση του πολιτιστικού αποθέματος...

Για την υπουργό Πολιτισμού, πάντως, προτεραιότητα είναι η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Πόλυ Κρημνιώτη

 

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Ο κύριος Βορίδης

O κύριος Βορίδης ξεκίνησε τη λαμπρή πολιτική του σταδιοδρομία ως στέλεχος του Μιχαλολιάκου στη νεολαία της ΕΠΕΝ και αργότερα διάδοχός του στην ηγεσία αυτής της διαβόητης χουντοφασιστικής οργάνωσης.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο