Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
22.0°C24.8°C
3 BF 39%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.0°C24.2°C
2 BF 52%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
18.8°C20.5°C
4 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
19.3°C19.8°C
5 BF 60%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
22.9°C24.0°C
3 BF 33%
Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής αποκαλύπτει: / Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής αποκαλύπτει: Τον "μύθο" της υπερφορολόγησης διαψεύδει ο ΟΟΣΑ
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής αποκαλύπτει: / Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής αποκαλύπτει: Τον "μύθο" της υπερφορολόγησης διαψεύδει ο ΟΟΣΑ

Στοιχεία του ΟΟΣΑ ανατρέπουν τον "μύθο" της υπερφορολόγησης στην Ελλάδα. Με βάση την επεξεργασία τους από το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή προκύπτει ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε μέσους όρους εσόδων από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές ως ποσοστό του ΑΕΠ για το 2016, στην έβδομη υψηλότερη θέση από τις 16 χώρες της Ευρωζώνης που συμμετέχουν στον ΟΟΣΑ. Στις πρώτες θέσεις βρίσκονται Γαλλία (45,3%), Βέλγιο (44,2%) και Φινλανδία (44,1%), ενώ στις τελευταίες θέσεις Ιρλανδία (23%) Λετονία (30,2%) και Σλοβακία (32,7%). Έτσι, η χώρα μας με 38,6%, βρίσκεται λίγο πιο πάνω από τη μεσαία θέση. Όπως σχολιάζουν έγκυροι οικονομικοί παρατηρητές, και μόνο το γεγονός ότι η Ελλάδα, αν και βρέθηκε στο χείλος της απόλυτης οικονομικής καταστροφής το 2010 και ως εκ τούτου αναγκάστηκε να εφαρμόσει σκληρή πολιτική φόρων, βρίσκεται στις μεσαίες θέσεις αναδεικνύει το άτοπον του μύθου της υπερφορολόγησης.

Τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι η Ελλάδα, μαζί με Σλοβενία και Σλοβακία, έχει τη μικρότερη φορολόγηση εισοδήματος φυσικών προσώπων, βρίσκεται στην πεντάδα των μικρότερων ασφαλιστικών επιβαρύνσεων και κάτω από τη μέση στη φορολόγηση νομικών προσώπων. Κατατάσσεται ωστόσο στην 7η θέση ανάμεσα στις 16 χώρες λόγω υψηλής φορολόγησης αγαθών και υπηρεσιών (Φόρος Προστιθέμενης Αξίας και Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης), όπου είναι πρώτη, και φόρου περιουσίας όπου είναι 5η, πίσω από Γαλλία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο και Ιταλία.

Στην τριμηνιαία έκθεσή του το Γραφείο διαπιστώνει, μετά την επεξεργασία των στοιχείων εκτέλεσης του προϋπολογισμού στο εννεάμηνο, πρωτογενές πλεόνασμα υψηλότερο κατά 1 δισ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι, εκτιμώντας ανεπισήμως πως αν δεν σημειωθούν διαταραχές έως το τέλος του έτους, θα μπορούσε να ξεπεράσει και το 4,5% του ΑΕΠ, με υπέρβαση περί το 1,8 δισ. ευρώ. Χωρίς αυτό να σημαίνει βεβαίως ότι ολόκληρο το ποσό θα πρέπει να δοθεί ως κοινωνικό μέρισμα, καθώς θα πρέπει να επαληθευτεί στους πρώτους μήνες του 2019 το μέγεθος του υπεροπλεονάσματος από τη Eurostat. Σε κάθε περίπτωση, η καταβολή των όποιων ενισχύσεων θα πρέπει να πραγματοποιηθεί εντός του Δεκεμβρίου, ώστε να μην υπάρξει δημοσιονομική επιβάρυνση του 2019.

Φρ. Κουτεντάκης: Διατηρεί τα θετικά στοιχεία η οικονομία

Όπως εκτιμάται από τον συντονιστή του ΓΠΚΒ Φραγκίσκο Κουτεντάκη, η ελληνική οικονομία διατηρεί τα θετικά στοιχεία και στο τρίτο τρίμηνο, με θετικό ρυθμό ανάπτυξης, ανεργία σε πτωτική τροχιά και αύξηση μισθών (2,6% στο δεύτερο τρίμηνο), ενώ η εκτέλεση του προϋπολογισμού είναι βελτιωμένη περίπου κατά 1 δισ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι.

Το γραφείο επισημαίνει ότι δεν πρέπει προεκλογικά να δοθούν από τα κόμματα υποσχέσεις πέραν των δυνατοτήτων των στόχων. Ο Φρ. Κουτεντάκης πάντως εμφανίστηκε καθησυχαστικός, επισημαίνοντας ότι κανένα κόμμα εξουσίας δεν έχει αμφισβητήσει μέσω παροχών τον στόχο για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ. Αναφερόμενος στις δικαστικές αποφάσεις, επισήμανε τον κίνδυνο και τις "αδικίες" όπως σημειώνονται στην έκθεση, αλλά εκτίμησε πως δεν είναι πολύ πιθανό ένα τσουνάμι υποχρεώσεων το οποίο θα απειλούσε τους δημοσιονομικούς στόχους.

Επισήμανε ότι οι αποδόσεις των δεκαετών ομολόγων παραμένουν άνω του 4% κυρίως λόγω Ιταλίας και ότι η ύπαρξη ταμειακού αποθέματος ασφαλείας που διασφαλίζει την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της Γενικής Κυβέρνησης για διάστημα τουλάχιστον δύο ετών δεν πρέπει να οδηγήσει σε εφησυχασμό. Και τούτο, καθώς οι αποδόσεις των τίτλων του Δημοσίου επηρεάζουν το σύνολο των εγχώριων επιτοκίων και διατηρούν σε υψηλά επίπεδα το κόστος δανεισμού επιχειρήσεων και νοικοκυριών, δρώντας αποτρεπτικά για την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων. Επιπλέον, το υψηλό απόθεμα μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων των τραπεζών περιορίζει τις δυνατότητες του τραπεζικού συστήματος να χρηματοδοτήσει τις εγχώριες επενδύσεις και την ανάκαμψη της οικονομίας.

Το Γραφείο επισημαίνει ακόμη ότι οι εταιρικές «ατασθαλίες» (λογιστικές καταστάσεις της εισηγμένης εταιρείας Folli Follie και παραβίαση κεφαλαιακών ελέγχων Κίνας από ελληνική επιχείρηση με χρήση POS ελληνικής τράπεζας) προκαλούν αμφιβολίες για τις διαδικασίες εταιρικής διακυβέρνησης και την επάρκεια των εποπτικών αρχών και δεν συνεισφέρουν στην εμπέδωση κλίματος εμπιστοσύνης στην οικονομία.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL