Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Μάνος Μανουσάκης: Ο δημόσιος ΑΔΜΗΕ απέδειξε πως γίνεται και αλλιώς!

Το στοίχημα και ο στόχος είναι να αποδείξουμε ότι “γίνεται κι αλλιώς” κι ένα χρόνο μετά τις αλλαγές στον ΑΔΜΗΕ τα αποτελέσματα δείχνουν ότι είμαστε σε αυτή την κατεύθυνση, τονίζει ο επικεφαλής του...

Το στοίχημα και ο στόχος είναι να αποδείξουμε ότι “γίνεται κι αλλιώς” κι ένα χρόνο μετά τις αλλαγές στον ΑΔΜΗΕ τα αποτελέσματα δείχνουν ότι είμαστε σε αυτή την κατεύθυνση, τονίζει ο επικεφαλής του Διαχειριστή Μάνος Μανουσάκης μιλώντας στην “Αυγή" της Κυριακής. Αναφέρεται στη σημασία του δημοσίου ελέγχου στον ΑΔΜΗΕ, στην πρόοδο των μεγάλων έργων υποδομής, και ξεκαθαρίζει ότι ο Διαχειριστής δεν θα απεμπολήσει την απαίτηση για τον έλεγχο της κατασκευής της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, το μεγαλύτερο έργο στην ιστορία του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.

 

* Πριν λίγες ημέρες ο ΑΔΜΗΕ “έκλεισε” έναν χρόνο υπό τη νέα του μορφή, δηλαδή τον ιδιοκτησιακό του διαχωρισμό από τη ΔΕΗ, με διατήρηση της ισχυρής παρουσίας του Δημοσίου και τη συμμετοχή, ως στρατηγικού επενδυτή, της κινεζικής εταιρείας StateGrid. Στην ουσία, πρόκειται για την υιοθέτηση ενός εναλλακτικού σχεδιασμού, με στόχο τη διασφάλιση του δημοσίου ελέγχου στα δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρισμού, μέσω του οποίου απετράπησαν τα σχέδια ιδιωτικοποίησης, που προέκριναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Τι σημαίνει αυτό σήμερα για τον Διαχειριστή και την ελληνική κοινωνία;

Πράγματι, υπήρχαν δύο σχέδια υλοποίησης του υποχρεωτικού ιδιοκτησιακού διαχωρισμού από τη ΔΕΗ. Το ένα προέβλεπε πλήρη ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ και έγινε προσπάθεια να τεθεί σε εφαρμογή πριν το 2015, ενώ το σχέδιο της παρούσας κυβέρνησης ήταν η διατήρηση του δημοσίου ελέγχου του ΑΔΜΗΕ. Η διατήρηση του δημοσίου ελέγχου έχει σημαντικά κοινωνικά αποτελέσματα. Τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων του ΑΔΜΗΕ βελτιώθηκαν με την τριετή συλλογική σύμβαση που υπογράψαμε πρόσφατα. Ο ΑΔΜΗΕ έκανε χρήση των διατάξεων του σχετικού νόμου του 2016 και προσέλαβε εργαζόμενους στον τομέα καθαρισμού. Επίσης ο ΑΔΜΗΕ προέβη άμεσα σε προσλήψεις νέων εργαζομένων, κάτι που είχε να συμβεί από το 2010, και σίγουρα δεν θα συνέβαινε αν είχε ιδιωτικοποιηθεί. Πέραν των προσλήψεων μόνιμου προσωπικού, προέβη και σε προσλήψεις μαθητείας, ενώ με τις ερευνητικές του δραστηριότητες απασχολεί επίσης και νέους ερευνητές.

* Έχετε πει ότι η πορεία του ΑΔΜΗΕ καταδεικνύει πως “γίνεται κι αλλιώς”, παραπέμποντας στην αποτελεσματική λειτουργία του, στο πλαίσιο της συνύπαρξης του δημοσίου με ιδιώτη εταίρο, βάσει της νέας μετοχικής σύνθεσης. Πώς αποτιμάτε αυτή τη συνεργασία;

Σήμερα έχει κερδίσει έδαφος στην ελληνική κοινωνία μια αντίληψη υπέρ της ιδιωτικοποίησης των επιχειρήσεων που τελούν υπό δημόσιο έλεγχο. Η κυρίαρχη αφήγηση είναι ότι οι δημόσιες επιχειρήσεις δεν γίνεται να αλλάξουν, θα μένουν πάντα μη αποδοτικές, καθηλωμένες σε πρακτικές που διέπονται από το πελατειακό σύστημα και τη γραφειοκρατία, συνεπώς η ιδιωτικοποίησή τους είναι μονόδρομος. Το στοίχημα είναι να αποδείξουμε ότι “γίνεται και αλλιώς”. Δηλαδή, να αποδείξουμε ότι η δίκαιη απαίτηση των πολιτών να λαμβάνουν υπηρεσίες υψηλής ποιότητας από τις επιχειρήσεις δημοσίου συμφέροντος και τη δημόσια διοίκηση μπορεί να ικανοποιηθεί. Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε δηλώσαμε τον στόχο μας, να αποτελέσει ο νέος ΑΔΜΗΕ ένα παράδειγμα του πως “γίνεται και αλλιώς”. Έναν χρόνο μετά, θεωρώ ότι τα αποτελέσματα δείχνουν προς την κατεύθυνση που θέλουμε. Η επίσπευση έργων κολλημένων επί δεκαετίες, ο διοικητικός εκσυγχρονισμός, αλλά και η μείωση του κόστους χωρίς να θιγούν οι εργαζόμενοι, αποτελούν σημαντικά στοιχεία αυτής της πορείας που θα συνεχιστεί με ακόμη μεγαλύτερη ένταση στο μέλλον. Κομβικό ρόλο σε όλα αυτά παίζει η συνεργασία με τον στρατηγικό επενδυτή State Grid Corporation of China, ο οποίος αντιμετωπίζει με σεβασμό και πνεύμα συνεργασίας αυτό το εγχείρημα.

* Στο μεταξύ, ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, προχωρά η δεύτερη και επιταχύνεται κατά δύο χρόνια η τρίτη. Ποιοι είναι οι επόμενοι σχεδιασμοί, καθώς ήδη γίνεται λόγος για τέταρτη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, ενώ υπάρχει αντίστοιχη πρόταση και για τα Δωδεκάνησα;

H τέταρτη φάση της Διασύνδεσης των Κυκλάδων εντάχθηκε στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) 2019-2028 και περιλαμβάνει τα νησιά Σέριφο, Μήλο, Φολέγανδρο, Σαντορίνη. Όσο για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων, πρόσφατα εισηγηθήκαμε στη ΡΑΕ να ενταχθεί στο νέο προκαταρκτικό ΔΠΑ της περιόδου 2020-2029 που θα κατατεθεί στο τέλος του έτους.

* Μεγάλο “κεφάλαιο” αποτελεί η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το εθνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Ποιος είναι ο προγραμματισμός για το έργο της πρώτης διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου;

Πριν λίγες ημέρες παραλάβαμε τις προσφορές για τη διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο και ξεκινάμε την αξιολόγησή τους, με στόχο να υπογράψουμε τις σχετικές συμβάσεις μετά το καλοκαίρι. Εκδηλώθηκε σημαντικό ενδιαφέρον και για τα τρία επιμέρους έργα που απαρτίζουν το project και αυτό μας ικανοποιεί ιδιαίτερα. Kατατέθηκαν τρεις προσφορές για την κατασκευή των δυο υποθαλάσσιων καλωδίων που θα συνδέουν την Κρήτη με την Πελοπόννησο, τέσσερις προσφορές για την κατασκευή των υποσταθμών στις δυο άκρες του καλωδίου και δυο προσφορές για την κατασκευή των υπόγειων τμημάτων. Στόχος μας είναι να ολοκληρώσουμε το έργο το πρώτο εξάμηνο του 2020. Η περάτωσή του θα αποτελέσει μεγάλο βήμα για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης, η οποία θα θωρακιστεί πλήρως με την υλοποίηση της δεύτερης φάσης της διασύνδεσης, τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής.

* Ως προς την εν λόγω διασύνδεση, το τελευταίο διάστημα το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στις -σε εξέλιξη- συζητήσεις με την εταιρεία του έργου EuroAsia Interconnector, ένα διακρατικό project ιδιαίτερου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, ώστε να ενταχθεί σε αυτό και το συγκεκριμένο, ελληνικό τμήμα. Ποιος είναι ο ρόλος του ΑΔΜΗΕ σε αυτή τη διαδικασία;

Πράγματι, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, δρώντας στο πλαίσιο της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τον Αύγουστο του 2017 ζήτησε από τον ΑΔΜΗΕ να εξετάσει το ενδεχόμενο συνέργειας με το Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος Euroasia Interconnector. Ο ΑΔΜΗΕ ανταποκρίθηκε ταχύτατα σε αυτήν την παραίνεση, καθώς ως διοίκηση αντιλαμβανόμαστε το θετικό γεωπολιτικό πρόσημο αυτής της προσπάθειας. Υπογράψαμε στις αρχές Οκτωβρίου μνημόνιο κατανόησης (MoU) με την εταιρεία αυτή, το οποίο προέβλεπε τη δημιουργία εταιρείας ειδικού σκοπού για την κατασκευή της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής, στην οποία ο Διαχειριστής θα έχει τη μετοχική πλειοψηφία (τουλάχιστον 51%). Το να έχει την πλειοψηφία και άρα τον έλεγχο του έργου ο ΑΔΜΗΕ ήταν βασικό μέλημα της ελληνικής κυβέρνησης ως βασικού μετόχου του Διαχειριστή, καθώς ο λόγος για τον οποίο η κυβέρνηση αγωνίστηκε να διατηρήσει τον δημόσιο έλεγχο ήταν ακριβώς για να μπορεί το Δημόσιο να ελέγχει τις στρατηγικές υποδομές της χώρας μας. Στην πορεία των συζητήσεων για την κατάρτιση συμφωνίας μετόχων για τη σύσταση της εν λόγω εταιρείας, εμείς παραμείναμε πιστοί στην τήρηση αυτής της συμφωνίας. Ο συνομιλητής μας, όμως, ήγειρε αξιώσεις που ουσιαστικά αναιρούσαν το MoU και συνεπώς εμείς δεν μπορούσαμε να τις αποδεχθούμε. Επιπλέον, αποφεύγει να μας δώσει εχέγγυα για την χρηματοοικονομική του ικανότητα να στηρίξει ένα έργο αυτού του μεγέθους, όπως πράξαμε εμείς απέναντι του. Ο νέος ΑΔΜΗΕ δεν αντιμετωπίζει φοβικά το ενδεχόμενο συμπράξεων. Δεν θα απεμπολήσουμε, όμως, σε καμία περίπτωση την απαίτησή μας να έχει ο ΑΔΜΗΕ, και μέσω του ΑΔΜΗΕ το Ελληνικό Δημόσιο, τον έλεγχο της κατασκευής της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής, που αποτελεί το μεγαλύτερο έργο στην ιστορία του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Ποιον κοροϊδεύουν;

Η Νέα Δημοκρατία και το ΚΙΝ.ΑΛΛ. σύρθηκαν εχθές στην υπερψήφιση της τροπολογίας που ανοίγει τον δρόμο για την αύξηση του κατώτατου μισθού. Το έκαναν επειδή ήξεραν ότι, αν καταψήφιζαν, θα είχαν...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο